Mașinile electrice au evoluat spectaculos. În 2010, abia mergeau 120 km. În 2022, până la 800 km



Mașinile electrice au evoluat spectaculos în ultima decadă, iar adopția acestora a crescut rapid. Dar mulți potențiali cumpărători au încă îndoieli cu privire la mașinile electrice, mai ales din cauza timpilor de încărcare și a dezvoltărilor rețelelor de stații de încărcare.
De fapt, 33% dintre cumpărătorii de mașini noi au indicat anxietatea de autonomie (îngrijorarea legată de cât de departe poate ajunge un vehicul electric cu o încărcare completă) ca principal obstacol în achiziționarea unei mașini electrice, scrie visualcapitalist.com.
Datorită îmbunătățirilor aduse tehnologiei bateriilor, autonomia medie a mașinilor electrice s-a dublat în ultimul deceniu, potrivit datelor Agenției Internaționale pentru Energie (IEA).
Dacă în 2010, primele mașini electrice produse în serie, precum Mitsubishi i-Miev, de exemplu, ofereau autonomii oficiale de 100-120 de kilometri, în 2021 autonomia medie oficială a automobilelor electrice comercializate pe piața americană a ajuns la 217 mile (349 km) cu o singură încărcare.
Reprezintă o creștere cu 44% față de 151 de mile (243 km) în 2017 și o creștere cu 152% față de cifrele de acum un deceniu.
Mai mult, Lucid Air, mașina electrică cu cea mai mare autonomie de pe piață, poate parcurge până la 837 de kilometri, evident, oficial, în condiții ideale de drum, temperatură, etc.
Totuși, automobilele electrice sunt încă în urma celor pe benzină. De exemplu, în 2021, autonomia medie a mașinilor pe benzină (un rezervor plin) vândute în SUA era de aproximativ 413 mile (664 km), aproape dublă autonomia medie a mașinilor electrice (349 km), calculată de EPA.
Pe măsură ce producătorii de automobile lansează noi și noi modele de autovehicule electrice, însă, este probabil ca aceste diferențe să scadă și, chiar, să fie uniformizate.
În teorie, performanța automobilului electric depinde de capacitatea bateriei și eficiența motorului, dar, în realitate, ea poate varia în funcție de mai mulți factori:
- Vremea: La temperaturi sub 20 ℉ (-6,7 ℃), vehiculele electrice pot pierde aproximativ 12% din autonomie și chiar până la 41% dacă încălzirea este pornită. De asemenea, și folosirea sistemului de climatizare vara diminuează drastic autonomia.
- Condiții de funcționare: Datorită frânărilor repetitive și sistemelor de recuperare a energiei la frânare, mașinile electrice își pot crește autonomia în timpul conducerii în oraș. Pe autostradă, însă, acest atuu se pierde.
- Viteză: Atunci când conduceți la viteze superioare, de autostradă, motoarele electrice funcționează la turații mari și își pierd din eficiență, consumând foarte multă energie. Ca idee, dacă un Mercedes EQS poate ajunge la o autonomie de până la 563 de kilometri în zone urbane, la viteze de autostradă autonomia poată să scadă și la 350-400 de kilometri.
Top 10 mașini electrice cu cea mai mare autonomie
Acestea sunt cele 10 mașini electrice cu cea mai mare autonomie disponibile în SUA, în 2022, pe baza estimărilor Agenției pentru Protecția Mediului (EPA).