VIDEO ANALIZĂ Mii de zboruri anulate în plin sezon al vacanțelor. De ce e haos în transportul aerian

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 23.06.2022 - 17:53
Mii de zboruri anulate în plin sezon al vacanțelor. De ce e haos în transportul aerian / Profimedia
Mii de zboruri anulate în plin sezon al vacanțelor. De ce e haos în transportul aerian / Profimedia

Haos pe aeroporturile din întreaga lume și mii de zboruri anulate sau întârziate în plin sezon estival. Analiștii GlobalData spun că actorii din industria transporturilor aerine au fost luați prin surprindere și au pariat greșit.

SHARE

Criza din aviație poate fi comparată, de exemplu, cu situația unui sportiv de performanță care, după doi ani de pandemie, se lenevește, începe să se antreneze pentru a-și reintra în formă, dar, din diferite motive, nu reușește să țină ritmul. Iar publicul se așteaptă să performeze ca și cum ar fi în formă maximă la concursurile la care participă.

Citește și: VIDEO Cu cât s-a scumpit vacanța în Thassos: Drumul costă minimum 200 €, mâncarea - 350 €/persoană

Din cauza pandemiei de COVID, actorii din industria transporturilor aeriene au fost nevoiți să-și reducă activitatea la minimum și să pună angajații pe liber. Iar când cererea de călătorii a început să-și revină la începutul acestui an și a explodat pentru perioada de primăvară/vară 2022, pe fondul ridicării treptate a restricțiilor COVID, companiile aeriene s-au grăbit să programeze mii de zboruri, pariind că foștii angajați vor face cozi la uși să se întoarcă. Greșit. Mulți s-au reprofilat între timp.

„Este de înțeles de ce companiile aeriene și-au mărit rapid programul de primăvară/vară pentru 2022, deoarece programele de vaccinare au înregistrat progrese puternice pe multe piețe cheie pentru industria turismului, ceea ce a dus la creșterea încrederii rezervărilor în 2021. Cu toate acestea, multor companii aeriene le este dificil să angajeze, să verifice și să instruiască noi membri ai personalului pentru a răspunde cererii neprevăzute de zboruri internaționale din partea călătorilor și acum trebuie să anuleze sute de zboruri”, afirmă Ralph Hollister, Travel and Tourism Analyst la GlobalData.

Citește și: FOTOREPORTAJ O altfel de vacanță. Locurile ascunse ale destinațiilor pe care credem că le cunoaștem

Fie că este vorba despre lipsa de personal, de overbooking sau de probleme tehnice, companiile aeriene, indiferent că sunt de linie sau low-cost, anulează, reprogramează din scurt sau amână zboruri în această perioadă, creând un adevărat haos.

GlobalData dă drept exemplu easyJet. În noiembrie 2021, a operatorul aerian a anunțat că adaugă mii de locuri suplimentare la zborurile către Grecia pentru vara anului 2022.

Cu toate acestea, analizând baza sa de date cu anunțurile de angajare postate de easyJet, GlobalData spune că operatorul nu și-a crescut numărul de postări de locuri de muncă (locuri active) pe paginile sale de carieră, nici în luna noiembrie 2021, nici în lunile premergătoare acestui anunț.

Compania aeriană a început să-și crească semnificativ activitatea de angajare abia în lunile premergătoare perioadei aglomerate de vară a anului 2022, numărul de locuri de muncă active crescând cu 79,3% în aprilie 2022, în comparație cu noiembrie 2021. Acesta este momentul în care companiile aeriene au început să-și dea seama de nivelul substanțial al cererii care ar fi prezent pe parcursul următoarei perioade de vară. Târziu, foarte târziu.

