Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Așa cum, probabil, nu plecați de acasă în cizme îmblănite când afară e caniculă, așa nu vă forțați norocul vara la volan cu mașina încălțată cu pneuri de iarnă. Riscurile sunt mari, atât pentru șoferi, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
Citește și: Șoferii pot prelungi durata de viață a cauciucurilor mașinii cu un „truc” banal. Cum se face corect
Pleci cu mașina în vacanță și ai cauciucuri de iarnă, amendă până la 1.682 €. Cum e în România?
În România, utilizarea cauciucurilor de iarnă vara nu e reglementată. Lege și amendă nu există decât pentru lipsa anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deși ar fi necesare.
În Italia, de exemplu, având în vedere riscurile mari, atât pentru șoferi, cât și pentru ceilalți participanți la trafic, generate de utilizarea anvelopelor de iarnă la temperaturi ridicate de vară, Codul Rutier a fost modificat și, dacă un șofer e prins de poliție că are mașina încălțată cu anvelope de iarnă în timpul perioadei de vară (în afara perioadei cuprinse între 15 noiembrie și 15 aprilie) amenda variază între 422 și 1.682 de euro.
Mai mult, în unele cazuri vehiculul poate fi imobilizat până la montarea de cauciucuri de vară.
Cauciucurile „all-season”, care pot fi utilizate în siguranță pe tot parcursul anului, sunt o soluție de compromis pentru șoferii care nu pot sau nu doresc să se complice, atât din motive practice, cât și financiare.
Citește și: VIDEO Cele mai bune și cele mai proaste anvelope de vară pentru mașini medii. Test ADAC cu 18 modele
De ce sunt periculoase anvelopele de iarnă vara
Realizate din compuși chimici speciali, care își păstrează propritățile și la -25 de grade Celsius, de pildă, anvelopele de iarnă specializate sunt proiectate să ofere maximum de tracțiune pe zăpadă și gheață, aderență optimă pe zăpadă și gheață și rezistență la acvaplanare.
Când temperaturile urcă însă, anvelopele de iarnă încep să se înmoaie. Pe la 15-20 de grade, încep să „scârțâie” la viraje sau frâne mai bruște. Iar la peste 25-30 de grade, mai ales la viteze superioare de autostradă, cauciucurile de iarnă încep să se topească și chiar să sară bucățele din ele. Și crește și riscul de explozie din cauza supraîncălzirii.
Citește și: Schimbi cauciucurile mașinii? Ai grijă și la indicele de viteză! Altfel, riști să arunci banii
În caz de frânare de urgență ori a unei manevre de evitare, mașina „fuge” ca pe gheață, devine incontrolabilă. Sistemele elecronice de control al tracțiunii și al stabilității nu pot compensa.
Specialiștii Michelin spun, de exemplu că, potrivit măsurătorilor, în cazul unei mașini încălțate vara cu anvelope de iarnă distanța de frânare la o viteză de 50 km/h crește extrem de periculos, iar pe viraje vehiculul poate derapa mult mai ușor.
De asemenea, vara, pneurile de iarnă se uzează prematur și cresc consumul de carburant.
Pe de altă parte, anvelopele de vară au mai puține caneluri decât cele de iarnă și benzi de rulare concepute special pentru a reduce riscul de acvaplanare.