Președintele de bloc trebuie sau nu să aibă salariu. Cât de legală e plata fondului de rulment

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 27.10.2022 - 13:28
Scară bloc / Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Scară bloc / Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Orice asociație de proprietari trebuie să își aleagă un președinte și o comisie de cenzori. Dacă administratorul de bloc trebuie să fie atestat și, în general, primește salariu, președintele și cenzorii pot fi remunerați, conform legii, nu e obligatoriu.

SHARE

În cadrul asociațiilor de proprietari, președintele, administratorul și cenzorii pot realiza o serie de venituri sau primesc salarii. Iata ce reguli există și ce clarifiăari importante trebuiesc reținute pentru a fi evitate discuțiile în cadrul ședințelor de bloc.

Asociațiile de proprietari pot să lucreze cu administratori fie în baza unor contracte de muncă, fie în baza unor contracte de prestări servicii. Pe de alta parte, cenzorii și presedinții asociațiilor de proprietari își desfășoară activitatea în baza unor contracte de mandat, putând obține astfel venituri asimilate salariilor.

Citește și: VIDEO Cum se pune varza la murat. De câtă sare e nevoie pentru saramura perfectă

Potrivit articolului 58 alin. (1) din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, președintele asociației de proprietari poate fi remunerat, la fel ca membrii comitetului executiv, pe baza unui contract de mandat, "conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, consemnata în procesul-verbal”.

De asemenea, potrivit art. 64, alin. (4) din aceeași lege, administratorii își pot desfășura activitatea fie pe bază de contract individual de munca, fie în baza unui contract de prestări servicii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În scopul administrarii și întreținerii, asociația de proprietari poate să încheie, în numele proprietarilor, contracte de administrare, cu titlu oneros, cu persoane fizice, persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice. 

În ceea ce priveste alegerea cenzorilor, aceștia pot fi aleși dintre membrii asociației de proprietari. Dacă acest lucru nu este posibil, adunarea generala a proprietarilor mandatează comitetul executiv pentru angajarea unui cenzor din afara asociației de proprietari, pe bază de contract individual de muncă sau, dupa caz, contract de prestări de servicii. Cenzorul angajat al asociatiei de proprietari este remunerat pe baza unui contract de mandat, conform hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, consemnata in procesul-verbal, dupa cum se mentioneaza in Legea nr. 196/2018, relatează e-juridic.ro.

Citește și: Sarmale în foi de varză murată, à la Chef Scărlătescu sau à la Chef Bontea? Compară rețetele

Remunerațiile președintelui și ale celorlalte persoane angajate de asociație, considerate venituri asimilate  salariilor

Potrivit art. 76 alin (2) din Codul fiscal, remunerația primită de președintele asociației de proprietari sau de alte persoane, precum cenzorii angajați ai acestor asociații, în baza contractului de mandat, este considerată venit asimilat salariilor.

Așadar, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplică și remunerației primite de președintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, precum cenzorii angajati în baza contractului de mandat.

Veniturile asociației de propritari, Fondul de reparații, Fondul de rulment și Fondul de penalități

Toate veniturile obținute din exploatarea proprietății comune, precum amplasarea mijloacelor de publicitate, amplasarea de antene, închirierea spațiilor comune și altele asemenea, inclusiv veniturile din dobânzi bancare, aparțin asociației de proprietari.

Aceste venituri alimentează numai fondul de reparații al asociației de proprietari și nu se plătesc proprietarilor. Lista acestor venituri, precum și cheltuielile aferente lor sunt prezentate semestrial, într-un raport afisat la avizierul asociatiei, si se evidentiaza in registrul unic de venituri si cheltuieli al asociatiei de proprietari.

Fondul de reparații

Proprietarii membri ai asociatiei de proprietari au obligatia sa aprobe un fond de reparatii anual, necesar pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune. Comitetul executiv fundamenteaza si prezinta adunarii generale suma anuala necesara pentru constituirea sau completarea fondului de reparatii, care se alimenteaza in avans, in transe lunare egale, prevazute in lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari.

Fondul de reparații este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termica, creșterea calitatii ambiental-arhitecturale a construcțiilor, precum și pentru repararea și îmbunătățirea proprietatii comune.

Fondul de rulment

În scopul asigurarii sumelor necesare pentru plati curente, asociatia de proprietari este obligata sa stabileasca cuantumul și cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment.

Fondul de rulment se stabilește astfel încât să poata acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociatia de proprietari în anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflatiei, iar in cazurile asociatiilor de proprietari nou infiintate, prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociatii de proprietari echivalente ca marime.

Fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, iar reintregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata.

Pentru încasarea fondului de reparatii si pentru încasarea fondului de rulment, administratorul elibereaza chitanțe nominale separate, daca sumele sunt incasate in numerar si vor fi evidentiate in evidente contabile separate si pentru sumele incasate in contul bancar al asociatiei.

Sumele încasate în numerar pentru constituirea fondului de reparatii și pentru constituirea fondului de rulment, se depun, în conformitate cu prevederile prezentei legi, în contul bancar (unic) al asociatiei de proprietari.

Fondul de rulment încasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, daca prin actele translative de proprietate nu se stipuleaza altfel. În cadrul adunarii generale, proprietarii membri ai asociatiei de proprietari pot aproba si alte fonduri cu caracter special, precum si modul de constituire al acestora.

Fondul de penalități

Asociația de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalitati (fond de penalitati) pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalitatile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile de la termenul scadent pentru plata, fara ca suma penalitatilor sa poata depasi suma la care s-au aplicat.

Sumele rezultate din aplicarea penalitatilor de intarziere, se includ in fondul de penalitati al asociatiei de proprietari si se vor utiliza cu prioritate pentru plata penalitatilor impuse asociatiei de proprietari de catre terti, precum si pentru cheltuieli cu reparatiile asupra proprietatii comune, reabilitarea termica sau consolidarea condominiului. Sumele rezultate din aplicarea penalitatilor de intarziere nu pot fi utilizate si in alte scopuri.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te