Tragedia zborului Air India 787. Greșeala fatală care a dus la moartea violentă a 260 de pasageri

DE Daniel Toșa | Actualizat: 13.07.2025 - 11:11
Tragedia zborului Air India 787. Greșeala fatală care a dus la moartea violentă a 260 de pasageri - Foto: Profimedia images
Tragedia zborului Air India 787. Greșeala fatală care a dus la moartea violentă a 260 de pasageri - Foto: Profimedia images
Tragedia zborului Air India 787. Greșeala fatală care a dus la moartea violentă a 260 de pasageri - Foto: Profimedia images
Tragedia zborului Air India 787. Greșeala fatală care a dus la moartea violentă a 260 de pasageri - Foto: Profimedia images

Ancheta privind prăbușirea zborului Air India 787, tragedia cumplită în care 260 de pasageri și-au pierdut viața, indică o posibilă eroare umană cu privire la comutatoarele motoarelor. „De ce ai oprit alimentarea cu combustibil?”

SHARE

Raportul preliminar privind prăbușirea zborului Air India din 12 iunie, în urma căreia și-au pierdut viața 260 de persoane, scoate la iveală un posibil moment de confuzie în cabina de pilotaj, legat de activarea simultană a comutatoarelor de oprire a alimentării cu combustibil ale motoarelor.

Tragedia este considerată cel mai grav accident aviatic din ultimul deceniu în India.

Tragedia zborului Air India 787. Greșeala fatală care a dus la moartea violentă a 260 de pasageri

Avionul Boeing 787 Dreamliner, care zbura de la Ahmedabad spre Londra, a pierdut brusc altitudine la scurt timp după decolare și s-a prăbușit într-o clădire din apropierea aeroportului.

Potrivit raportului emis de Biroul de Investigare a Accidentelor Aeriene din India (AAIB), motoarele au fost oprite aproape simultan imediat după decolare, iar o sursă de energie de rezervă — turbina cu aer din compresie — a fost activată automat, semn al pierderii de tracțiune.

În ultimele momente ale zborului, unul dintre piloți a fost auzit pe înregistrarea audio din cabina de pilotaj întrebând: „De ce ai oprit alimentarea cu combustibil?”, iar celălalt răspunzând: „Nu am făcut asta.”

Citește și: VIDEO Momentul în care un avion Boeing cu 242 de pasageri s-a prăbușit

Sursa foto: Profimedia images

Raportul nu identifică care dintre piloți a rostit replica și nici cine a transmis apelul de urgență „Mayday, Mayday, Mayday”.

Posibile erori umane 

Comutatoarele de combustibil, care controlează alimentarea motoarelor, s-au mutat în poziția de oprire la un interval de o secundă, potrivit anchetatorilor — un timp prea scurt pentru a fi o coincidență, dar suficient pentru ca o singură persoană să le comute succesiv.

Citește și: Catastrofa aviatică din 1974 ascunsă de comuniști. În tragedie și-au pierdut viața 42 de oameni

Raportul nu precizează clar dacă oprirea a fost intenționată sau accidentală, și nici dacă a fost cauzată de o eroare umană sau o defecțiune tehnică.

Anthony Brickhouse, expert american în siguranța aviației, a spus: „Dacă au fost mutate din cauza unui pilot, de ce?”. La rândul său, John Nance, fost pilot și analist de aviație, a declarat că „un pilot nu ar opri niciodată motoarele în timpul urcării, decât într-o urgență extremă”.

Sursa foto: Profimedia images

Raportul menționează că, la locul accidentului, comutatoarele au fost găsite în poziția de funcționare și că există indicii că motoarele au fost reaprinse înainte de impact, ceea ce sugerează o posibilă tentativă de redresare a situației.

Citește și: Măsuri radicale după tragedia aviatică din India. Ce s-a impus de urgență în legătură cu avioanele?

Date despre echipaj 

Pilotul comandant era Sumeet Sabharwal (56 de ani), cu peste 15.000 de ore de zbor, iar copilotul Clive Kunder (32 de ani), avea 3.403 ore de experiență. Sabharwal era și instructor de zbor.

Ministrul aviației civile din India, Ram Mohan Naidu, a cerut prudență în interpretarea raportului preliminar: „Ne pasă de bunăstarea și siguranța piloților, așa că să nu tragem concluzii pripite în acest stadiu.”

Cutia neagră a fost recuperată și datele au fost analizate în India. Raportul confirmă că aeronava și motoarele erau conforme cu toate directivele de siguranță aplicabile la momentul decolării.

Sursa foto: Profimedia images

Accidentul este un obstacol major pentru planurile de relansare ale Air India, aflată în proces de rebranding și modernizare sub grupul Tata, care a preluat compania de la stat în 2022. Compania aeriană a transmis că cooperează deplin cu autoritățile, dar a refuzat să comenteze pe fond.

În paralel, Air India Express — divizia low-cost — este anchetată de Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației, după acuzații privind nerespectarea unor directive tehnice și falsificarea documentelor.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te