Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari mașini occidentale. „Șmecheria”?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 26.09.2024 - 14:42
Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari mașini occidentale. „Șmecheria”? - Foto: captură video Sky News
Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari mașini occidentale. „Șmecheria”? - Foto: captură video Sky News
Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari mașini occidentale. „Șmecheria”? - Foto: captură video Sky News
Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari mașini occidentale. „Șmecheria”? - Foto: captură video Sky News
Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari mașini occidentale. „Șmecheria”? - Foto: captură video Sky News
Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari mașini occidentale. „Șmecheria”? - Foto: captură video Sky News

Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari, mai noi și mai scumpe mașini occidentale în continuare, în ciuda sancțiunilor impuse Rusiei după declanșarea războiului din Ucraina. „Șmecheria” se face prin trei țări „prietene” din zona Munților Caucaz.

SHARE

Ultimele modele de mașini de lux și sport ale producătorilor occidentali renumiți, precum Rolls-Royce, Bentley, Porsche, Mercedes-Maybach, BMW, McLaren, etc., apar și circulă pe drumurile din Rusia, deși, oficial, n-ar trebui să se poate.

După invadarea Ucrainei, toți constructorii din Occident s-au retras de pe piața din această țară, iar G7, grupul celor mai dezvoltate state din lume, a impus sancțiuni drastice Moscovei. Pentru rușii bogați, însă, s-a găsit o „șmecherie”. 

Citește și: FOTO După Moskvich, Putin reînvie și limuzina sovietică Volga cu piese chinezești. Face și 2 SUV-uri

Oficial nu se poate, dar rușii bogați își iau cele mai tari mașini occidentale. „Șmecheria”?

După ce au văzut că exporturile de mașini din Marea Britanie în Rusia s-au prăbușit după ce Putin a ordonat invadarea Ucrainei, și că, de pe la jumătatea lui 2022, au crescut spectaculos către trei țări din zona Munților Caucaz, mai precis către Georgia, Azerbaijan și Kazakhstan, jurnaliști de la Sky News au mers în Georgia și au rezolvat „enigma”. Au descoperit o „suveică” pentru pierderea urmelor bolizilor occidentali, exporturile de mașini de lux „bubuind” și între Georgia, Azerbaijan și Kazakhstan, deși niciuna nu produce astfel de vehicule. 

Concret, jurnaștii Sky News au abordat subiectul exporturilor „ciudate” de mașini din UK către zona Caucazului cu grupul britanic de lobby pentru industria auto, Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), la începutul anului 2024. 

Iar răspunsul SMMT a fost că „exporturile de autovehicule din Marea Britanie către Azerbaidjan, ca și către multe țări la nivel global, au crescut datorită unui număr de factori, precum o economie înfloritoare, lansări de noi modele și o cerere mare de satisfăcut.”

Citește și: Cum „a făcut” Putin fabrică pentru mașinile AURUS? A preluat fabrica Toyota din Sankt Petersburg

Cu alte cuvinte, SMMT a susținut că majoritatea, dacă nu toate mașinile, au rămas în Caucaz (ceea ce ar fi complet legal) în loc să treacă în Rusia (ceea ce nu ar fi).

Dar, un jurnalist Sky News a primit un pont de la un coleg de breaslă din Georgia. Acesta i-a trimis fotografii de la principalul punct de control de la frontieră Georgia-Rusia, în care o serie de parcări erau pline de mașini de lux de ultimă oră pe care, în mod normal, te-ai aștepta să le vezi în centru Londrei sau în Dubai, de exemplu: Mercedes-Maybach, limuzine și SUV-uri Lexus și BMW, Range Rover-uri, Lamborghini-uri, etc. 

„Așa că ne-am deplasat în Georgia, pentru a afla dacă există într-adevăr mașini fabricate în Regatul Unit care încă mai intră în Rusia.

