Extinderea afacerii Cargounit în țările din Europa Centrală și de Est (ECE) va avea un impact pozitiv asupra dezvoltării conectivității în regiune.
Cargounit este deținut de Fondul Inițiativei celor Trei Mări (FI3M), care are drept obiectiv dezvoltarea infrastructurii de transport, digitale și energetice din această regiune a Europei. FI3M este brațul de investiții al Inițiativei Celor Trei Mări ai cărui inițiatori, cofondatori și investitori sunt EximBank, în numele Guvernului României, și Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), banca poloneză de dezvoltare.
„Atât piața de închiriere de locomotive din Polonia, cât și cea din România, una dintre cele mai mari piețe feroviare din regiune, au un mare potențial. Ne bucurăm că noul nostru client, Unicom Tranzit, a decis să aleagă oferta Cargounit de închiriere a celor două locomotive Smartron. Cargounit se numără printre primele entități care oferă închiriere de locomotive moderne pe piața din România. Ne dorim să creștem numărul de locomotive Smartron închiriate atât pe piața din România, cât și în Bulgaria. Pe baza soluțiilor dovedite ale celor de la Siemens Mobility, suntem convinși că locomotiva Smartron este alegerea potrivită pentru transportatorii locali care caută un echipament modern și fiabil, de cea mai înaltă eficiență tehnică”, a declarat la ceremonie Directorul General al Cargounit, Łukasz Boroń.
Citește și: VIDEO Ce spun istoricii CNSAS linșați pentru că nu susțin folosirea Securității în jocul politic
Predarea oficială a locomotivei Smatron, produsă de Siemens Mobility, divizia de mobilitate a Siemens, s-a făcut în prezența reprezentaților Cargounit, ai băncii poloneze de dezvoltare Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), ai EximBank România și ai Unicom Tranzit, beneficiarul locomotivei și unul dintre clienții companiei poloneze în România și în regiune.
De asemenea, au fost prezenți și reprezentanți ai administratorului de investiții specializat în infrastructură Amber Infrastructure Group, consultantul Fondului Inițiativei celor Trei Mări (FI3M), proprietarul Cargounit.
Smartron este prima din cele două locomotive închiriate de Unicom Tranzit, compania românească de transport și expediere marfă.
Cu o greutate de aproape 83 de tone și un ampatament de 1,435 de mm, locomotiva este adaptată să funcționeze pe curent alternativ de 15 kV sau 25 kV și este echipată cu sistemul de protecție a trenurilor PZB/LZB. Are o putere de 5,4 MW și se deplasează cu o viteză maximă de 160 km/h.
„Predarea de astăzi a locomotivei Smartron către primul nostru partener din România este un pas important în dezvoltarea afacerii Cargounit, odată cu intrarea în sectorul feroviar din România, o piață cheie pentru noi. Cargounit își continuă traseul conform obiectivelor de business după achiziția sa de către Fondul celor Trei Mări la finalul anului 2020, moment din care a decis și reînnoirea flotei prin achiziția a peste 50 de locomotive moderne. Avem o viziune solidă întinsă pe termen lung pentru Cargounit, aceea de a-i consolida poziția de lider în Polonia, cât și de a-i susține extinderea în noi zone din regiune astfel încât să fie atinse și obiectivele Fondului. Evenimentul de astăzi marchează așadar începutul unei călătorii pe care o facem împreună și la capătul căreia potențialul Cargounit în regiune dorim să fie pe deplin atins”, a completat și Președintele Consiliului de Supraveghere al Cargounit, Cameron Cook.
Cel mai mare operator regional de leasing în sectorul feroviar, Cargounit este un jucător cheie în Europa Centrală și de Est pe piața serviciilor de închiriere de locomotive. Cu o flotă de 185 de locomotive, atât de tracțiune, cât și de manevră, Cargounit are în portofoliul de clienți companii care oferă servicii de transport pentru diverse sectoare - chimic, materiale de construcție, combustibil fosil, componente auto etc.
Cargounit își dezvoltă afacerea atât prin extinderea pe noi piețe, cât și prin modernizarea flotei pe care o deține (achiziționează locomotive de ultimă generație) și pe care apoi o pune la dispoziție clienților săi în regim de leasing.
Țările din CEE rămân o zonă importantă de dezvoltare pentru compania poloneză.
Actualul context din sectorul feroviar pe segmentul transportului de marfă este favorabil dezvoltării flotei de locomotive destinate închirierii, în măsura în care războiul din Ucraina a determinat o redirecționare către transportul feroviar a unor volume semnificative de marfă, care anterior erau exportate pe rute maritime din Ucraina. În același timp, presiunea de a înlocui materialul rulant vechi cu unul modern a dus la o creștere semnificativă a cere
Despre Cargounit
Carogunit este cel mai mare jucător regional pe piața de leasing de locomotive și este deținut integral de FI3M din octombrie 2020, fiind chiar prima investiție a entității. FI3M este brațul de investiții al Inițiativei celor Trei Mări ai cărui inițiatori, cofondatori și investitori sunt Guvernul României și BGK. Flota este de 185 de locomotive, dintre care 104 sunt electrice.
Despre Inițiativa Celor Trei Mări, FI3M & Amber Infrastructure Group
Iniţiativa celor Trei Mări (I3M), creată în 2019, este un grup care reuneşte 12 state din jurul mărilor Baltică, Neagră şi Adriatică. Este vorba de Austria, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia.
Citește și: Șeful PSD dă asigurări că nu se rupe coaliția: O remaniere guvernamentală „nu este o catastrofă"
În 2019 a fost creat și Fondul de Investiții al Inițiativei - FI3M, România jucând un rol cheie. Inițial capitalizarea de 520 de milioane de euro a fost asigurată de banca poloneză de dezvoltare BGK în parteneriat cu Guvernul României.
FI3M se axează pe susținerea proiectelor din domeniul infrastructurii în sectoarele transport, energie şi digital din regiunea celor Trei Mări. Fondul este înregistrat și funcționează potrivit prevederilor legislației pieței de capital din Luxembourg.
Pe lângă consolidarea cooperării și îmbunătățirii infrastructurii regionale, obiectivul Fondului este și de a aduce profit investitorilor săi din activitatea desfășurată. Administrarea investițiilor fondului a fost delegată unor entități specializate și independente. Resursele Fondului sunt complementare banilor publici și fondurilor UE.
Transportul este unul dintre cei trei piloni de investiții pentru FI3M, iar potențialul în sector este de 290 de miliarde de euro la nivelul anului 2030, potrivit datelor SpotData.
În cei trei ani de funcționare, capitalizarea s-a dublat, iar FI3M beneficiază de consultanța grupului britanic specializat în investiții în infrastructură, Amber Infrastructure Group ai cărui acționari majoritari sunt din SUA. Compania are o echipă de peste 160 de specialiști în infrastructură și investiții, cu birouri în Europa, America de Nord și Australia.