Secretul flotei-fantomă care alimentează imperiul de contrabandă cu petrol al unui cartel mexican


Secretul nescris al flotei-fantomă care alimentează imperiul de contrabandă cu petrol al unui cartel mexican este acum cunoscut.
Compania Torm, cu sediul în Danemarca, care administrează una dintre cele mai mari flote de petroliere din lume, inclusiv Torm Agnes, a declarat că a încetat să mai facă afaceri cu Ikon Midstream.
Totul, la doar câteva săptămâni după incidentul de la Ensenada. Narcoticele rămân principala sursă de venit pentru cartelurile din Mexic.
Însă combustibilul ilegal și țițeiul furat au devenit cea mai mare sursă de venituri din afara drogurilor, pentru acești infractori, afirmă Departamentul Trezoreriei SUA.
Secretul flotei-fantomă ce alimentează imperiul de contrabandă cu petrol al unui cartel mexican
Narcotraficanții și-au construit această afacere secundară profitabilă integrându-se efectiv în vastul sector energetic al Americii de Nord și stăpânind logistica transportului produselor petroliere.
Sunt prezenţi pe camioane, căi ferate și, cel mai recent, pe vasele-cargo, conform infomarine.net.
Unii oficiali americani au început să numească cisternele care transportă combustibil ilegal o nouă „flotă întunecată”, un termen asociat mai des cu transportul ilicit de țiței rusesc sau iranian, menit să evite sancțiunile.
Citeşte şi: Un al treilea petrolier al Rusiei, gata să se rupă în Marea Neagră. Compensarea, 1.000.000.000 $
Contrabanda cu combustibil a crescut atât de rapid, încât importurile ilegale reprezintă acum până la o treime din piața de motorină și benzină din Mexic.
Mafioţii extrag profituri de la unele dintre cele mai mari nume din industria petrolieră, au declarat pentru Reuters cinci surse guvernamentale mexicane, actuale și foste.
Combustibilul ilegal care intră în țară este evaluat acum la peste 20 de miliarde de dolari pe an, potrivit uneia dintre persoanele care au ajutat trezoreria Mexicului să calculeze amploarea comerțului ilicit.
Citeşte şi: Rusia, între 400 şi 650 de nave şubrede. Flota-fantomă de cargouri ale Moscovei
Agențiile de aplicare a legii, de ambele părți ale frontierei, sunt alarmate. Guvernul SUA oferă recompense de până la 10 milioane de dolari, pentru informații despre infracțiunile legate de combustibilul cartelurilor.
În Mexic, contrabanda cu petroliere a declanșat un scandal de corupție care zguduie acum marina țării, ce administrează porturile și a fost considerată mult timp una dintre cele mai de încredere instituții din țară.
Într-o conferință de presă din 7 septembrie, șeful Marinei Mexicului, Raymundo Morales, a declarat că instituția a lansat o anchetă internă și „nu va tolera corupția în nici o circumstanță”.
Citeşte şi:
Pentru a descoperi mecanismele interne ale contrabandei cu combustibil în Mexic, Reuters a vorbit cu peste 50 de persoane care au cunoștințe despre această escrocherie.
Printre acestea, se numără cinci persoane care au avut afaceri cu încărcături ilicite, oficiali mexicani și americani ai forțelor de ordine, directori actuali și foști din industria petrolieră din ambele țări.
Precum și comercianți de energie și specialiști în conformitate. Multe dintre aceste persoane au vorbit sub condiția anonimatului, de teamă pentru siguranța lor.
Tancul petrolier Torm Agnes a încărcat motorină şi a descărcat materie primă pentru lubrifianţi industriali
Reuters este prima agenție care publică o relatare completă a călătoriei navei Torm Agnes, de la încărcarea în Canada, până la descărcarea la Ensenada și într-un alt port mexican, din care s-a retras în grabă.
Relatarea se bazează pe informații de la șapte persoane, toate fiind fie implicate în logistica mutării încărcăturii, fie investighează consecințele călătoriei.
Precum și pe date de urmărire a cisternelor și imagini din satelit, documente interne de transport maritim, date vamale și înregistrări portuare.
Toţi sunt afectaţi
Prin intermediul acestor documente și surse, Reuters a reconstruit în detalii nepublicate anterior cum funcționează presupusa schemă și cum exploatează lacunele din vastul și complexul sector energetic al SUA.
Totul, afectând o serie de entități, inclusiv mari companii petroliere, companii de transport maritim și agenții guvernamentale.
Autoritățile spun că jucătorii americani care ajută la achiziționarea și transportul produselor sprijină cartelurile, unii fără să știe, alții participând activ.
Focar de operatori dubioşi
Senatorul statului Texas, Juan Hinojosa, a declarat că statul său producător de petrol a devenit un focar de operatori dubioși.
