Profesorii, în prima linie a luptei anti-COVID-19

DE Petre Bădică | Actualizat: 04.10.2020 - 18:27
Cătălin Osiceanu

Cătălin Osiceanu predă matematică la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod“ din București. Este inițiatorul concursului online „Profu’ de mate“, care se bucură de mare succes.

SHARE

Newsweek România: Cum trebuie condusă o școală în pandemie?

Cătălin Osiceanu: Sunt adeptul unei teorii în care conducerea școlilor ar trebui să fie bicefală. Un manager care să aibă ca sarcină tot ce ține de partea administrativă și care să fie numit de Consiliul local și unul care să se ocupe de procesul instructiv-educativ al elevilor și care să asigure încadrarea și menținerea în școală a unui corp profesoral de calitate. 

Acest al doilea manager să fie angajat al Ministerului Educației. Cele două activități manageriale trebuie să fie disjuncte, dar complementare. Acesta ar fi și un factor prin care electoratul ar putea disocia, prin punerea în  antiteză, implicarea administrației locale și cea guvernamentală. Cu asta trebuie să înceapă descentralizarea. 

Dacă ar fi fost realizată această separare, administrațiile locale s-ar fi ocupat doar de buna aprovizionare a școlilor cu măști, dezinfectanți și ar fi angajat personal sezonier pentru igienizare și personal sanitar, iar Guvernului i-ar fi revenit rolul de instruire a profesorilor pentru desfășurarea actului educațional în condițiile specifice.

Sarcinile nu s-ar mai fi amestecat și beneficiarii actului educațional ar fi putut sancționa vinovații pentru eventualele lipsuri.

___________________

Citește și:

Școala, în afara ariei de acoperire. Probleme și cu elevii, și cu profesorii

Masca, obligatorie în școală

___________________

Cum vă pregătiți pentru începerea cursurilor?

Încă din primele zile ale suspendării cursurilor, am căutat și am găsit soluții pentru a putea desfășura orele online. În acest sens, am făcut și investiții personale în tehnică și în programe care să mă ajute pentru buna desfășurare a orelor în acest mod. 

Am achiziționat o tabletă ce are în dotare un creion special și, conectată la o anumită aplicație, am reușit să le transmit elevilor mei informația audio și video pe care le-aș fi transmis-o și din sala de clasă.

Cu toate acestea, recunosc că nu am aceleași pârghii de a-mi desfășura orele ca în mediul real. Dar ce să facem, ne adaptăm vremurilor, pentru că și viața școlară trebuie să meargă mai departe. 

În această vară am propus și am reușit să conving conducerea școlii să achiziționeze din bugetul propriu 16 table cu touchscreen, cu ajutorul cărora orele din mediul real pot fi transmise concomitent în mediul virtual, iar prin programul guvernamental de alocare de fonduri europene sper ca, în scurt timp, fiecare din cele 79 de săli de clasă ale școlii să beneficieze de o astfel de tablă.

Școală la distanță sau în clase?

În scenariul hibrid elevii trebuie să participe, ciclic, fizic la ore. Ceilalți trebuie să asiste, obligatoriu, online. Materia trebuie parcursă integral.

În opinia mea, învățământul preuniversitar ar fi trebuit organizat, în această perioadă, după un sistem asemănător cu cel universitar, astfel: o perioadă de cursuri și seminarii urmată de o perioadă de evaluare (sesiune).

Așa am fi putut avea, la sfârșitul primei perioade, o măsură a gradului de parcurgere a materiei și am fi putut adapta evaluarea în funcție de acesta.

Cum vor reacționa părinții la primul caz de COVID în școală?

Din datele pe care le am, majoritatea părinților își doresc începerea școlilor în regim normal, dar cu sarcini suplimentare pentru profesori de a asigura normele de distanțare impuse de specialiști. Le transmit că acest lucru este aproape imposibil în condițiile în care prezența va fi integrală.

Îi rog să fie pregătiți pentru un astfel de risc și le dau asigurări că rămân principalii parteneri în relația cu școala. Pe baza acestui acord nescris de parteneriat, bifăm împreună momentele plăcute din viața școlară și trebuie să fim solidari în vremuri grele.

___________________

Citește și:

Școala, în afara ariei de acoperire. Probleme și cu elevii, și cu profesorii

Masca, obligatorie în școală

___________________

Cât de vulnerabili sunt profesorii ?

Sunt multe profesii care sunt supuse riscului în această perioadă. E rândul nostru să intrăm în scenă. Facem parte din acel grup intelectual care promovează Educația pe tot parcursul vieții.

A venit vremea să le vorbim elevilor despre Educația sanitară pe care și noi trebuie să ne-o însușim. Mi-aș fi dorit ca factorii decidenți să ofere mai multă flexibilitate și să le asigure tuturor profesorilor, indiferent de vârstă, aflați într-o zonă de risc medical, mai multă ocrotire.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.