Începând din toamnă, învățătorii și profesorii vor avea norme didactice majorate, măsură inclusă în pachetul de austeritate adoptat de guvernul Bolojan. Aceasta va fi valabilă până la finalul anului școlar 2029-2030.
Citește și: Program de guvernare. Normă didactică mărită pentru profesori. Ce se întâmplă cu bursele elevilor
Premierul Ilie Bolojan și ministrul Educației, Daniel David, au avut luni o întâlnire de lucru cu reprezentanții sindicatelor din Educație.
Normă didactică mărită. În ce ordine vor fi încadrați profesorii pentru anul școlar 2025-2026
Bolojan a subliniat că majorarea normei didactice cu două ore săptămânal, respectiv de la 18 la 20 de ore pe săptămână, plasează România în media europeană din acest punct de vedere.
„Va fi mai multă muncă pentru aceiași bani. Aceasta este realitatea. Suntem însă deschiși să facem simplificări în sistemul de învățământ pentru ca timpul și energia cadrelor didactice să se concentreze asupra actului educațional'', a menționat premierul.
Conform Legii 141/2025, numărul orelor se stabilește după cum urmează:
- un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;
- 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
- 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;
- 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
Citește și: Sindicaliștii, nemulțumiți după ce s-au văzut cu Bolojan. „Vom boicota începutul anului şcolar”
- 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;
- pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice - 18 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică - 22 de ore pe săptămână.
În norma didactică pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/ examene naționale și/ sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și unele de învățare remedială.
Ordinea în care se vor face încadrările profesorilor
Conform Ordinului ministrului Educației nr. 5.198/2025, ordinea în care cadrele didactice vor fi încadrate pentru anul școlar 2025-2026 este următoarea:
„Prin derogare de la prevederile Metodologiei – cadru, în fiecare unitate de învățământ de stat, după reconfigurarea formațiunilor de studiu și stabilirea numărului total de ore pentru fiecare disciplină, conform planurilor-cadru de învățământ aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării în vigoare, raportat la numărul de ore din norma didactică corespunzător activităților de predare-învățare-evaluare stabilite conform prezentei Proceduri, se realizează încadrarea cadrelor didactice, în ordine, după cum urmează:
a) cadre didactice titulare în unitatea de învățământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, și cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru;
b) cadre didactice titulare în unitatea de învățământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care și-au întregit norma didactică de predare începând cu anul școlar 2025-2026;
c) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, angajate cu contract de muncă pe perioadă determinată;
d) cadre didactice angajate pe durata viabilității postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obținut cel puțin media 7 la concursul național, sesiunea 2025, denumit în continuare concurs, și care devin titulare începând cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;
e) cadre didactice titulare transferate sau cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă nedeterminată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învățământ ca urmare a soluționării reducerii de activitate;
f) cadre didactice angajate pe durata viabilității postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv;
g) cadre didactice angajate pe durata viabilității postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care și-au întregit norma didactică de predare începând cu anul școlar 2025-2026;
h) cadre didactice titulare și cadre didactice angajate pe durata viabilității postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învățământ prin pretransfer, respectiv modificarea repartizării;
i) candidații care au obținut cel puțin media 7 la concurs, repartizați pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;
j) cadre didactice titulare cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învățământ ca urmare a soluționării reducerii de activitate;
k) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) și (6) din Metodologia-cadru sau cadre didactice angajate pe durata viabilității postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învățământ ca urmare a soluționării reducerii de activitate;
l) cadre didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei începând cu data de 1 septembrie 2025;
m) cadre didactice care au dobândit cel puțin definitivarea în învățământ sau care au promovat examenul național de definitivare în învățământ, sesiunea 2025, și beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul școlar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru.”
Ilie Bolojan, despre situația profesorilor: „Va fi mai multă muncă pentru aceiași bani”
Premierul Ilie Bolojan și ministrul Educației, Daniel David, au avut, luni, la Palatul Victoria, o întâlnire de lucru cu reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret'' și Federației Naționale Sindicale „Alma Mater''.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, în cadrul consultărilor au fost analizate modul de implementare și efectele aplicării recentelor măsuri care au impact asupra sectorului educației, respectiv: creșterea normei didactice de predare cu două ore pe săptămână, creșterea efectivelor de elevi la clasă, modificarea tarifului pentru plata cu ora, finanțarea sistemului de învățământ.
„Este important să avem o discuție corectă, în care fiecare să ne susținem punctul de vedere. Măsurile luate de Guvern sunt fundamentate pe posibilitățile pe care le are în prezent bugetul României și pe realitățile din sistemul educației'', a afirmat Ilie Bolojan la întâlnirea cu reprezentanții federațiilor sindicale din educație.
De asemenea, Bolojan a subliniat că majorarea normei didactice cu două ore săptămânal, respectiv de la 18 la 20 de ore pe săptămână, plasează România în media europeană din acest punct de vedere.
„Va fi mai multă muncă pentru aceiași bani. Aceasta este realitatea. Suntem însă deschiși să facem simplificări în sistemul de învățământ pentru ca timpul și energia cadrelor didactice să se concentreze asupra actului educațional'', a menționat premierul.
Șeful Guvernului a solicitat Ministerului Educației să facă analize cu privire la punerea în aplicare a noilor reglementări și, acolo unde apar probleme, să propună soluții punctuale pentru remedierea acestora.
La întâlnirea de lucru de la Palatul Victoria au mai participat, din partea Guvernului, secretarii de stat din Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion și Gigel Paraschiv.