OUG adoptată de Guvern arată însă că sutele de mii de români cu mașini pe GPL au fost uitați.
În România sunt înmatriculate 7,6 milioane de autoturisme, conform datelor oficiale, iar dintre acestea aproximativ 500.000 funcționează cu Gaz Petrolier Lichefiat (GPL).
Iar GPL-ul este „campionul” scumpirilor carburanților în România. Dacă față de iulie 2021 prețul benzinei a crescut cu aproape 50% (de la 5,9 lei/l la 8,65 lei/l), iar motorina, cu aproape 60% (de la 5,9 lei/l la 9,22 lei/l), conform peco-online.ro, GPL-ul s-a scumpit cu circa 80%, de la 2,3 lei/l la 4,15 lei/l.
Cu toate acestea, OUG privind subvenționarea carburaților adoptată astăzi de Guvern nu vorbește decât despre benzină și motorină.
Astfel, începând cu 1 iulie și până pe 30 septembrie, cei care comercializează benzină și motorină către clienții finali și care acordă o reducere de preț de 0,5 lei/litru, inclusiv TVA, la prețul de vânzare, beneficiază de o compensare de 25 bani/litru de la buget, prevede OUG.
În cazul acordării reducerii de preț prevăzute, aceasta se va evidenția distinct pe documentele fiscale aferente vânzărilor, bonuri fiscale și/sau facturi. De asemenea, 25 de bani reprezintă subvenție legată de preț și se include în baza de impozitare a TVA.
"Ordonanţa intră în vigoare în această noapte şi mă aştept ca în perioada imediat următoare să vedem în piaţă companii care aplică această ordonanţă. Să le lăsăm un termen scurt în aşa fel încât sistemele fiscale să poată fi actualizate şi să poată să reflecte aceste modificări", a declarat ministrul Energiei.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a explicat că „cei 25 de bani fiind reducere comercială este deductibilă. Prin codul fiscal orice reducere comercială este deductibilă, deci au un avantaj fiscal suplimentar pe lângă recuperarea celor 25 de bani care vin de la bugetul de stat. Recuperarea se va face de la bugetul de stat. În declarația fiscală este o rubrică separată, va fi modificată declarația fiscală și nu va trebui să primească bani sau să dea bani.”