EXCLUSIV Autostrada Brașov – Bacău, la un an de la „prima groapă”: Studiul Geotehnic, la 40%. Lungită cu 12 km
Prima groapă la Autostrada Brașov – Bacău, parte a A13 - „Autostrada Carpatica” care va lega A1 de A7, a fost săpată în septembrie 2024. Acum, după un an, lucrările par a fi în grafic, conform datelor obținute în exlusivitate de Newsweek de la Ministerul Transporturilor.
Cu o lungime estimată de 162 kilometri, Autostrada Brașov - Bacău se va conecta cu viitoarea Autostradă Sibiu-Făgăraș-Brașov printr-un nod de mare viteză în zona localității Codlea.
În zona Bacăului, la Răcăciuni, se va conecta cu Autostrada Moldovei – A7, fiind parte integrantă a coridorului de conectivitate „Via Carpatia”, care va face legătura între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee, și inclusă în Planul Investițional al României 2021-2030.
Prima groapă la Autostrada Brașov - Bacău a fost săpată în septembrie 2024, după atribuirea contractului de de 81 milioane lei, fără TVA, pentru Studiul de Fezabilitate companiei Consitrans SRL.
Citește și: EXCLUSIV Când vom circula pe Autostrada Unirii - A8? 56% din traseu nu e gata nici pe hârtie
EXCLUSIV Situația Autostrăzii Brașov – Bacău, la un an de la prima groapă: Studiul Geotehnic, la 40%
Acum, la un an de la demararea proiectului, în exclusivitate pentru Newsweek, Ministerul Transporturilor a comunicat cum au evoluat lucrările și ce urmează.
„Compania Naţională de Investiții Rutiere derulează contractul pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate Autostrada A13 Braşov-Bacău, conform OMTI 636/2025.
În privința contractului pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate al Autostrăzii A13 Braşov - Bacău, la data prezentei (20 octombrie 2025, n.red.) se realizează Studiul Geotehnic, cu aprox. 13 000 metri liniari forați, reprezentând 40% din lungimea totală estimată.
Durata contractului pentru realizarea Studiului de Fezabilitate este de 24 de luni.
În cadrul Studiului de Fezabilitate se vor stabili termenele pentru următoarele etape: proiectare și execuţie.
Prin urmare, la acest moment nu se poate avansa un termen estimat pentru finalizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții Autostrada A13 Braşov-Bacău”, se arată în răspunsul Ministerului Transporturilor la solicitarea Newsweek.
Citește și: Cristian Păun: România a pierdut 6,5 miliarde €. Altele două, în pericol. „Reformele, întârziate"
Traseul Autostrăzii Brașov - Bacău, modificat în octombrie 2025 cu circa 12 km. Va fi făcut și un tunel de 600 metri
Potrivit unei note din 24 octombrie 2025 a CNIR, traseul Autostrăzii Brașov - Bacău a fost modificat cu circa 12 km, după ce, în zona Hărman, firma Carfil Brașov, din „curtea” Romarm, care produce drone militare în colaborare cu americanii de la Periscope Aviation, și-a făcut un poligon pentru testarea vehiculelor zburătoare.
Citește și: Două prototipuri de drone militare făcute la Brașov, testate cu succes. Pot duce 15 kg de muniție
Noua variantă de traseu prevede proiectarea unui tunel cu o lungime de 600 metri în zona protejată Dealul Cetății-Lempeș.
Sectorul Sibiu - Făgăraș al autostrăzii A13, gata în 2027-2028?
Pe de altă parte, autostrada A13 Sibiu - Brașov - Bacău va avea în total 300 de kilometri.
Dacă pe bucata Brașov - Bacău Studiul de Fezabilitate ar trebui să fie gata în septembrie 2026, pe sectorul Sibiu - Făgăraș, de 68 de kilometri, șoferii ar trebui să meargă în 2027-2028.
Datele furnizate de Newsweek de Ministerul Transporturilor în ceea ce privește stadiul lucrărilor de pe Autostrada Sibiu - Făgăraș arată următoarele:
„Autostrada A 13 Sibiu – Bacau:
Sibiu - Fagaras:
Tronson I : In proiectare;
Data estimata de finalizare: trim IV 2028;
Tronson 2: Stadiu fizic: 5.10%;
Data estimata de finalizare: Trim IV 2028;
Tronson 3: Stadiu fizic: 17.47%;
Data estimata de finalizare: Trim IV 2027;
Tronson 4: Stadiu fizic: 2.78%;
Data estimata de finalizare: Trim IV 2028;
Fagaras - Brasov: In proiectare;
Data estimata de finalizare: Trim IV 2028”.