Un pas istoric pentru F-35 în Europa. În premieră un F-35 aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european pentru a realiza lovirea unei ținte terestre în timpul exercițiului NATO Ramstein Flag de la începutul acestei luni, a anunțat Lockheed Martin, pe 15 aprilie.
Premieră la Lockheed Martin. Un F-35, cumpărat și de România a schimbat date secrete cu un sistem UE
„Lockheed Martin Skunk Works, în parteneriat cu Forțele Regale Aeriene ale Țărilor de Jos (RNLAF) și Forțele Aeriene americane din Europa și Africa (USAFE-AFAFRICA), tocmai au făcut istorie.
Pentru prima dată, un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate în timp real cu Keystone, un sistem olandez de comandă și control (C2), în timpul exercițiului Ramstein Flag.
Datele au fost transmise instantaneu unei unități de artilerie de rachete de la sol, care a eliminat rapid o țintă simulată identificată de F-35 - totul în câteva minute de la detectare”, a anunțat Lockheed Martin.
Citește și: VIDEO Lockheed Martin: România devine cel de-al 20-lea membru al Alianței Globale F-35
Un pas istoric pentru F-35
Ramstein Flag, acum la al doilea an, a devenit rapid unul dintre cele mai mari exerciții aeriene ale NATO.
Această ediție a inclus 90 de aeronave din 15 țări care au operat de la 12 baze aeriene aliate, coordonate de la baza aeriană Leeuwarden din Olanda.
Oficialii au declarat că s-au concentrat pe misiuni de contracarare a accesului/interzicere a zonei (A2/AD), apărare integrată antiaeriană și antirachetă (IAMD) și utilizare agilă în luptă (ACE).
Citește și: Decizie istorică pentru Apărarea României. Senatul aprobă achiziția a 32 de avioane de război F-35
Skunk Works este unitatea de dezvoltare avansată a Lockheed, cu sediul în Palmdale, California.
MADL este sistemul securizat de legătură de date care permite avioanelor F-35 să comunice între ele, păstrându-și în același timp caracteristica stealth.
Keystone a transmis datele către o platformă de artilerie cu rachete sol-sol, „care a atacat o țintă terestră și a confirmat doborârea cu succes, închizând efectiv bucla. Întregul proces a fost executat de la început până la sfârșit în câteva minute”, a declarat compania într-un comunicat de presă.
Citește și: Cum arată „bestia cerului”, primul avion F-35A „Husarz” lansat de Lockheed Martin pentru Polonia
Sursa foto: Profimedia images
Ținta terestră a fost un grup de sisteme de rachete sol-aer.
„Aceasta este o premieră și un pas semnificativ înainte în integrarea multi-domeniu, dovedind interoperabilitatea F-35 între mai multe națiuni aliate în timp real”, a transmis Lockheed Martin, creatorul avioanelor F-35.
Printr-un purtător de cuvânt, compania a declarat că "gateway-ul" este „o evoluție a Proiectului Missouri”, un experiment genial care datează din 2013 și care avea scopul de a conecta F-35 și F-22, potrivit revistei Air & Space Forces.
Compania a mai spus că gateway-ul „poate fi utilizat cu orice platformă/senzor/avion de tragere” și este „agnostic (nu contează tipul de platformă – nota autorului) față de aeronave, dar în prezent ne concentrăm pe F-35”. De asemenea, poate fi utilizat cu sistemele C2 ale altor țări.
Această ultimă demonstrație se bazează, de asemenea, pe munca depusă de SUA și Regatul Unit pentru Proiectul Deimos în decembrie anul trecut, când un F-35 care zbura de la instalația Lockheed Marin din Fort Worth, Texas, a partajat date clasificate în timp real prin intermediul gateway-ului cu un sistem britanic de comandă și control - prima dată când un F-35 a partajat astfel de date cu un sistem C2 non-american.
Citește și: Reportaj în SUA la fabrica Lockheed Martin, locul unde se nasc avioanele F-35 și F-16. Urmează NGAD
Sursa foto: Profimedia images
Ramstein Flag, pe care Lockheed l-a descris ca o „colaborare” între Forțele Aeriene Americane din Europa și Skunk Works, a mers un pas mai departe, operând gateway-ul în Europa pentru prima dată.
„Am valorificat platforma Deployable All-Domain Ground Gateway Rig, deținută de USAFE, care conține gateway-ul în cadrul sistemului”, a mai transmis compania americană.
Cum ajută premiera istorică a folosirii unui gateway european de către un F-35 non-american
Utilizarea gateway-ului îi ajută pe utilizatorii F-35 să „deblocheze vasta cantitate de date” colectate de un F-35, a declarat compania, permițând sistemelor aliate de apărare antiaeriană și antirachetă să primească informații precise de direcționare, care le-au permis apoi să „detecteze, să urmărească și să învingă amenințările mai eficient”.
Practic, sistemul contribuie la consolidarea apărării colective prin creșterea conștientizării situaționale a forțelor comune, permițându-le să „răspundă mai rapid și mai decisiv” la amenințări, a transmis Lockheed Marin.
„Scopul nostru este să facem din interoperabilitate o realitate pentru partenerii noștri aliați prin maximizarea informațiilor disponibile pe F-35”, a mai precizat compania americană.
România a participat la exercițiul NATO - Ramstein Flag
Exercițiul Ramstein Flag, care s-a încheiat pe 11 aprilie, este modelat după exercițiile Red Flag ale Forțelor Aeriene ale SUA, care testează aviatorii să se „antreneze ca și cum ar lupta” în scenarii de luptă realiste.
Exercițiul NATO pune, de asemenea, un accent puternic pe schimbul de informații, interoperabilitate și sprijinirea forțelor speciale și a unităților navale.
Exercițiul a consolidat, de asemenea, interoperabilitatea F-35 prin servicii încrucișate: personalul de întreținere din diferite țări lucrează la avioanele celorlalți.
Șefii de echipaj din SUA și Olanda au lansat câte două avioane F-35, fiecare din țara celuilalt.
România, care a cumpărat 32 de avioane F-35 din Statele Unite a participat la Ramstein Flag cu trei avioane F-16 aparţinând Escadrilei 48 Aviație Vânătoare şi aproximativ 35 de militari din cadrul Bazei 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, potrivit unui comunicat de presă al Forțelor Aeriene Române.