Zilele acestea are loc simularea examenelor naționale, potrivit anunțurilor oficiale ale Ministerului Educației.
Astăzi s-au dat examenele la limba maternă, iar luni și marți la română și matematică.
„Rezultatele vor fi comunicate în data de 29 martie 2023 și vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.
Notele obținute nu se trec în catalog. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, acestea pot fi trecute în catalog.
Obiectivele urmărite prin organizarea simulărilor sunt familiarizarea elevilor cu rigorile unei examen real și optimizarea rezultatelor obţinute de către elevi la finalul studiilor gimaziale/liceale”, potrivit edu.ro.
Newsweek a scris în mai multe rânduri despre neajunsurile modului în care este organizat examenul de Evaluare Națională.
Noua Lege a Educației nu îndreaptă erorile. Lucrurile bune din documentul Ligiei Deca sunt eliminarea mediei claselor V-VIII din media finală de la Evaluarea Națională (există din acest an). O altă schimbare ține de procentul elevilor pentru care unele licee pot organiza examen.
Cum vrea Ligia Deca să organizeze Evaluarea Națională
(1) După absolvirea învăţământului gimnazial, elevii susţin evaluarea naţională, obligatorie. Evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba şi literatura română şi matematică, respectiv limba maternă.
(2) Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale.
(3) Minimum 10% dintre locuri sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională şi conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată, de către elevi cu dizabilităţi şi/sau CES, şi de către elevi de etnie romă.
(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului şi repartizarea în urma acestuia se atribuie pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională, conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată.
Aberațiile care rămân
Cum învățământul obligatoriu este de 10 clase, Evaluarea Națională nu se pică. Nu ete obligatoriu ca elevii să obțină media peste 5 la Evaluarea Națională ca să intre la liceu.
Unele licee sunt „nereformate” cu clase de filologie sau mate-fizică prea numeroase pentru nivelul de pregătire al multor elevi dintr-o regiune/localitate. Și, atunci, pentru completarea locurilor în licee se va perpetua o aberație ce apare în fiecare an și pe care o exemplificăm mai jos.
Noua lege a Educației „garantează” intrarea în clase de filologie cu note de 3 și 4 la română
Newsweek a arătat că și anul trecut elevi cu note mici la română au intrat la clase de filologie.
La liceul din Vidra au fost admiși la clasa de Filologie elevi cu medii între 1,4 și 2,3.
La Liceul teoretic Alexandru Rosetti din Vidra dintr-o clasă de 14 elevi la filologie, 6 nu au luat nota 5 la evaluarea națională.
La Liceul Vișina din Dâmbovița, din clasa de filologie de 26 de elevi, 7 au luat sub nota 5 la examenul de limba română de la Evaluarea Națională.
Citește și: Cu note între 1 și 4 la proba de română de la Evaluarea Națională, admiși în liceu, la filologie
Același lucru se petrece la liceele de matematică - informatică unde au intrat numeroși elevi cu note de 2 și 3 la examenul de matematică de la Evaluarea Națională.