Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru rfi.ro
Gândiți-vă că avem anumiți copii care nu mai sunt așa ușor motivați pentru că au multă tehnologie la dispoziție.Iar noi avem programe și manuale ca și cînd la școală ar trebui să-i învățăm totul și nu ar fi nimic în afara școlii. Funcția profesorului este să motiveze elevul. Resurse informaționale există, Slavă Domnului, nu trebuie să-i aduc milioane de resurse informaționale. Trebuie să-l învăț să vrea să învețe. Atât. Reforma fundamentală trebuie să înceapă de la programe, ulterior la manuale, la modul în care transmitem informația. De aici trebuie să pornim.
Citește și: VIDEO Vacanță cu trenul pe ruta București - Istanbul și București - Varna. Bilete de la 30 de euro
Învățământul este centrat pe memorare, dar nu ar trebui să fie centrul de greutate memorarea pentru că s-a schimbat sistemul. Informația există, noi trebuie să dezvoltăm un elev activ, care să nu memoreze niște informații, ci care să știe să le poată folosi atunci când are nevoie. Să știe unde să le găsească, competența de operare cu informațiile, să știe să le stocheze pe cele importante căci nu mai sunt importante toate.
Citește și: VIDEO Elevii de clasa a VIII-a încheie cursurile. Sfaturi pentru o evaluare națională de succes
De când intră copilul în școlaritate și până termină școlarizarea, o parte de informație se va uza moral. 20 de ani. Gândiți-vă cum gândea și arăta lumea acum 20 de ani și cum e astăzi. Aș întreba ascultătorii ce își mai aduc aminte din școală și sigur își vor aduce aminte acele informații care au avut importanță activă, au știut să facă ceva cu ele. Degeaba punem multă teorie. Multă teorie într-un timp scurt- pentru că timpul nu este foarte lung la școală- înseamnă memorare mecanică. Noi trebuie să tindem tot spre memorare, dar conștientă. O memorare conștientă înseamnă utilizarea informației, transferul acesteia, gândirea acelei informații în alte contexte. Ei, avem timp să facem acest lucru? Are profesorul timp să facă acest lucru dacă are programe supraîncărcate? Nu cred.
Când trecem dincolo de un prim nivel al informației învățate pe de rost, iar atunci copilul va găsi o motivație spre o direcție sau alta, va simți că ceva i se potrivește. Nu trebuie să o descoperim noi, trebuie să o descopere el, noi trebuie să îi construim cadrul, să-l facem să se simtă confortabil la școală. Un om fericit, fie elev, profesor, transmite fericire în jur. Cred că școala trebuie să fie locul unde să fim fericiți chiar și în momentul în care luăm o notă mai puțin bună pentru că dacă înțelege elevul ce n-a știut și ce poate face pe viitor și simte că profesorul e de partea sa , cei mai mulți dintre elevi vor reacționa așa cum trebuie.