Ucraina se confruntă cu obstacole care ar putea împiedica capacitatea sa de a utiliza pe deplin avioanele de luptă F-16 furnizate de aliații săi occidentali.
Institutul pentru Studiul Războiului (ISW) a publicat o actualizare, subliniind "blocajele" critice în pregătirea piloților, inclusiv în România, ce ar putea împiedica eforturile de apărare ale Kievului, potrivit eurasiantimes.com.
Piloții pregătiți de România să atace Rusia cu F-16, prea puțini
De la izbucnirea războiului dintre Rusia și Ucraina, în urmă cu mai bine de doi ani, ajutorul extern a jucat un rol crucial în susținerea capacităților de apărare ale Ucrainei.
Însă, în privința livrării de avioane de luptă F-16, lucrurile sunt mai complicate. În ciuda furnizării iminente de avioane de luptă F-16 de la aliați precum Belgia, Danemarca, Olanda și Norvegia, un raport recent al Politico arată că Ucraina se confruntă cu provocări în ceea ce privește pregătirea unui număr adecvat de piloți pentru a opera aceste avioane avansate.
Potrivit raportului ISW publicat la 6 iunie, limitările din cadrul bazelor occidentale de pregătire a piloților reprezintă o provocare semnificativă. Bazele din SUA, Danemarca și România desemnate pentru pregătirea piloților F-16 au limitări în ceea ce privește numărul de piloți ucraineni pe care îi pot pregăti.
Președintele ucrainean, Volodimir Zelenski, a subliniat necesitatea unor avioane de luptă avansate pentru a atinge un nivel de paritate aeriană cu Rusia, estimând că este nevoie de 120 până la 130 de aeronave de luptă.
Raportul ISW sugerează că Ucraina ar putea avea o escadrilă completă, formată din 20 de aeronave și 40 de piloți, abia la sfârșitul anului 2025, avertizând că utilizarea efectivă a avioanelor F-16 furnizate de Occident va fi limitată până când "numărul necesar de piloți ucraineni va finaliza pregătirea".
"Limitările privind capacitățile occidentale ale partenerilor de a instrui piloți pe avioane de luptă F-16 vor crea blocaje ce vor afecta capacitatea Ucrainei de a pune efectiv în funcțiune avioane F-16 în viitor", se arată în raportul ISW.
În timp ce unele țări au acordat Kievului permisiunea de a desfășura F-16 pentru lovituri pe teritoriul rusesc, eficiența operațională în apropierea graniței depinde de capacitatea de a neutraliza sistemele de apărare aeriană rusești.
Ucraina țintește în ultimele luni sistemele antiaeriene rusești, creând pagube enorme Rusiei.
Însă, pentru ca aviația ucraineană să sprijine eficient operațiunile terestre, trebuie îndeplinite mai multe condiții, printre care, foarte important, o pregătire adecvată a piloților și livrarea la timp a avioanelor F-16.
Raportul a subliniat, de asemenea, urgența ca Ucraina și aliații săi să abordeze aceste blocaje în ceea ce privește pregătirea piloților pentru a spori capacitățile de apărare ale Ucrainei.
Flota de vânătoare F-16 a Ucrainei
Problemele legate de pregătirea piloților reprezintă cea mai recentă provocare în cadrul efortului în curs de a furniza Ucrainei avioane de luptă F-16 moderne.
După invadarea Ucrainei la scară largă, din februarie 2022, Kievul a început să pledeze pentru achiziționarea acestor avioane, întâmpinând refuzuri repetate din partea Administrației Biden.
În mai 2023, președintele Joe Biden a autorizat alte națiuni să satisfacă cererea Kievului de avioane F-16, însă obstacolele logistice au amânat în mod repetat procesul de pregătire. În plus, a fost nevoie de mai multe luni pentru ca națiunile occidentale să accepte să își desfășoare propriile avioane în Ucraina.
În prezent, Danemarca, Norvegia, Olanda și Belgia sunt pregătite să livreze Kievului peste 60 de avioane F-16 fabricate în SUA.
Oficialii ucraineni susțin că o desfășurare sporită de F-16 va ajuta la respingerea avansurilor rusești din zonele de pe linia frontului, cum ar fi Harkov, unde forțele Moscovei au făcut recent progrese.
F-16 ținute în afara Ucrainei?
Unele dintre avioanele F-16 pe care partenerii le vor preda Ucrainei vor fi depozitate în baze aeriene securizate din străinătate.
Șeful aviației din cadrul Comandamentului Forțelor Aeriene al Forțelor Armate ale Ucrainei, Serhii Holubțov, a declarat acest lucru într-un interviu acordat postului Radio Svoboda, relatează Ukrinform.
Potrivit acestuia, „există un număr de avioane care vor veni în Ucraina și un anumit număr de avioane care vor fi depozitate în baze aeriene sigure, nu în Ucraina, astfel încât să nu fie ținte aici”.
Citește și: A plouat cu ATACMS. 3 sisteme S-400 și S-300 rusești, de 1,5 miliarde $, distruse într-o noapte
„Și aceasta va fi rezerva noastră, dacă este necesar, pentru a înlocui aeronavele avariate. Adică, pentru a ne asigura că putem avea întotdeauna un anumit număr de aeronave în flota operațională, care va corespunde numărului de piloți pe care îl vom avea. Dacă vor fi mai mulți piloți, vor fi mai multe avioane în Ucraina", a declarat Holubțov.
Citește și: Atac în premieră în Rusia. Un centru de comandă rusesc, spulberat într-un atac cu un avion ucrainean
Potrivit surselor rusești, una dintre bazele unde ar putea fi staționate avioanele F-16 ar fi cea mai mare bază NATO din Europa, Kogălniceanu.
Canalul pro-Kremlin Telegram/Rybar avertiza de mult timp că bazele din România și Moldova (Mărculești) ar putea deveni „ținte legitime” pentru ruși dacă vor găzdui avioanele ce vor fi folosite de Ucraina pentru a ataca Rusia.