Europa de Est a ajuns furnizorul de baterii electrice pentru industria auto din UE, grație investiţiilor coloşilor din China şi Coreea de Sud.
Țările din această regiune s-au asigurat că au un loc în industria auto a viitorului şi nu numai. Cu tehnologie asiatică ele alimentează motoarele sectorului auto electric occidental, scrie zf.ro.
Europa de Est a ajuns furnizorul de baterii electrice pentru industria auto din UE
Volkswagen, cel mai mare producător auto european, a pornit în cursa electrificării târziu şi a pus şi el ochii pe Europa de Est, unde ar vrea să-şi construiască o fabrică de baterii. Dar nu se grăbeşte.
În decembrie, compania a anunţat că amână alegerea unei locaţii pentru uzină din cauza incertitudinilor economice şi a preţurilor mari ale energiei.
Recent, şeful constructorului de maşini ceh Skoda, subsidiară a VW, a anunţat şi el că nemţii au nevoie de mai mult timp pentru a se decide unde anume în Europa de Est să-şi construiască gigafabrica de baterii pentru maşini electrice.
Cehia poate fi una dintre ţinte, iar Klaus Zellmer, preşedintele de la Skoda, o recomandă. El a menţionat că VW are nevoie de timp pentru a evalua subvenţiile care i se oferă şi stimulentele de investiţii.
De asemenea, Zellmer a indicat că grupul german aşteaptă să vadă cum îl va încuraja strategia UE de reducere a gazelor cu efect de seră să rămână în Europa şi să nu se lase tentat de subvenţiile propuse în SUA pentru construirea unei industrii verzi. Pe lângă Cehia, VW se uită şi la Ungaria, Polonia şi Slovacia.
Proteste în Ungaria
Între timp, în Ungaria, deja un centru european al producţiei de baterii şi unde colosul chinez CATL investeşte peste şapte miliarde de euro într-o nouă uzină de baterii, una dintre cele mai mari din Europa, începe să opună rezistenţă la astfel de proiecte. Începutul de an a fost marcat de proteste ale ecologiştilor faţă de planurile CATL.
Una din temerile oamenilor este că uzina le va strica apa şi le va consuma energia, şi aşa prea scumpă. Fabrica ar face din Ungaria al doilea cel mai mare producător de baterii pentru maşini electrice din UE, pe primul loc fiind Germania. Există, de asemenea, şi rezistenţă politică.
Liderul unui partid de opoziţie spune că guvernul vrea să facă din Ungaria „colonia de baterii a Chinei“, scrie Daily News Hungary.
Teoria acestuia este că premierul Viktor Orban îşi îndatorează ţara faţă de ruşi pentru tot restul secolului pentru ca prin extinderea centralei nucleare de la Paks să poată ţine în funcţiune fabricile de baterii ale chinezilor.
Politicianul a indicat o decizie recentă a guvernului Orban de a pregăti finanţare de 303 milioane euro pentru îmbunătăţirea reţelei de înaltă tensiune care aduce electricitate de la Paks la Debrecen, unde CATL îşi construieşte uzina de baterii.
Fabrica, după unele descrieri, va produce suficiente baterii pentru a echipa un milion de maşini pe an şi va avea 9.000 de angajaţi.
Cele două companii analizează şi construirea unor sisteme de stocare a electricităţii în Slovacia, iar aceasta este o direcţie spre care regiunea îşi poate orienta experienţa cu producţia bateriile electrice, dacă reuşeşte să producă suficientă energie din surse regenerabile.
Slovacia, cu fabrici ale VW, Stellantis, Kia, Jaguar Land Rover şi Volvo, are cea mai mare producţie per capita de maşini din lume.
Guvernul ţării a lansat recent oferte pentru a atrage producători de baterii sud-coreeni. Premierul Eduard Heger a prezentat, la o întâlnire cu un investitor sud-coreean, avantajele Slovaciei: autostrăzi şi conexiuni feroviare cu principalele pieţe de vânzare şi aprovizionare ale Europei, folosirea euro, situarea ţării departe de conflicte şi forţa de muncă pricepută şi loială.
