Patru M3-uri care nu au văzut linia de asamblare

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 08.08.2018 - 19:55

„M“ este, fără îndoială, cea mai puternică literă a alfabetului.

SHARE

Totul a plecat de la programul BMW M1, păstorit de Jochen Neerpasch la sfârșitul anilor 1970, care, inițial, avea drept scop deschiderea ușilor pentru BMW în Grupele 4 și 5 ale Campionatului Mondial și, chiar, către Formula 1, și a fost clădit model cu model. Piatra de temelie a „M“-urilor de serie a fost și rămâne M3-ul, versiunea de performanță a Seriei 3. După șase generații, inclusiv copiii pot vorbi cu entuziasm despre un M3 sedan, coupé sau cabrio, dar puțini știu că, de-a lungul timpului, bavarezii au testat apele cu două pick-up-uri, un break și un hatch.

Producția „ursulețului“ M3 a început acum aproape 35 de ani, în 1985. Motorul de 2,3 litri, cu patru cilindri şi tehnologie cu patru supape, producea 200 de cai putere şi accelera M3-ul, care cântărea doar 1.200 de kilograme, de la 0 la 100 km/h în doar 6,7 secunde. Viteza maximă era de 235 km/h. Cum nu doar clienții și oficialii au fost încântați de performanțele sale, inginerii bavarezilor s-au gândit, mai în glumă, mai în serios, și la o „furgonetă“ M.
Nu a durat mult și, în 1986, situaţia a fost remediată, caroseria unui Seria 3 Cabriolet fiind transformată într-un BMW M3 pick-up. Utilitara de curse a fost propulsată întâi de motorul disponibil la aşa-numitul „Italian M3“, cu o capacitate redusă la 2.0 litri din cauza reglementărilor fiscale şi o putere de 192 CP și, apoi, s-a revenit la 2,3-ul de 200 CP. E30-ul M3 Pickup a fost utilizat în incinta uzinei timp de 26 de ani.

În 1996, „pisicuța“ M3 (Seria 3, E36) a primit o versiune compactă care n-a ajuns în producție. Ideea din spatele acestui model a fost să se adreseze în special clienţilor tineri, ca un punct de intrare în universul automobilelor BMW M, la fel cum, recent, s-a întâmplat cu a doua generație a Seriei 1 (F20/F21) - M135i/M140i.

După succesul Audi-ului RS4 Avant, în 2000, BMW a studiat oportunitatea unui BMW M3 Touring (E36). Însă, până la urmă, M3-ul Touring a servit exclusiv obiectivelor interne. 

Ultimul exercițiu pe baza unui M3 a fost realizat în 2011, după ieșirea la pensie a primului M3 pick-up. Ca şi în cazul originalului, cei responsabili pentru crearea automobilului au optat să pornească de la o caroserie de cabriolet pentru noua „furgonetă“, grație elementelor de rigidizare suplimentare. E90-ul M3 pick-up are 420 CP sub capotă și o sarcină utilă de 450 de kilograme. Mașina este cu 50 de kilograme mai ușoară decât versiunea decapotabilă, iar acoperişul targă de 20 de kilograme poate fi detaşat pentru coborârea suplimentară a centrului de greutate și o dinamică şi mai pronunţată. 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2018 NEWS INTERNATIONAL S.A.