Lipsa exercițiului lecturii duce la analfabetism funcțional: înțelegi literele, descifrezi cuvintele, dar nu și sensul unei fraze sau al unui text. În absența lecturii, elevii devin incapabili să realizeze o minimă conexiune între propozițiile și frazele pe care le parcurg. Nu pot contextualiza. Devin mult mai ușor de manipulat. Depărtarea de lectură este confirmată de statistică.
În 2011, existau un număr de 4,2 milioane de cititori activi. Cinci ani mai târziu, în 2016, numărul acestora a ajuns la 3,4 milioane, o scădere de mai mult de 800.000 de persoane. Prin cititori activi se înțelege totalitatea celor care au un permis de bibliotecă. Lipsa lecturii se vede în clasarea dezastruoasă a elevilor românilor la testele europene de înțelegere a unui text.
Fuga din țară nu se reflectă în fuga de lectură
Într-un răspuns pentru Newsweek România, Ministerul Educației susține că una dintre explicațiile scăderii numărului de cititori o reprezintă involuția demografică: „numărul cititorilor activi pe judeţe şi localităţi, dincolo de faptul că acest indicator îi cuprinde atât pe utilizatorii bibliotecilor publice, cât şi pe cei ai bibliotecilor cuprinse în sistemul naţional de învăţământ, este strâns corelat cu populaţia şcolară, în scădere, dar şi cu factorul de îmbătrânire a populaţiei“.
Oficialii Ministerului Educației ne‑au precizat că, din anul 2009, numărul elevilor a scăzut cu 300.000. Explicația este una care, doar parțial, explică cifrele Institutului Național de Statistică: numărul tinerilor care nu mai citesc a crescut de trei ori mai mult decât al celor care au abandonat școala.
Tot Ministerul Educației ne-a precizat că „una din cauzele scăderii acestor indicatori este preferinţa pentru accesarea resurselor electronice, chiar şi a bazelor de date online puse la dispoziţie de Biblioteca Metropolitană Bucureşti, bibliotecile judeţene sau bibliotecile centrale universitare şi universitare“.
O explicație, din nou, parțial satisfăcătoare, dat fiind că numărul bibliotecilor s-a redus dramatic în ultima vreme: din 2009 până în 2016 s-au închis 1.600 de biblioteci școlare și 570 biblioteci comunale.
Scăderea dramatică a numărului celor care citesc este confirmată de rezultatele dezastruoase pe care le au copiii la testele PISA.
Testarea internaţională PISA evaluează nivelul a 5.000 de elevi de 15-16 ani la matematică, ştiinţe şi la înţelegerea textelor. România s-a clasat pe locul 47 din 80 de state. La citire, elevi români se pot compara cu cei din Bulgaria sau Trinidad-Tobago, dar sunt în urma celor din Grecia, Slovacia, Ungaria, Cehia, Croaţia sau Polonia. În urma României se află Moldova. O clasare rușinoasă.