Pandemia, „o șansă“ pentru școala online

DE Cătălin Osiceanu | Actualizat: 31.05.2021 - 20:01
Cătălin Osiceanu, profesor de matematică la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod”.

Învățământul românesc a suferit în ultimii 30 de ani doar schimbări de conținut, nefericite, de altfel. Nimeni nu și-a propus să modifice forma.

SHARE

A venit însă pandemia. Nu am acceptat niciun moment ideea întreruperii comunicării cu elevii mei. De a doua zi de la intrarea în carantină, am comunicat cu ei pe Whatsapp și apoi ne-am văzut pe Skype și apoi pe Zoom.

Lipsea însă ceva. La matematică ai nevoie de tablă, pentru că orice demonstrație trebuie să „treacă prin creion”.

Nu m-a mulțumit ideea de a filma și de a transmite în direct imagini cu pagina caietului. Am făcut o investiție într-o tabletă cu touch pen. De atunci, lucrurile au început să meargă din bine, spre foarte bine.

Am descoperit multiple aplicații matematice, lecții și materiale video (pe unele le-am realizat personal) care au facilitat învățarea atât de mult încât am rămas plăcut impresionat de remarca făcută de un elev din clasa a VIII-a care a afirmat că volumul de transmitere de informații și de cunoștințe scade atunci când suntem în sala de clasă.

Am putut convinge Consiliul de administrație al școlii unde funcționez că e necesară investirea în programe și echipamente pentru școala online.

Începând cu anul școlar în curs, lecțiile în școala mea se desfășoară pe platforma școlară G-Suite, special creată pentru asemenea activități.

S-au găsit resurse financiare pentru dotarea a zece săli de clasă cu table interactive de înaltă performanță care facilitează transmiterea conținutului scris și audio, în timp real, către elevii care nu pot participa la cursuri.

Momentan, așteptăm implementarea unui program de accesare de fonduri europene care să doteze fiecare sală de clasă cu asemenea echipamente.

Sunt și alte probleme care pot fi soluționate după experiența petrecută în online. Ar fi trist să mai vedem copii cărând ghiozdanul de câteva kilograme bune în spate, atât timp cât aceștia și părinții lor au descoperit că manualele se regăsesc și în format electronic și pot fi folosite de acasă, iar cel fizic poate să rămână la școală.

Scrisul de mână, important în formarea personalității elevului, poate fi practicat și pe anumite tablete electronice care ar putea fi produse în masă drept rechizite școlare, înlocuind caietele.

_________________________________

Citește dosarul complet Copiii pandemiei

Copiii pandemiei. Efectele secundare asupra elevilor după un an de școală online

Școala și în vremea COVID-19. La sate și orașe

Și copiii se vaccinează anti COVID-19, nu-i așa? De când?

La cine e decizia vaccinării anti COVID-19 a copiiilor

________________________________

Au fost și neajunsuri. Asemenea unui actor, un profesor cu vocație comunică nu numai cu vocea, ci și prin mimică și prin gesturi.

Totodată trebuie să vadă și să simtă clasa, să empatizeze cu stările de bucurie sau de tristețe ale elevilor săi.

Trebuie asigurată infrastructura necesară desfășurării orelor online, pentru că sistemul de învățământ fără această componentă va intra încet, dar sigur, în colaps, chiar și în afara pandemiei.

Trebuie identificate toate cazurile, la nivel național, de elevi care nu au acces la tehnologie și desfășurată o campanie de „imunizare” a lor față de acest neajuns, după o mobilizare cel puțin la fel de bună ca cea pe care au avut-o autoritățile în campania de vaccinare.

Un rol major în acest demers îl pot avea autoritățile locale în grija cărora cade administrarea patrimoniului școlar.

Trebuie regândită schema de personal din instituția școlară, pentru că, în prezent, este mai necesară funcția de administrator de rețea decât cea de bibliotecar, spre exemplu.

Elevii mei nu au avut de suferit din perspectiva neacoperirii programei de examen. Am reușit să le transmit tot ceea ce mi-am propus și am avut un feedback satisfăcător.

Randamentul lor la examen a fost bun, dar nu s-a ridicat, din păcate, la nivelul la care mă așteptam.

Generația care acum este în clasa a IX-a a fost influențată de capacitatea individuală de adaptare la această situație și, din nefericire, de incertitudinea întreținută de grupuri din social-media care dădeau ca sigură anularea examenului de Evaluare Națională.

_________________________________

Citește dosarul complet Copiii pandemiei

Copiii pandemiei. Efectele secundare asupra elevilor după un an de școală online

Școala și în vremea COVID-19. La sate și orașe

Și copiii se vaccinează anti COVID-19, nu-i așa? De când?

La cine e decizia vaccinării anti COVID-19 a copiiilor

________________________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.