Țara în care 97% din mașinile noi sunt electrice vrea să elimine facilitățile. Scumpire și de 25%

Țara din Europa în care 97% din mașinile noi au ajuns să fie electrice vrea să elimine toate facilitățile pentru acestea. Autorităţile spun că „scopul a fost atins”. Dacă se va întâmpla acest lucru, automobilele pe baterii mai accesibile s-ar putea scumpi cu 25%.
În Norvegia s-a ajuns ca 97% din mașinile noi înmatriculate să fie electrice, după ani de subvenții substanțiale.
La început, de exemplu, norvegienii au fost stimulați să-și ia mașini electrice dându-li-se dreptul de a circula pe benzile dedicate transportului public şi gratuit pe autostrăzi. Facilitatea a fost anulată.
Apoi, de la 1 ianuarie 2023 maşinile electrice au început să plătească o taxă de primă înmatriculare în Norvegia, cu o formulă ce ține cont de greutate. Şi întrucât maşinile electrice sunt adeseori mai grele, asta a generat o povară de taxare semnificativă.
Iar la ora actuală și cel puțin până în 2026, maşinile electrice scutite de plata TVA în cuantum de 25% pentru primele 500.000 de coroane din valoarea lor, adică echivalentul a 42.000 de euro.
Citește și: Românii nu se înghesuie la mașini electrice și mai ales la cele chinezești. Niciuna, în TOP 30
Țara în care 97% din mașinile noi sunt electrice vrea să elimine facilitățile. Scumpire și de 25%
Partidul Laburist din Norvegia (APS) ia în considerare modificarea subvențiilor pentru mașinile electrice din 2026.
Purtătorul de cuvânt pe probleme de politică fiscală al APS, Tuva Moflag, afirmat că este firesc să se reevalueze scutirea de TVA pentru mașinile electrice, atunci când aprobarea ESA pentru scutirea de TVA expiră în 2026, informează motor.no.
„Am cheltuit câteva miliarde de coroane pentru a stimula cumpărătorii de mașini noi să aleagă mașinile electrice, ceea ce a adus beneficii atât persoanelor fizice, cât și industriilor”, a declarat Moflag.
„Politica mașinilor electrice a avut succes atunci când aproape toți cei care cumpără o mașină nouă aleg una electrică. Atunci obiectivul Storting a fost mai mult sau mai puțin atins”, a adăugat aceasta, după ce, în august 2025, 97% din autoturismele nou înmatriculate în Norvegia au fost electrice.
Citește și: Rolls-Royce-ul chinezesc, făcut de Huawei, se vinde ca pâinea caldă: 1.000 unități/lună. Cât costă?
Dacă mașinile electrice nu vor mai fi scutite de TVA în Norvegia, pentru primele 500.000 de coroane din valoarea lor, adică echivalentul a 42.000 de euro, prețul celor accesibile vor exploda.
Concret, orice maşină electrică care costă de la 42.000 de euro în sus va avea un preţ cu 10.500 euro mai mare.
Dar şi maşinile electrice mai ieftine de 42.000 euro vor fi afectate, preţul lor urcând cu 25%. O maşină care costă azi 25.000 euro, spre exemplu, va costa 31.250 euro.