Programul Rabla din 2025 va începe probabil doar în luna mai, având în vedere întârzierile de până acum și nevoia de timp pentru pregătirea noilor ghiduri și condiții de acordare.
„Ministerul Mediul nu va putea demara Programul Rabla mai devreme de luna mai”, au declarat surse din industria auto, confirmând că programul are întârzieri.
Acestea sunt cauzate de faptul că întreaga legislație trebuie refăcută în acest an, odată cu modificările substanțiale decise de ministrul Mediului.
De ce întârzie Programul Rabla? Ce se întâmplă cu banii pentru vehiculele electrice?
O altă cauză este faptul că bugetul programului va trebui să fie aprobat de Ministerul de Finanțe.
Printre modificările anunțate se numără eliminarea mașinilor cu motoare diesel, dar şi unificarea celor două programe, Clasic și Plus, într-un singur program.
Minnisterul Mediului urmăreşte şi modificarea condițiilor și limitelor de emisii pentru care se vor acorda tichete, dar și o majorare a valorii tichetelor pentru vehiculele hibride și electrice.
Citeşte şi: Cresc taxele pentru mașinile vechi. Ce solicită directorul Dacia România?
„Suma agreată în discuțiile de până acum este undeva între 7.000 – 7.500 de euro, ceva mai redusă față de propunerea făcută de industria auto, de 8.500 de euro.
Decizia finală va fi a celor de la Minister”, a declarat reprezentantul unui importator auto, conform Profit.ro.
Noile acte normative care vor reglementa Programul Rabla 2025 urmează să fie puse în dezbatere publică, o procedură legală obligatorie, care trebuie să dureze 30 de zile.
Citeşte şi: Cum poți primi 44.000 euro de la stat? Banii pot fi folosiți pentru achiziția de autovehicule
În prezent, nu există un astfel de document. Asta înseamnă că cel mai devreme ar putea încheia această etapă în luna aprilie.
Apoi, în săptămânile următoare, adică în luna mai vor fi aprobate în Guvern, pentru a intra în vigoare.
Industria auto așteaptă cu nerăbdare un nou Program Rabla, care să stabilească noile condiții de subvenționare a achiziției de vehicule nepoluante.
Citeşte şi: Românii nu au bani de mașini electrice. Doar 9.743, în 2024. Benzina la putere, dieselul în creștere
Reprezentanții Dacia Renault au spus anterior că întârzierile și indeciziile în privința Rabla fac mai rău decât dacă s-ar anunța că nu mai există Rabla.
„Nimeni nu mai cumpără mașini, dacă oamenii stau în așteptare pentru că știu că va veni o subvenție”, a spus recent Mihai Bordeanu, director general al Dacia în România, arătând că o amânare nu face bine pieței auto.
Cablu cu priză-tată pentru încărcare maşini electrice - Foto: Pexels/Kindel Media
Reprezentanții companiilor auto din România au transmis, prin intermediul APIA, că propun Guvernului o valoare de 8.500 de euro, pentru tichetul Rabla acordat vehiculelor electrice, în acest an.
Urmează ca acesta să scadă la 7.500, anul viitor, și la sume mai mici în anii următori, astfel încât subvenția să fie eliminată în anul 2030.