Newsweek România: De ce este criză o oportunitate?
Florin Boboc: În orice criză există o oportunitate. Important este ca fiecare să o identifice în raport cu situația sa personală și cu activitatea profesională. Perioada aceasta trebuie exploatată ca o posibilitate de a ne achita restanțele față de noi înșine, de a elimina rutinele inutile și de a ne redescoperi valorile.
Bolile epidemice nu sunt evenimente aleatorii. Sunt șanse de a identifica și de a corecta vulnerabilitățile specifice, determinate în special de globalizare. Acestea reprezintă o oportunitate fără precedent pentru reprioritizarea acțiunilor și schimbării transformationale.
Există multe studii care au arătat modul în care bolile infecțioase au modificat rezultatele războaielor, au inspirat reforme politice, au demolat revoluțiile, au transformat relația societății cu Dumnezeu și au schimbat cursul istoriei umane într-un mod pozitiv. Tragedia de astăzi poate fi, uneori, posibilitatea de mâine.
Cum contribuie pandemia la apariția unor nevoi noi ale consumaatorilor?
În timpul pandemiei, tehnologia este utilizată ca instrument esențial pentru menținerea continuității afacerii și a vieții. Rezultatul va fi o curbă abruptă de învățare. Companiile, care s-au bazat până acum pe soluții depășite, vor experimenta eficiența instrumentelor digitale. Liderii, care s-au ferit să le permită oamenilor să lucreze de acasă, vor observa că unii oameni devin mai productivi dacă pot lucra în propriile lor medii. Multe organizații și guverne și-au mutat operațiunile și serviciile online pentru a limita interacțiunea fizică.
Platformele digitale prosperă, deoarece consumatorii caută divertisment, oportunități de cumpărături și noi modalități de conectare în timpul crizei. Nevoile de comunicare la distanță sunt deservite de tehnologii de video- conferință, telemuncă, sisteme de interoperabilitate, platforme software și portaluri online pentru cetățeni. Toate acestea ar putea duce la o schimbare a gândirii, pot deschide calea eforturilor masive de digitalizare în anii următori.
Cum pot răspunde firmele de IT&C la satisfacerea acestor nevoi?
Companiile de IT&C joacă un rol extrem de important, ajutând atât instituțiile publice, cât și cetățenii, chiar și gratuit în perioada pandemică. Cum? Prin oferirea soluțiilor informatice de comunicare eficientă și securizată la distanță și de automatizare a proceselor de lucru. Este momentul în care ne schimbăm strategia și privim din perspectiva transformării digitale, care, pe termen lung, ne va aduce beneficii.
Este perioada în care renunțăm la conceptul de profit și punem la dispoziția Statului român produsele, serviciile și expertiză noastră în domeniul IT&C, contribuind la continuitatea proceselor sale vitale.
Care sunt, punctual, oportunitățile create de criză pentru industria IT&C?
Personal sunt implicat, sub diferite forme, în companii ce au obiectiv digitalizarea proceselor de business, a fluxurilor de date și de documente, având expertiză de 15 ani în piața de IT&C. De-a lungul timpului am identificat și am promovat oportunități de dezvoltare tehnologică, digitalizare și inovare pentru sectorul public și privat, care au fost mai mult sau mai puțin implementate.
Diferența este că acum, prin această criză, se accelerează și se implementează toate inițiativele într-un timp record, constrânși de situație. Țară noastră este ultima în clasamentele Eurostat la digitalizarea administrației și implementarea mecanismelor de e-Guvernare, dar iată că acum instituțiile încep să utilizeze instrumente și portaluri în raport cu cetățenii, sunt obligate prin OUG 38/2020 să primească și să elibereze documente în format electronic.
Din expertiza pe care o am pot enumera câteva oportunități:
- portal electronic pentru cetățeni, instituții publice sau companii private, cloud sau on premises;
- sisteme de document management și robotic process automation;
- arhivă electronică operațională și/sau legală conform legii 135/2007, în centre de date acreditate;
- facturare electronica (eInvoicing)
- catalog electronic pentru elevi și predare la distanță, clinici medicale virtuale și alte platforme de nișă.
Sectorul IT&C profită cel mai mult de pandemie în comparație cu altele?
Putem spune că sectorul IT&C ajută cel mai mult în perioada de pandemie menținând vie economia, cu instrumentele, know how-ul și anii de cercetare ce stau în spatele tehnologiei. Este industria care asigură continuitatea activității în condiții de sănătate, siguranță și securitate. Efectul pandemiei se resimte în creșterea nevoii și vitezei de digitalizare și de tehnologizare al organizațiilor.
Care sunt afacerile IT care vor cunoaște cea mai mare explozie?
Afacerile IT care vor cunoaște cea mai mare explozie sunt categoric cele de transformare digitală şi de automatizare a proceselor de business, portaluri de colaborare, sisteme de videoconferință, e-learning, tele- medicină, software online banking, semnături electronice și aplicații e-commerce.
Are România potențialul să fructifice aceste oportunități?
Din fericire, se pare că, de această dată, da! Există proiecte la nivel național în derulare, există proiecte în faza de proiect și altele în faza de concept. România are potențial să fructifice aceste oportunități, în primul rând prin prisma experților și competențelor tehnologice și inovative de care dispune.
Modul în care vom răspunde la coronavirus va fi una dintre cele mai importante alegeri din viața noastră. Avem nevoie de dialog constant între autoritățile publice, societatea civilă și mediul privat. Avem nevoie de o regândire uriașă în mod colectiv. Acesta este un proiect colectiv mamut.
Trebuie Statul să sprijine suplimentar industria IT&C? Deja există un sprijin consistent.
Referitor la industria IT, am putea spune că, în acest moment, este puțin invers, statul este ajutat de industria IT. Dacă România ar fi fost digitalizată la nivelul UE, pierderile ar fi fost mult mai mici. Deficitul de digitalizare se va traduce într-un deficit de eficientă a Statului român și un deficit de competitivitate economică, motiv pentru care măsurile trebuie să fie corecte și rapide. Spre exemplu, România are un nivel de productivitate de două ori mai scăzută față de țările digitalizate din Europa.
În contextul actual, în care mobilitatea oamenilor este limitată pe fondul pandemiei, nevoia de creare a cadrului legal de susținere a unor soluţii tehnice care să ofere acces digital de la distanţă, este mai mare decât oricând. Criza coronavirusului trebuie să schimbe agenda guvernanților. Digitalizarea României devine prioritatea zero!
Există și acțiuni concrete de accelerare a digitalizarii. Spre exemplu, Guvernul, prin Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) continuă inițiativa „România Digitală”, adoptând OG 38/2020 ce prevede obligativitatea de a comunica online cu autoritățile publice prin intermediul documentelor electronice, acceptate doar în format electronic.
Statul trebuie să fie un exemplu al organizării activității și adaptării la condițiile actuale, prin înțelegerea corectă a dinamicii evenimentelor și alinierea rapidă la nouă paradigmă.