Peste orașul din Ardeal vechi de 6.000 ani s-a trecut cu buldozerele. Au zis că îl refac, au mințit

DE Alex Darvari | Actualizat: 07.04.2023 - 18:33
Site arheologic - Foto: /statiunibalneare.com
Site arheologic - Foto: /statiunibalneare.com

În Ardeal există urme ale celei mai vechi așezări românești care are peste 6.000 de ani vechime. Acum peste un deceniu, peste el s-a construit o autostradă. Autoritățile au promis că vor realiza o copie, dar nu s-au ținut de cuvânt.

SHARE

Turdaș este o așezare de pe teritoriul României, în apropiere de râul Mureș. În zonă a fost identificată o așezare despre care se spune că are o vechime de 6.000 de ani. Ar fi mai veche decât piramidele. 

„O așezare veche de peste 6.000 de ani a fost identificată de arheologi pe malul râului Mureș, în zona satului Turdaș, învecinat municipiului Orăștie. Cercetările istorice din lunca Mureșului au început încă din jurul anului 1875, când au fost coordonate de Zsófia Torma (1832 – 1899), prima femeie arheolog din Transilvania. Au continuat, sporadic, în perioada comunistă și au fost reluate din 1992 pentru câțiva ani”, scrie zilele astea zhd.ro.

Peste orașul din Ardeal vechi de 6.000 ani s-a trecut cu buldozerele

Vechiul oraş avea 1.300 de metri de fortificaţii şi în jur de 6-7 kilometri de împrejmuiri. Sistemul de fortificaţii era realizat din lemn şi alcătuit din 11 palisade şi o serie de şanţuri succesive ce aveau la acea vreme o profunzime de 200 de metri.

În 2011, s-au făcut săpături în zonă pentru Autostrada care lega Sibiu de Deva. Despre existența localității s eștia din anul 1850 când s-au făcut primele săpături.

„Arheologii au delimitat și cercetat 13 situri arheologice pe traseul autostrăzii, între Orăștie și Șoimuș.

Unele așezări au fost datate ca fiind din perioada neolitică (circa 4.500 – 4.200 î. Chr.), altele din epoca fierului, epoca bronzului, epoca romană, epoca migrațiilor, perioada medievală timpurie (sec. IX-XII) și perioada modernă (de la 1.700)”, potrivit sursei mia sus menționate.

Acesta susține că „cele mai multe dintre rămășițele locuințelor preistorice au rămas însă îngropate sub autostrada A1 și de drumurile adiacente acesteia, dar și de traseul magistralei feroviare și de apele Mureșului”. 

Terenul cercetat a fost acoperit de autostradă

„Arhitectura sitului cuprinde următoarele tipuri de sit şi de locuire: pentru perioada Starčevo-Criş, locuinţe adâncite; pentru perioada culturii Turdaş, un sistem de fortificaţie având în zona de est 200 de metri în profunzime şi în zona de vest 150 de metri în profunzime, sistem ce a fost surprins şi pe ductul autostrăzii în zona centrală, fiind format din şanţuri, palisade, garduri (palisade mici) succesive, turnuri şi intrări. Fortificaţia are diametrul de un kilometru”, informa coordonatorul cercetărilor, dr. Sabin Luca, de la Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu

Terenul cercetat a fost acoperit, în mare parte, de tronsonul de autostradă Deva – Orăștie. De asemenea, în aceeași zonă a satului Turdaș au fost construite drumuri și Tunelul feroviar Turdaș, de pe noul sector feroviar Simeria – Coşlariu.

Au vrut să îl reconstruiască

O echipă de arheologi a vrut să realizeze o reconstituire a celui mai vechi oraş din Transilvania, care s-ar fi aflat odinioară pe actualul teritoriu al comunei Turdaş, din judeţul Hunedoara. Parcul urma să fie construit în apropierea autostrăzii.

Citește și: Impactul "decrețeilor" asupra sistemului de pensii. De ce ar trebui să crească vârsta de pensionare

"În Occident este plin de astfel de reconstituiri", a declarat pentru Sabin Luca, în 2012, directorul Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu, potrivit historia.ro

Având în vedere faptul că o parte a acestei aşezări neolitice se extinde pe traseul autostrăzii Sibiu-Nădlac, Luca spera să realizeze o copie fidelă a primului oraş din Transilvania pe un teren aflat în apropierea acesteia, pe care şi-ar dori să îl obţină din partea autorităţilor locale.

Citește și: Rusia pregătește avioane Su-24 și rachete Iskander-M împotriva scutului antirachetă din România

"O astfel de acţiune trebuie să fie ca autostrada, o acţiune naţională în care să intervină statul", spune Luca. "Va fi o luptă", crede el. S-a înaintat și o dată: anul 2016. 

Autostrada s-a deschis, dar orașul reconstruit nu a mai apărut. 

De ce nu a fost protejată localitatea

"Nu avea niciun sens să deviem autostrada", explica directorul Muzeului Naţional Brukenthal. „Situl este construit din materiale perisabile, de exemplu, din lut care de multe ori este nears. Cum l-am descoperit, l-am fotografiat, dar dacă plouă de două ori nu se mai vede nimic", a mai adăugat el.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te