Moldova s-ar pregăti să scoată Transnistria de sub influența Rusiei. O autostradă va ajunge la Odesa


Transnistria este o regiune a Moldovei ocupată de Rusia. Și aceasta nu este o evaluare politică: acest statut este confirmat de decizia Curții Constituționale a Republicii Moldova. În acest sens, Ucraina și Moldova au o problemă comună. Totuși, „punctul comun” se termină aici.
Unul dintre lucrurile care îi nedumeresc pe ucraineni când vine vorba de Transnistria este faptul că dezocuparea malului stâng al Nistrului nu se numără printre prioritățile cetățenilor – și, prin urmare, printre prioritățile politicienilor moldoveni.
La ultimele alegeri parlamentare, nu a existat niciun partid care să le promită alegătorilor că, în cazul victoriei sau participării lor la guvernare, problema transnistreană va fi rezolvată și Moldova va fi reintegrată. Ca să nu mai vorbim de faptul că nicio forță politică nu a mers mai departe și a prezentat societății planul său de reintegrare. Dar asta nu înseamnă că nu se lucrează la un astfel de plan, arată eurointegration.com.ua.
Moldova s-ar pregăti să scoată Transnistria de sub influența Rusiei. O autostradă va ajunge la Odesa
Mai mult, actualul guvern se pregătește pentru unificarea Moldovei. În prezent, există doar dovezi indirecte în acest sens - dar este demn de remarcat faptul că, din punct de vedere monetar (planificarea investițiilor etc.), Chișinăul calculează o opțiune în care guvernul central va controla în curând ambele maluri ale Nistrului .
Și autoritățile se abțin de la a face declarații publice despre acest lucru. Din două motive.
Prima este lipsa deja menționată a cererii publice de reintegrare. Întrucât societatea nu solicită reunificarea, politicienii încearcă să nu ridice subiecte potențial iritante.
Și al doilea motiv este că nu există o decizie clară cu privire la ce să se facă cu ocupanții ruși. Dar această problemă nu este nerezolvabilă. Inclusiv din cauza numărului lor mic. „Armata rusă va încăpea în două autobuze ”, glumesc ei la Chișinău.
Este extrem de important ca partea de afaceri a guvernului transnistrean să nu se opună unificării - și ar putea deveni forța sa motrică. Iar iarna 2025-2026 este așteptată să consolideze și mai mult ireversibilitatea acestui proces.
„Adevărul European” a relatat deja despre acest lucru într-un videoclip înregistrat la Chișinău.
Planuri pentru Transnistria
În septembrie, „Adevărul European” a relatat despre o nouă prioritate în cooperarea în domeniul infrastructurii dintre Republica Moldova și Ucraina. La ceremonia de deschidere a Săptămânii de Afaceri din Moldova (MBW), viceprim-ministrul Doina Nistor a anunțat că autoritățile țării planifică investiții semnificative într-o autostradă care va consolida rolul Republicii Moldova ca stat de tranzit între Ucraina și România.
„Până la sfârșitul anului 2025, vom finaliza studiul de fezabilitate al autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, un nou coridor Est-Vest”, a declarat purtătoarea de cuvânt a guvernului. O nouă conexiune de transport cu țările UE este întotdeauna benefică pentru Ucraina. Cu toate acestea, numele ales de guvernul moldovean pentru acest drum este demn de remarcat.
Citește și: Rusia vrea să trimită 10.000 de soldați în Transnistria și să schimbe regimul din Republica Moldova
Ungheni este un oraș din Moldova, chiar la granița cu România, și este perfect logic că guvernul intenționează să construiască o nouă autostradă de aici. Dar de ce desemnează Chișinăul și mai apoi Odesa ca punct final al acestei autostrăzi și nu unul dintre orașele de frontieră de la granița sa estică? Explicația este simplă. Chișinăul își dă seama că drumul poate trece prin Transnistria. Aceasta este cea mai ușoară și mai ieftină cale.
„Evropravda” a întrebat-o direct pe Doina Nistor despre acest subiect în timpul comunicării sale cu jurnaliștii în cadrul MBW. La care reprezentanta guvernului a încercat mai întâi să schimbe subiectul și a început să explice că pentru Chișinău „coridoarele logistice dintre Ucraina și Moldova sunt foarte importante”. Iar când redactorul „EP” a insistat că întrebarea sa se referă la Transnistria, reprezentanta guvernului a recunoscut că nu a dat în mod deliberat un răspuns pe fond.
„Să lăsăm totul să se dezvolte pe rând... Vreau să mă abțin de la a răspunde direct la această întrebare”, a spus ea, iar acest refuz de a răspunde s-a dovedit a fi mai mult decât elocvent.
Citește și: Găgăuzia, „pionul” Rusiei în Moldova, la 100 km de România. Cine e Evghenia Guțul, Bașcana regiunii?
De fapt, pentru autostrada menționată anterior se iau în considerare două rute, iar studiul de fezabilitate finanțat de Banca Europeană de Investiții va trebui probabil să fie pregătit pentru ambele opțiuni.
Însă cea mai eficientă opțiune de rută, care trece prin Transnistria, pare să devină principala.
Autostrada construită de-a lungul acestui traseu va traversa Nistrul la nord de orașul Bender, va ocoli Tiraspolul dinspre nord (bazată pe autostrada existentă, încă din epoca sovietică) și va intra în Ucraina pe la un punct de control din apropierea satului Kuciurgan. Există și o opțiune de rezervă - ocolirea Transnistriei prin sudul Moldovei. Dar este mai lungă, mai complicată.
Și vorbim despre fonduri foarte importante, în special pentru Moldova. Costul construcției este estimat la 3 miliarde de euro, așa cum declarase anterior ministrul de atunci al Infrastructurii, Andrei Spânu .
Această poveste este dată ca exemplu ilustrativ. De fapt, Chișinăul discută serios despre cursul de acțiune în cazul în care reintegrarea Transnistriei devine o chestiune practică. Recent, o deputată din partidul de guvernământ, șefa Comitetului pentru Integrare Europeană, Ina Koșeru, a recunoscut într-un interviu acordat publicației „EuroPravda” că guvernul a elaborat un plan de integrare a Transnistriei, dar documentul nu este public.