miercuri 17 decembrie
EUR 5.0923 USD 4.3442
Abonează-te
Newsweek România

„Război” SUA-China în Grecia. Porturile elene sunt miza majoră. Sute de milioane de euro în joc

Data publicării: 17.12.2025 • 13:45 Data actualizării: 17.12.2025 • 13:46
Portul Pireu - Foto: Profimedia Images
Portul Pireu - Foto: Profimedia Images
Pireu
Pireu

Grecia se află din nou la intersecția intereselor concurente ale marilor puteri ale lumii. De data aceasta, competiția se referă la controlul asupra infrastructurii maritime strategice.

În joc este influența asupra Mediteranei și întrebarea cine va modela rutele comerciale ale Europei pentru următoarele decenii.

Grecia se află acum la răscrucea Inițiativei „Centura și Drumul” a Chinei și a eforturilor americane de a contracara expansiunea acesteia. În acest context, Atena încearcă să se echilibreze între cele două puteri, profitând în același timp de ambele direcții. Drept urmare, porturile grecești au devenit mai mult decât o simplă infrastructură logistică - acestea sunt acum active cheie în peisajul geopolitic în schimbare al regiunii.

„Război” SUA-China în Grecia. Porturile elene sunt miza majoră. Sute de milioane de euro în joc

În centrul acestui joc geopolitic se află Pireu - un port grecesc situat lângă Atena, pe coasta de est a Mediteranei. Pireu servește ca un nod critic pe coridorul comercial care leagă Europa, Africa și Asia. Nu cu mult timp în urmă, portul era în pragul colapsului, grav afectat de criza financiară a Greciei, arată defence24.com. 

Un punct de cotitură a fost sosirea gigantului maritim de stat chinez, COSCO (China Ocean Shipping Company). În 2009, compania a investit și a preluat controlul asupra a două terminale principale de containere în baza unui contract de leasing pe 35 de ani, extinzându-și ulterior operațiunile la un al treilea terminal în 2016. COSCO a preluat, de asemenea, conducerea Portului Pireu, achiziționând o participație de 67% din autoritatea portuară în 2016.

În același an, Grecia s-a alăturat oficial Inițiativei Belt and Road (BRI) a Chinei, iar în 2019 a devenit membră a platformei de cooperare China-Europa Centrală și de Est (China-CEEC).

De când COSCO a preluat controlul asupra portului, Grecia a devenit un partener important pentru China în promovarea Inițiativei Belt and Road (BRI). Această inițiativă servește drept instrument cheie al strategiei Chinei de a-și extinde influența globală, inclusiv consolidarea poziției sale în Europa.

În acest context, controlul asupra porturilor maritime are o importanță deosebită pentru ambițiile economice ale Beijingului. Tocmai acesta este motivul pentru care Pireu, datorită locației sale strategice, a devenit poarta naturală a Chinei către Europa de Sud. Însuși Xi Jinping a numit port „cap de dragon”, subliniind importanța sa ca prim centru logistic european major al Chinei.

Succesul economic al Atenei

În același timp, Atena culege roadele. Investițiile chineze au transformat Pireul într-unul dintre cele mai prospere porturi din Europa. Acest lucru a sporit rolul Greciei în sectoarele maritim și logistic. În ultimii ani, proiectul a adus modernizări semnificative ale infrastructurii și a creat peste 10.000 de noi locuri de munc

 Cele mai recente date financiare, publicate în martie 2025 de Autoritatea Portuară Pireu, confirmă creșterea susținută a portului în urma preluării de către COSCO. În 2024, portul a înregistrat un profit net record de 87,4 milioane EUR și și-a crescut veniturile la 230,9 milioane EUR.

Investițiile COSCO au dus la o creștere semnificativă a debitului de containere. În 2024, portul a gestionat aproximativ 5,4 milioane TEU, plasându-l printre primele cinci porturi containerizate din Europa. Prin comparație, în 2008 – înainte de intrarea COSCO – a gestionat doar 0,7 milioane TEU. Aceasta marchează o creștere de peste 600% în puțin peste un deceniu – una dintre cele mai rapide rate de creștere din istoria porturilor europene.

Washingtonul ripostează

Creșterea rapidă a influenței chineze în regiune a declanșat un răspuns puternic din partea Statelor Unite. Cele două puteri se confruntă deja cu probleme comerciale și tarifare, iar expansiunea maritimă a Chinei nu a făcut decât să intensifice și mai mult tensiunile.

Administrația președintelui Donald Trump pregătește acum una dintre cele mai ambițioase inițiative maritime de la anii 1970 încoace. Obiectivul său principal este de a slăbi rețeaua globală de porturi controlate de Beijing. Planul include o revizuire a activelor portuare chineze la nivel mondial – inclusiv în Pireu – și potențiala achiziție a acestor active de către companii occidentale.

Citește și: VIDEO Corveta rusească Cyclone de 34.000.000$, scufundată pe fundul Mării Negre de racheta ATACMS

Dezechilibru de putere maritimă

În acest domeniu, însă, China este cu mult înaintea Statelor Unite. Începând cu august 2024, Beijingul investise în 129 de proiecte portuare la nivel mondial prin intermediul diverselor companii de stat și private. Estimările indică, de asemenea, că industria navală din China este de 230 de ori mai mare decât capacitatea totală a șantierelor navale din Statele Unite. Aceasta înseamnă că Washingtonului i-ar putea lua ani, dacă nu chiar decenii, pentru a reduce acest decalaj.

Pireu
Pireu

Ca răspuns, SUA au apelat la instrumente de reglementare - creșterea taxelor portuare, impunerea de sancțiuni și înăsprirea controalelor de acces. În ianuarie 2025, Departamentul Apărării al SUA a adăugat COSCO pe lista neagră a companiilor legate de armata chineză, semnalând că este probabil ca competiția pentru infrastructura portuară globală să se intensifice și mai mult.

Citește și: Putin reface Flota Mării Negre cu 40 nave noi. Face un portavion cu avioane invizibile contra SUA

În același timp, Washingtonul lucrează la dezvoltarea de alternative la Pireu. Cea mai recentă inițiativă implică investiții în construcția unui nou port în orașul Elefsina.

Mai multe articole din secțiunea Internațional
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră