Călin Georgescu cere anularea privatizării industriei. Cât costa o Dacia în comunism? Cum o cumpărai? Călin Georgescu spune că vrea reversarea marilor privatizări. Dar vrem oare ca fabricanţii auto Ford şi Renault de exemplu să redevină Dacia şi Oltcit?, ca înainte?
Sub o altă formă, acest lucru s-a mai întâmplat odată, în anii comunismului. La un moment dat, Renault nu s-a înţeles cu regimul comunist şi a plecat. Rezultatul a fost că modelele fabricate la Colibaşi au fost limitate, ca număr, iar dezvoltarea uzinei a stagnat.
Călin Georgescu cere anularea privatizării industriei. Cât costa o Dacia în comunism? Cum o cumpărai
După 1990, până la revenirea francezilor, lucrurile au stat tot mai prost. Apoi a început revenirea pe piaţa globală auto, iar vânzările au explodat, odată cu primul model Logan.
Azi, brandul Dacia a devenit, datorită Grouppe Renault, o afacere globală, cu vânzări-record, pe diferite modele Logan şi Sandero, ori Duster. Milioane.
Pe mapamondul întreg, pe reţeaua de dealeri a francezilor, cu tehnologie de ultimă oră. La fel, Oltcit, un eşec tehnologic comunist, pentru că nu a putut fi dezvoltată, din lipsa banilor în cercetare-dezvoltare, a fost cumpărată.
Citeşte şi: Mașinile Dacia, cotă de piață record în Europa, în 2024. Sandero a bătut VW Golf și Renault Clio
Proprietarul a fost concernul sud-coreean Daewoo. Până la falimentul acestuia, Daewoo a fabricat în România mai multe modele de succes.
Ulterior, uzina a intrat în dificultăţi majore, până la cumpărarea/reprivatizarea de către Ford Motors Co. Acum, ca şi Dacia, este în alonjă economică.
Dar cum era să-ţi cumperi o Dacia 1300, înainte de decembrie 1989? În primul rând, un autoturism tipic Dacia 1300 costa 72.000 de lei. Acum, una dichisită, second-hand, costă 8.000 de euro.
Citeşte şi: Războiul din Ucraina, bucuria chinezilor. Piața auto din Rusia, inundată de mașini „Made in China”
Cel care îşi cumpăra Dacia trebuia să intre pe o listă de aşteptare. Şi aştepta ani în şir să-i vină rândul, să-şi ia maşina. Uneori patru sau cinci ani.
În prezent, companiile auto au pagini întregi cu liste privind extraopţiunile unei maşini. Înainte de 1989, preşurile cauciucate şi cel mult un radio trebuiau să-i mulţumească pe şoferi.
Când francezii au plecat din România comunistă, s-a produs splitarea. Renault, Ford, Fiat, Peugeot etc. au dezvoltat customizarea modelelor din ofertă, în timp ce Automobile Dacia nu. Maşina Dacia a devenit necompetitivă. Erau exact anii în care customizarea modelelor auto a devenit o afacere în sine.
Citeşte şi: Criză? Românii și-au cumpărat 684 de modele BMW M în 2024. 89 sunt XM-uri, de peste 170.000 € bucata
Dar care era forţa de cumpărare atunci şi care este cea de acum, a unui român? Am mai dat acest exemplu: un profesor de liceu avea între 2.000 şi 3.100 de lei, salariu lunar.
Să luăm acum cazul un profesor cu vreo 10 ani de vechime în muncă, având 2.500 de lei lunar.
Călin Georgescu cere anularea privatizării industriei. Cât costa o Dacia în comunism? Cum o cumpărai - Foto: INQUAM PHOTOS/florin cornel
Îţi trebuiau 28 de salarii lunare ca să iei o Dacia 1300, cu banul jos. În octombrie, anul trecut, salariul mediu net lunar în România era de 5.268 de lei, conform Institutului Naţional de Statistică.
La mestecat, cu şurubelniţa
Azi, pentru 13.500 de euro, plus TVA, cumperi cu banul jos o Dacia Logan, în echiparea Essential, dotată cu un motor de 1,0 litru, cu turbopropulsor, care livrează 90 CP.
Şi nu se repară dând cu ciocanul, ci la o reţea de service-uri autorizate. Tehnologia a evoluat imens. La Uzinele Dacia comuniste dădeai la mestecat, cu şurubelniţa cinci minute, ca să strângi un şurub, conform Jurnalul Naţional.
Calcule. 13.500 de euro, cam 1.000 de euro, venit lunar. Sunt aşadar 13 salarii lunare, de care ai nevoie. De peste două ori mai bine pentru tine, ca forţă de cumpărare, acum, decât pe vremea comunismului.