Veste costisitoare, pentru trotinetiști și bicicliști. Trebuie să plătească asigurare RCA din 2024

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 10.10.2023 - 10:15
Veste costisitoare, pentru trotinetiști și bicicliști. Trebuie să plătească asigurare RCA din 2024 - Foto: pixabay.com - Imagine cu rol ilustrativ
Veste costisitoare, pentru trotinetiști și bicicliști. Trebuie să plătească asigurare RCA din 2024 - Foto: pixabay.com - Imagine cu rol ilustrativ

Veste costisitoare, pentru trotinetiști și bicicliști. Potrivit unui proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Finațelor, termenul „vehicul” va fi redefinit, conform reglementărilor UE, și trebuie să plătească asigurare RCA din 2024.

SHARE

Mersul cu trotineta sau bicicleta nu va mai fi 100% gratis pentru toți utilizatorii. Potrivit unui proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Finațelor pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, termenul „vehicul” va fi redefinit, conform Directivei 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009, modificată prin Directiva 2021/2118/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021. 

Citește și: Proprietarii de câini, obligați să le facă asigurare patrupedelor. Prețurile, între 50 și 100 €/an

Trotinetiștii și bicicliștii trebuie să plătească asigurare RCA din 2024, dacă vehiculele au anumite caracteristici

România trebuie să transpună în legislația națională prevederile Directivei 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009, modificată prin Directiva 2021/2118/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021, până la data de 23 decembrie 2023. 

Pe scurt, termenul „vehicul” va fi redefinit și va include trotinetele electrice și bicicletele electrice, precum și orice mijloc de transport cu o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h care cântărește peste 25 kg. Din fericire, bicicletele clasice, cu pedale, nu depășesc 16-18 kg și nici trotinetele ce sunt puse în mișcare cu piciorul, iar ambele tipuri de vehicule nu sunt considerate cu propulsie proprie.

Citește și: Ce se întâmplă cu despăgubirea victimelor accidentelor dacă asiguratorul este în insolvență

„Art. I. – Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 12 iunie 2017, cu modificările și completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:  

La articolul 2, punctul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins: „27. vehicul:
a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; 
b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată; d) tramvai”, conform proiectului de lege. 

Citește și: Greu de explicat: Un accident auto, în medie, costă cu 28% mai mult în România decât în Polonia

De ce trebuie redefinit termenul „vehicul” în domeniul asigurărilor

Legislația în domeniul răspunderii civile auto necesită a fi revizuită conform noilor prevederi ale legislației europene, prevederi ce în baza art. 148 alin. (2) din Constituția României, republicată, au un caracter obligatoriu și au prioritate în raport cu prevederile contrare ale legislației naționale.

Unul dintre cele mai importante motive care justifică propunerea legislativă este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului.

„Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare însă produc accidente din care rezultă daune materiale dar și vătămări corporale.

Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare, iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de „vehicul” pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în Uniunea Europeană și România.

Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică.

Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu.

Lipsa unei astfel de reglementări conduce la excluderea acestor vehicule de la obligația de asigurare, caz în care nu sunt acoperite prejudiciile produse persoanelor prejudiciate/vătămate ca urmare a unor accidente de circulație produse în trafic pe drumuri deschise circulației publice sau pe drumuri private, neîngrădite, în care accesul persoanelor nu este interzis”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de lege pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te