Acum, în anumite privințe, concentrarea noastră asupra automobilelor ar putea părea ciudată: la urma urmei, există încălcări mult mai grave ale regimului de sancțiuni. 

Ancheta noastră anterioară a arătat că piese radar și echipamente electrice au fost, de asemenea, trimise din Regatul Unit în Caucaz și Asia Centrală în urma impunerii sancțiunilor”, relatează jurnalistul Sky News Ed Conway. 

„Motivul pentru care ne-am concentrat asupra mașinilor este că, în timp ce nu există nicio modalitate de a spune din exterior ce se află în interiorul unui camion de marfă sau al unui container de transport maritim, vehiculele sunt mult mai greu de deplasat în secret.

Citește și: Lada a găsit matrițele și reia producția Dacia Logan concepută acum 20 de ani. Preț: 16.700 €

Pe scurt, dacă am putea demonstra că automobilele europene și britanice au fost introduse în Rusia, atunci am demonstra vizual, pentru prima dată, cum sunt încălcate aceste sancțiuni.

Am petrecut două zile aproape de graniță, urmărind procesul în care mașinile și alte camioane erau aduse acolo și apoi trimise în Rusia.

Am vorbit cu numeroși oameni implicați în acest comerț.

Ceea ce am descoperit a fost un sistem complex, dar bine pus la punct, conceput pentru a transporta mașini europene în Rusia”, explică Ed Conway.

Cum funcționează „șmecheria” cu ajutorul căreia rușii bogați își cumpără în continuare bolizi occidentali

„Un grup de bărbați este însărcinat cu aducerea mașinilor la frontieră - uneori din showroom-urile din capitala Tbilisi, alteori din porturile Poti sau Batumi de la Marea Neagră.

De cele mai multe ori, ei nu știu dinainte de unde provin mașinile - fie direct din țări precum Regatul Unit, fie prin alte state din Caucaz, precum Azerbaidjan.

După ce aduc mașinile la graniță (cu Rusia, n.red.), le lasă acolo în parcări, unde stau câteva zile până când sunt completate documentele necesare.

Aceste documente nu sunt lipsite de complicații. După ce statele europene au impus sancțiuni, Georgia a introdus propriile interdicții de a trimite mașini în Rusia. Cu toate acestea, însă, există numeroase lacune care permit aducerea de mașini în Rusia.

O modalitate este ca mașinile să fie înmatriculate și vămuite în Armenia, înainte de a ajunge în Nord, la punctul de control Lars din Rusia.

Uneori, cei care duc mașinile în Rusia sunt sfătuiți să spună că acestea sunt conduse doar prin Rusia către Kârgâzstan, dar, după cum spune un YouTuber rus: „Să fim sinceri: toată lumea înțelege totul perfect - toată lumea, de la cei care vă vor înregistra la poliția rutieră și până la cei de la granița georgiană - că această mașină va merge în Rusia și va rămâne acolo.”

În cele din urmă, aceste mașini primesc plăcuțe de înmatriculare de tranzit, după care pot fi trecute peste graniță.

Întrucât georgienii pot călători fără viză în Rusia și viceversa, trecerea mașinilor peste graniță este doar o chestiune de a le conduce, de a lăsa mașina de cealaltă parte, unde va fi ridicată de un alt grup de bărbați, și apoi de a face autostopul înapoi către Georgia.

Am văzut numeroase autoturisme trecând frontiera în acest mod, iar aspectul esențial al acestui sistem este că nicio persoană din lanț nu poate fi identificată cu ușurință pentru vreo infracțiune - chiar dacă, atunci când se pune totul cap la cap, se ajunge cu siguranță la o încălcare a legislației privind sancțiunile.

În al doilea rând, și la fel de important pentru scopurile noastre, aceasta înseamnă că mașinile nu apar în datele vamale.

Din punctul de vedere al unui statistician, acestea ajung pur și simplu în Azerbaidjan sau Georgia și apoi dispar”, precizează jurnalistul Sky News. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te