Polonia se axează pe baterii litiu-ion
Polonia se numără printre țările din regiune care și-a dezvoltat masiv infrastructura de producție a bateriilor de litiu-ion pentru mașini electrice exportând în valoare de 400 de milioane de euro pe lună, adică 2% din proporția totală a exporturilor țării – aproape o treime a cererii totale pentru aceste produse din Europa.
„Polonia se află foarte sus în lanțul de furnizare pentru sectorul producției de mașini electrice. Este al cincilea cel mai mare furnizor global de baterii litiu-ion și componentele acestora și cel mai mare din Europa”, spune Jan Wisniewski de la PSPA, asociația poloneză pentru combustibili alternativi.
Nivelul la care a ajuns producția de astfel de dispozitive în Polonia se datorează în mare măsură fabricii LG din Kobierzyce, în sud-vestul țării.
Este vorba de cea mai mare fabrică de baterii pentru vehicule electrice din Europa și este pe cale să devină cea mai mare din lume, în contextul în care guvernul polonez a anunțat că urmează să investească 300 de milioane de euro pentru expansiunea ei.
Producătorii de vehicule electrice și piese pentru acestea iau în vedere investiții în mai multe alte țări din regiune.
Grupul coreean SK Innovation plănuiește să cheltuiască 2.3 miliarde de dolari pentru a construi o centrală de 30 GWh în Ungaria. Compania deja deține două astfel de centre de producție.
De asemenea, și InoBat Auto are în vedere o altă astfel de centrală în Slovacia, care ar urma să fie construită în parteneriat cu compania americană Wildcat Discovery Technologies.
Europa Centrală pare că refolosește modelul care a transformat-o într-un mare producător de mașini pe benzină și diesel.
În ciuda faptului că nu există producători semnificativi de mașini locali, Europa Centrală și de Est s-a bazat pe forța de muncă ieftină dar calificată pentru a dezvolta puternic industria constructoare de mașini.
Polonia găzduiește fabrici ale Volkswagen, Fiat, Toyota și Opel și produce de asemenea camioane, autobuze și un număr mare de tipuri de componente.
Slovacia, Cehia și Ungaria sunt, de asemenea, printre țările din regiune ale căror economii sunt puternic angrenate în producția de mașini.
Piața europeană e în creștere rapidă. Polonia intenționează inclusiv producerea unui model local de vehicul electric.
Legăturile est-europene cu producătorii străini de astfel de dispozitive nu sunt neapărat în acord cu ambițiile Uniunii Europene.
Citește și: România, pe „harta” Varta pentru prima fabrică de baterii pentru mașini electrice din regiune
Blocul european speră să devină autosuficient în ce privește producția de baterii pentru vehicule electrice până în 2025, ca răspuns la ce percepe drept o amenințare din partea producătorilor asiatici care domină, în acest moment piața.
„Sunt încrezător că până în 2025 UE va putea produce suficiente baterii pentru a satisface nevoia industriei europene și chiar și pentru a dezvolta capacitatea noastră de export”, spunea, în noiembrie 2020, vicepreședintele Comisiei Europene Maros Sefcovic.
Acest obiectiv nu va fi ușor de atins – producătorii din China, Japonia și Coreea de Sud nu doar că domina piața, dar și investesc masiv în alte regiuni, precum Europa Centrală și de Est.
Dar creșterea galopantă a capacității de producție a acestor dispozitive ar putea face ca regiunea să devină și o importantă piață pentru vehicule electrice.
Dintre cele 430.000 de autoturisme vândute în Polonia anul trecut, aproximativ 76.000 au fost vehicule electrice, majoritatea hibrid.
Citește și: UE obligă firmele să facă bateriile mai eco, să poată fi scoase și înlocuite. Inclusiv la mașini!
Din acest total, în jur de 3700 au fost mașini pur electrice, o creștere, totuși, de 147% față de 2019.
Guvernul polonez are obiective și în ce privește construcția unui brand de mașină electrică local.
Anul trecut, Polonia a dezvăluit Izera, o versiune prototip care ar urma să înceapă producția în 2023 cu planuri de a vinde 60.000 de mașini în primul an și peste 100.000 în următorii ani, însă experții pun sub semnul întrebării aceste planuri ambițioase.
Tendințele sunt similare și în restul regiunii, în Slovacia și Ungaria, însă vehiculele electrice au o cerere mult mai mare în zonele mai dezvoltate ale continentului.