Acesta scrie, pentru Newsweek România, despre inconvenentele școlii la distanță.
„După o carieră lungă de profesor de matematică trăiesc în aceste momente dificile pentru omenire, în general, și pentru școală, în particular, momente neplăcute, de frustrare.
Natura mea m-a făcut, de fiecare dată, să caut soluții și tehnici moderne care să conveargă către un învățământ de calitate. În acest sens, am construit în 2006 un site unde utilizatorii găsesc informații de larg interes din domeniul matematicii și știri pe măsură. În realizarea materialelor, s-a implicat un număr mare de profesori care au acces la publicare după ce își creează un cont. Mai târziu, am realizat un concurs online cu teste grilă, după o idee originală, în care întrebările se generează aleatoriu dintr-o matrice cu n linii și n coloane, ce s-a bucurat de un mare succes în rândul elevilor.
Odată cu întreruperea școlilor am căutat urgent soluții pentru continuarea învățământului online și, pe cele pentru care am optat atunci, le folosesc cu succes și astăzi. Am achiziționat, în acele momente, o tabletă cu touch pen, care își poate partaja conținutul cu ajutorul aplicației Zoom. Cu ajutorul ei și a unui computer transmit elevilor informația video, scrisă de mână și comunicăm audio. Pentru scrierea de mână și realizarea construcțiilor geometrice aplicația Whiteboard, oferită gratuit de Microsoft, este suficientă. Nu de puține ori, elevii mi-au transmis că înțeleg lecția mai bine în acest ansamblu și pot spune că s-au adapta rapid. Mă refer desigur la acei elevi motivați să învețe.
Începutul de an școlar a găsit școala prea puțin pregătită să funcționeze după scenariul galben. După cum știți, în acest moment, învățământul hibrid trebuie să asigure învățământ direct pentru o jumătate de clasă și învățământ online pentru cealaltă jumătate. În opinia mea, soluția ideală ar fi fost achiziționarea de table interactive care să permită scrierea de mână, în timp real, și să transmită semnalul audio captat de microfon, elevilor de acasă. Această modalitate ar fi eliminat prezentarea imaginilor video filmate în clasă și ar fi asigurat esențialul, captura de ecran a tablei. Din păcate, această investiție este costisitoare, oferta de produse este mică, având în vedere cererea mare la nivel mondial. Aș sublinia aici și pericolul de a ți se livra produse neconforme, care nu corespund tehnic pentru o asemenea activitate. În școala în care funcționez, ca în majoritatea școlilor din țară, s-a optat pentru filmarea propriu-zisă a orei și transmiterea în direct elevilor de acasă. Totul este asigurat de platforme oferite gratuit școlilor de Google și Microsoft care au parteneriate cu Ministerul Educației și Cercetării. Orele ar putea funcționa satisfăcător și în aceste condiții, dacă ar fi asigurată și administrată rețeaua de internet. Dar cine să o facă?!
Acest post, de administrator de rețea, nu apare în lista de funcții ale angajaților unei unități de învățământ preuniversitar de stat și, chiar dacă s-ar înființa, nu avem la nivel național atâția specialiști. Și câți dintre cei care se pricep cu adevărat ar accepta un post la stat?! De ce e nevoie de ei?! Gândiți-vă că acum, dacă internetul nu funcționează impecabil în fiecare sală clasă, orele din online sunt total compromise iar o rețea, odată creată, trebuie întreținută. Vă spun cu certitudine că majoritatea profesorilor fac mari eforturi, se implică în rezolvarea acestor probleme, uneori reușesc, alteori nu.
Multe sarcini neconforme cu statutul de profesor ni s-a atribuit, abuziv, de-a lungul anilor, dar aceasta e aproape imposibil de gestionat, deoarece nu poți fi și profesor si specialist în rețele de internet, în același timp. Școala trebuie să aibă specialiști care trebuie să aibă în grijă buna funcționare a orelor online. Altă soluție nu există”, a spus profesorul Cătălin Osiceanu pentru Newsweek România.