Drumul Național 5, care leagă Capitala de Giurgiu, este în reparații din primul an al domniei lui Victor Ponta și nu este gata nici măcar în acest moment, deși este vorba de o porțiune de drum de numai 12 kilometri. Lucrările se apropie, în ritm de melc, de final, după ce, ani de zile, șoferii au mers pe un drum prost semnalizat, îngust, plin de gropi.
Constructorul nu s-a mobilizat
Contractul de execuție pentru Modernizarea Drumului Național 5, între kilometrul 7 și kilometru 19, a fost semnat în martie 2011 cu antreprenorul Romstrade și a fost reziliat în decembrie 2012, din cauza neîndeplinirii de către acesta a obligaţiilor contractuale.
A urmat o perioadă de doi ani în care licitația a fost reluată, au urmat contestații, pentru ca, în noiembrie 2014,
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să semneze un nou contract cu Asocierea Eurocogen – Aleandri SPA – Beozzo Construzioni – Smart Building Project.
Istoria s-a repetat, fapt confirmat de către Ministerul Transporturilor într-un răspuns pentru Newsweek România:
„De la data de începere a lucrărilor, 23 aprilie 2015, şi, până în prezent, antreprenorul nu a mobilizat resursele pe care le-a declarat la faza de ofertă tehnică şi necesare în vederea executării lucrărilor cu respectarea termenelor contractuale asumate“.
Nici autoritățile române nu și-au făcut treaba: „Proiectul este unul complex din punctul de vedere al identificării şi relocării reţelelor de utilităţi din zona localităţilor Jilava şi 1 Decembrie. Pentru executarea lucrărilor de relocare a acestor reţele a fost necesară obţinerea de avize din partea administratorilor reţelelor, procedură ce a fost întârziată de durata mare de timp în care au fost emise aceste avize. De asemenea, au fost întâmpinate probleme majore legate de exproprieri şi demolarea unor imobile pentru executarea proiectului“, a recunoscut Ministerul Transporturilor pentru Newsweek România.
Speța este emblemtică pentru construcția de drumuri din România, în care autoritățile guvernamentale și constructorii își dau mâna pentru a nu moderniza România.
Încurcați de râul Argeș
Între ieșirea din București și porțiunea de drum mai sus menționată mai este o zonă tampon pe care se exectuă lucrări de lărgire a carosabilului. Deși este vorba de numai doi kilometri, șantierul are deja mai multe luni de întârzieri.
„Pe sectorul de drum de la ieşirea din Bucureşti şi până la ieşirea pe Şoseaua de Centură au fost proiectate lucrări de lărgire a drumului la patru benzi, acest lucru necesitând lucrări de excavaţii şi realizare a unor casete de lărgire. În urma testelor efectuate, a rezultat un teren de fundare de calitate inferioară, ceea ce a condus la necesitatea executării de lucrări de îmbunătăţire a terenului de fundare, lucrări neincluse în contractul iniţial. De asemenea, au fost necesare lucrări de relocare a stâlpilor de iluminat, a reţetelelor subterane de cabluri electrice“, ne-a precizat Ministerul Transporturilor.
Proiectul trebuia finalizat în aprilie acest an. „Ca urmare a problemelor des-crise anterior, precum şi a necesităţii rea-
bilitării podului peste râul Argeş, acest termen nu a mai putut fi respectat, astfel că noul termen estimat de finalizare a lucrărilor este prima parte a anului viitor“, ne-a precizat Ministerul Transporturilor. Rezultă o întârziere de minim un an.