„Cartelurile s-au infiltrat în multe afaceri legitime, de-a lungul graniței și mai la nord”, a declarat Hinojosa, un democrat.
Acsta a susținut în martie un proiect de lege, care vizează combaterea depozitelor de combustibil fără licență din apropierea graniței, înăsprirea reglementărilor privind transportatorii de combustibil și intensificarea pedepselor pentru cei care încalcă legea.
Proiectul de lege este blocat în Senatul Texasului, dar ar putea fi reluat în viitor.
În fond, evaziune fiscală
Schema de contrabandă cu combustibil se reduce în mare parte la o evaziune fiscală profitabilă. Mexicul aplică o taxă cunoscută sub numele de IEPS unei game largi de bunuri, inclusiv motorină și benzină importate.
Mexicul este un important producător de țiței, dar importă acești combustibili, deoarece rafinăriile sale îmbătrânite nu pot satisface cererea locală.
Escrocii evită taxa, percepută la litru și care costă adesea până la 50% din valoarea încărcăturii, declarând combustibilul străin ca fiind un alt tip de produs petrolier scutit de taxă.
Dau şpagă funcţionarilor corupţi
Oficialii americani și mexicani spun că, de obicei, contrabandiștii folosesc companii-fantomă și documente de marfă falsificate, pentru a-și acoperi urmele, și plătesc mită funcționarilor portuari și vamali corupți, pentru a-și face transporturile să treacă.
De asemenea, descarcă în grabă, în locații riscante, ocolind cele aproape două duzini de terminale maritime din Mexic, amenajate pentru descărcarea în siguranță a combustibililor, spun autoritățile și experții din industrie.
Acest lucru permite contrabandiștilor să livreze rapid marfa ilicită clienților lor, cu o supraveghere și reglementări minime.
Fură de la compania de stat mexicană
Motorina ilegală este apoi vândută la reducere, pe piața mexicană, către mii de benzinării, fabrici și mine fără licență. Benzina de contrabandă merge în principal către benzinării fără marcă.
Cartelurile fură de asemenea combustibil și țiței direct de la Pemex ( Petróleos Mexicanos, compania mexicană de stat de petrol) și vând o parte în Statele Unite, ajutate de importatori necinstiți, care subminează prețurile producătorilor americani, susține Departamentul Trezoreriei SUA.
Pemex nu a răspuns la o solicitare de comentarii cu privire la pierderile legate de furtul de combustibil și contrabanda.
Shell a plecat de pe piaţa mexicană
Și alte companii petroliere resimt dificultățile. În luna mai, multinaționala britanică Shell a anunțat vânzarea afacerii sale cu amănuntul, de combustibili, din Mexic.
Această plecare s-a datorat parțial dificultăților de a concura cu narcoticele mai ieftine, au declarat pentru Reuters cinci surse din cadrul Shell.
Benzinăriile cumpără combustibil de contrabandă la un preț redus cu cinci până la zece procente față de prețul importurilor legitime, potrivit a două surse familiarizate cu acest comerț.

Torm Agnes transporta motorină pe care o preluase din Canada când și-a început călătoria spre Mexic, au declarat pentru Reuters șapte surse familiarizate cu tranzacția.
Până când nava a ajuns la Ensenada, încărcătura sa se transformase – cel puțin pe hârtie – într-o substanță petrochimică utilizată pentru fabricarea lubrifianților industriali, potrivit documentelor de încărcătură și înregistrărilor portuare analizate de agenția de știri.
Dacă motorina respectivă, în valoare de aproximativ 12 milioane de dolari, ar fi fost declarată autorităților vamale, aceasta ar fi fost supusă unei taxe de aproape 7 milioane de dolari, la intrarea în Mexic.
Scutit de taxă
Calculul a fost făcut de Reuters, bazat pe volumul de motorină și pe rata de impozitare de la momentul respectiv. Cu toate acestea, produsul petrochimic a fost scutit de taxă.
Torm Agnes, sub pavilion danez, a fost unul dintre numeroasele petroliere care au transportat combustibil, în ultimii ani.
Dar au declarat încărcătura drept lubrifianți, pentru a evita taxele și controalele vamale, potrivit unui rezumat nedatat al presupusei scheme de contrabandă a forțelor de securitate guvernamentale.
Guvernul mexican tace
Autenticitatea documentului a fost confirmată de două surse din domeniul securității.
Guvernul mexican nu a precizat cât a costat țara contrabanda cu combustibil în venituri pierdute din IEPS, dar sursa care a ajutat trezoreria să calculeze dimensiunea comerțului ilicit a declarat că acesta a fost de aproape 4 miliarde de dolari, în 2024.
Partidul de opoziție PAN a ridicat cifra la aproximativ 10 miliarde de dolari, numind-o „cea mai mare schemă de corupție din istoria Mexicului”.