Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin. Ce face România

DE Adina Mutăr | Actualizat: 07.02.2025 - 19:34
Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)

Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin. Ce face România. Ministerul Apărării din Olanda investește masiv în transport feroviar pentru a deservi apărarea flancului estic al NATO.

SHARE

Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin. Ce face România.

Pe lângă tancuri și vehicule blindate, Olanda investește în extinderea unei flote de vagoane de cale ferată, care să permită militarilor olandezi să furnizeze echipamente și provizii militare în toată Europa.

Capacitatea de deplasare rapidă pe flancul estic al NATO este o competenţă-cheie în cazul în care preşedintele rus Vladimir Putin decide să atace un membru al alianţei, pentru că Europa de Est este ținta cea mai probabilă.

Europa accelerează transportul militar feroviar pentru un război cu Putin. Ce face România

NATO a cerut țărilor să asigure timpi de răspuns scurți și o capacitate mai rapidă de a ajunge în zonele de desfășurare, iar capacitatea de transport feroviar face parte din angajamentul olandez, viteza de desfășurare și independența față de operatorii privați fiind cheia, declară comandantului Mișcării de Apărare și Organizației de Transport (DVVO), colonelul Merlijn Heiligers.

Crearea coridoarelor terestre a devenit o prioritate după ce liderii statelor membre ale Pactului Nord-Atlantic și NATO au decis, la summitul din capitala lituaniană Vilnius, să pregătească 300.000 de soldați în cazul unei agresiuni din partea Moscovei.

Proiectul are în vedere coridoare principale, unul care pornește din portul olandez Rotterdam, de unde soldații și ofițerii ar urma să fie transportați cu trenul prin Germania până în Polonia.

În România, în cadrul proiectului, a început construcția podului Iași-Ungheni spre Moldova. Traseul va permite în cele din urmă livrarea de provizii militare din ţările vest-europene către Chişinău şi Odesa. 

În această direcție, se preconizează și construirea și modernizarea a nouă poduri la granița cu Moldova peste râul Prut.

Cum și cât de repede se vor desfășura acești soldați până la pozițiile desemnate depinde de infrastructura militară europeană, unde Olanda joacă un rol important.

Un prim test de desfăşurare de trupe în România în 2022 a fost afectată de birocraţie, proceduri la frontieră şi trenuri neadecvate pentru echipamente militare. De atunci, s-au depus eforturi pentru a remedia astfel de probleme.

Anul acesta, se vor desfășura alte două exerciții, dintre care primul, STEADFAST DART 25, între 10 și 21 februarie, concentrat pe  capacitatea de reacție și răspuns în situații de criză.

Este prima dată când Forța de Reacție Aliată va exersa o desfășurare operațională de la înființarea sa pe 1 iulie 2024.

Urmează exercițiul DACIAN SPRING 25, planificat în perioada 05 - 26 mai, și care reprezintă o premieră pentru că presupune dislocarea pe teritoriul României a 4.000 de militari francezi cu mijloace de luptă.

Vagoanele olandeze, cheia deplasării rapide a trupelor și echipamentelor militare

În prezent, vagoanele olandeze duc cantități mari de echipamente militare în Europa de Est în sprijinul Ucrainei, potrivit comandantului DVVO, colonelul Merlijn Heiligers.

„Situația devine tensionată și vrei să poți reacționa și să fii mai puțin dependent de piață. Trebuie să poți face tu însuți prima mișcare, să ai libertate de acțiune”, a declarat Heiligers, potrivit Defense News.

Comandamentul Comun de Sprijin al ministerului a primit vagoane noi în decembrie și ianuarie, o creștere cu 20% a flotei sale. 

Acest lucru îi face pe olandezi mai puțin dependenți de furnizorii comerciali și scurtează timpii de reacție în cazul în care trupele trebuie să se desfășoare cu rapiditate, a declarat Heiligers.

Pe măsură ce NATO și-a intensificat exercițiile și desfășurarea ca răspuns la invazia Ucrainei de către Rusia, se pune un accent din nou pe rolul căilor ferate de a muta rapid forțele de luptă în sprijinul membrilor alianței. 

Însă armatele europene care doresc să închirieze vagoane se confruntă cu deficitul din cauza creșterii cererii și cu timp de așteptare mare.

Doar câteva companii din Europa închiriază vagoane pentru transportul vehiculelor militare. DB Cargo din Germania este principalul jucător, Transwaggon din Elveția, o altă companie de logistică, oferind vagoane pentru a transporta armuri grele. Unele armate din Europa de Est au acces la vehicule de la fostele lor companii de căi ferate de stat.

DB Cargo spune că deține, închiriază sau închiriază 83.000 de vagoane de marfă, în timp ce Transwaggon spune că flota sa este formată din 13.500 de vagoane, dintre care 1.700 sunt vagoane plate. Acestea, în caz de închiriere urgentă, sunt distribuite anevoios, cu pierdere de timp, foarte importantă în cazul unui atac neașteptat din partea armatei lui Putin.

„Vedem o situație geopolitică în schimbare în Europa și vrem să fim mai puțin dependenți de piață și să oferim parțial aceste capacități noi înșine. Desfășurarea rapidă nu este ceva planificat, apare brusc, așa că este nevoie de capacitate proprie minimă pentru a putea începe acțiunea”, a declarat Heiligers.

În cazul unui atac al Rusiei, cât de repede ajung aliații NATO?

Olanda are o poziție importantă în transportul feroviar militar în Europa și este una dintre puținele țări care deține o flotă de vagoane, alături de Franța și Germania.

Mai multe țări mai mici din UE caută acum să cumpere vagoane. Noile vagoane de la producătorul Greenbrier Europe sunt transportoare de containere specializate, de 18 metri, cu o capacitate unică în rândul armatelor europene. 

Forțele armate olandeze sunt, de asemenea, singurele în Europa care au propriile lor vagoane cu încărcătură joasă pentru vehicule cu roți.

DVVO deține acum 448 de vagoane de marfă, inclusiv 125 de vagoane cu platformă cu podea coborâtă, utilizate pentru transportul vehiculelor pe roți, achiziționate din 2022.

Citește și: NATO planifică transportul trupelor americane în caz de război cu Rusia. România, rută principală

Armata olandeză deține, de asemenea, puțin peste 200 de vagoane platforme care pot transporta blindate grele, inclusiv tancuri Leopard 2, tancuri Panzerhaubitze sau vehicule autopropulsate de luptă CV90 armored.

Cu vagoanele parcate la baza armată ‘t Harde din centrul Olandei, un tren poate fi încărcat și coborât într-o zi, potrivit comandantului DVVO. A te baza pe un operator comercial precum DB Cargo necesită un contract în vigoare și tragerea de vagoane disponibile din toată Europa înainte de a asambla un tren, un proces despre care Heiligers spune că ar putea dura mai multe zile.

Citește și: Rusia, plan de distrugere a podurilor feroviare prin care petrolul din România ajunge în Ucraina

Căile ferate sunt de obicei preferate în detrimentul drumului pentru volume și greutăți mari pe distanțe mai lungi și, pe măsură ce cantitățile de echipamente care trebuie mutate cresc, la fel crește și importanța căii ferate.

Experții militari ruși au avertizat încă din 2023, în mod repetat, că includerea infrastructurii feroviare și rutiere a Ucrainei, Poloniei, României și Moldovei în cadrul proiectului logistic al NATO presupune avansarea până la granițele Rusiei și trebuie oprit pe orice cale, sabotaj sau lovituri directe.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te