Citește și: VIDEO Tractorul Universal 650, făcut la Brașov, a scris istorie în Zambia. Se făcea unul la 9 minute

„Lipsa activității de angajare la sfârșitul anului 2021 și, apoi, o creștere bruscă în lunile care au precedat vara 2022 sugerează că companiile aeriene precum easyJet s-au confruntat cu probleme de scalare, ceea ce a dus la supravânzare. Aceste companii aeriene și-ar fi putut extinde operațiunile într-un mod mai cumpătat și controlat pentru a evita să fie nevoite să anuleze zboruri suplimentare în număr mare din cauza presiunilor în ceea ce privește angajările”, explică Ralph Hollister, Travel and Tourism Analyst la GlobalData.

În acest context, pasagerii sunt cei care au cel mai mult de suferit, fiind nevoiţi să îşi anuleze călătoriile sau să îşi regândească întregul plan de concediu. Din acest motiv, specialiştii în turism le recomandă să fie pregătiţi pentru orice situaţie şi să aibă în vedere o variantă de rezervă.

Super-jumbo-urile, scoase de la naftalină peste noapte

La începutul lui 2020, când pandemia de COVID-19 a paralizat zborurile cu avionul, multe companii aeriene se străduiau să vadă un viitor pentru enormele aparate Airbus A380. De exemplu, compania australiană Qantas Airways a decis să îşi parcheze toate cele 12 aparate Airbus A380 pe un aeroport din deşertul California, estimând că nu va avea nevoie de ele pentru cel puţin trei ani, în timp ce Etihad Airways aprecia că cele 10 aparate de tip super-jumbo din flota sa nu vor mai zbura vreodată, relatează bloomberg.com.

Însă relansarea bruscă a călătoriilor din acest an a dat acestor giganţi ai aerului, capabili să transporte peste 500 de pasageri, o nouă viaţă. Aceste avioane au devenit soluţia favorită a companiilor aeriene din Marea Britanie, Golful Persic şi Australia, în condiţiile în care creşterea explozivă a volumului pasageri a dus la limită forţa de muncă din sectorul aerian, care a fost redusă în perioada crizei.

Potrivit firmei de consultanţă Cirium, la finele lui 2022, numărul de zboruri efectuate într-o lună de avioanele A380 se vor apropia la 60% din nivelul pre-COVID. De asemenea, compania aeriană British Airways va opera mai multe zboruri cu avioane A380 la finele acestui an, comparativ cu situaţia de dinaintea Covid-19.

Avioanele de tip super-jumbo erau în pierdere de popularitate încă înainte de pandemie, pe măsură ce companiile aeriene se îndreaptă spre avioanele cu două motoare şi un consum mai mic de combustibil, precum Boeing 787 sau Airbus A350. În aceste condiţii, producătorul european Airbus a livrat în 2021 ultimul exemplar din avionul super-jumbo A380, punând capăt unui program care a durat 14 ani. De asemenea, o serie de companii aeriene precum Malaysia Airlines, Deutsche Lufthansa şi Air France-KLM au decis să îşi vândă sau să retragă treptat aparatele A380 din flotele lor.

În luna iunie 2020, când pandemia de coronavirus făcea ravagii la nivel mondial, companiile aeriene au operat doar 43 de zboruri utilizând avioane A380.

Luna aceasta, sunt programate aproape 4.000 de zboruri utilizând avioane A380 şi aproximativ 6.000 de zboruri programate pentru luna ianuarie 2023, potrivit Cirum. Compania aeriană Singapore Airlines Ltd., care în timpul pandemiei a transformat un avion A380 într-un restaurant, a decis că zborurile cu astfel de avioane vor reveni la nivel normal până la finele acestui an.

John Grant, analist şef la firma de analiză a datelor OAG, este de părere că valoarea oferită companiilor aeriene de aparatele A380 ar putea să se prelungească şi dincolo de creşterea actuală. Unul dintre motive este şi acela că există un număr redus de operatori care utilizează acest avion sau nu au o alternativă imediată.

"Cred că are un viitor pentru anumiţi transportatori. Companiile aeriene pot să spere că peste 18 luni preţul petrolului va fi mai mic, iar A380 va fi un avion ideal", a spus Grant.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te