Potrivit unui document analizat de Edupedu.ro, numărul de ore prevăzute în noul plan-cadru pentru licee, propuse de Ministerul Educației arată o schimbare ciudată a educației românești în 2025.
Priorități bizare ale școlii românești. Religia, mai multe ore decât Istoria, Geografia, Chimia, IT
Deși mulți dintre elevii români suferă grav la materii esențiale precum Istoria, Geografia, Chimia, Fizica sau Biologia, Ministerul Educației consideră mai importantă studierea Religiei, alocând de două ori mai multe ore pentru studierea „tainelor bisericești”.
Numărul de ore prevăzute în trunchiul comun este următorul:
- Religia – 142 de ore
- Matematica – 144 de ore
- Istoria, Geografia, Fizica, Chimia, Biologia – câte 72 de ore fiecare
- Limba modernă 2 și Tehnologia informației – 142 de ore fiecare
În condițiile în care, liceeni au o singură oră de Istorie, Geografie, Fizică sau Biologie pe săptămână, nu este greu de crezut de ce un impostor ca prorusul Călin Georgescu a prins atât de bine și de rapid la publicul tânăr de pe TikTok cu tot felul de teorii bizare și referințe istorice false.
Ce spune ministrul Educației despre această propunere
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat că Religia trebuie să fie parte a trunchiului comun conform actualei Legi a învățământului preuniversitar, dar a subliniat că elevii au dreptul să opteze pentru sau împotriva participării la aceste ore.
„Religia trebuie prinsă în trunchiul comun prin lege. Deocamdată, eu nu pot să propun un plan-cadru care nu respectă legea”, a declarat oficialul.
Legea permite, însă, elevilor să refuze participarea la orele de Religie, iar situația școlară se va încheia fără această disciplină, asigurându-se totodată că elevii rămân în unitatea de învățământ în timpul orelor respective.
Materiile esențiale pentru dezvoltarea gândirii critice și a competențelor necesare pe piața muncii, ignorate
Decizia Ministerului a stârnit controverse, mai ales în contextul în care disciplinele științifice și umaniste fundamentale primesc o alocare semnificativ mai mică de ore. Criticii consideră că reformele din educație ar trebui să pună accent pe materiile esențiale pentru dezvoltarea gândirii critice și a competențelor necesare pe piața muncii, nu pe discipline cu un puternic caracter confesional.
Pe de altă parte, susținătorii includerii Religiei în trunchiul comun argumentează că materia joacă un rol în formarea valorilor morale ale elevilor și că părinții și elevii pot opta să nu participe la cursuri, astfel încât cei care doresc să studieze Religia să aibă această posibilitate.