Kia Optima a apărut în anul 2000 și, de-a lungul timpului, a fost comercializată sub diferite nume, precum Magentis, Lotze și K5, la nivel mondial. Acum, ajuns la cea de-a cincea generație, modelul adoptă o nouă filozofie de design și o arhitectură de tip fastback, cu hayon plonjat, și va fi vândut doar sub numele de K5.
În plus față de prezentarea direcției de design a viitoarelor modele, K5 va beneficia pentru prima dată de sistemul de tracțiune integrală (AWD) ce se alătură sistemului de tracțiune față, disponibil în dotarea standard. Puterea este oferită de o gamă de motoare eficiente ”Smartstream” pe benzină, alături de noua transmisie cu dublu ambreiaj în baie de ulei cu opt trepte.
”Cu un design de tip fastback, noul K5 este unul dintre cele mai sportive automobile pe care le-am creat vreodată; Cu gama sa cuprinzătoare de tehnologii de vârf, motoare și transmisii revizuite și un interior nou, luxos, este, de asemenea, unul dintre cele mai avansate automobile (…) K5 nu va juca doar un rol central în consolidarea prezenței Kia în segmentul sedan global. La aproape un deceniu de la predecesorul său care a schimbat regulile jocului, acesta reprezintă de asemenea și cea mai recentă transformare a Kia într-un creator de automobile atractive, de clasă mondială”, a declarat Thomas Schemera, Head of Product Division al Kia Motors Corporation.
Design sportiv și zvelt
Desenat prin colaborarea celor trei centre de design Kia din America de Nord, Europa și Coreea de Sud, K5 marchează un salt mai mare între generații decât oricare dintre predecesorii săi.
Partea frontală este caracterizată de o grilă Kia evoluată, de tip ”tiger nose”, ce integrează blocurile optice de tip LED, cu semnătura luminilor de zi cu forma „bătăilor inimii”, ce exprimă nivelul ridicat de emoție pe care automobilul este destinat să îl inspire. Modelul K5 dispune de o parte frontală mai agresivă, cu grila amplasată sub o suprapunere subtilă a marginii de sus a capotei, înconjurată ca între paranteze de fantele de aer unghiulare și de zonele de admisie a aerului mai largi, situate în jumătatea inferioară a barei.
Din profil, K5 emană o senzație robustă, puternică, cu caroseria îngustându-se ușor în punctul de mijloc dintre arcadele roților - inspirându-se din forma de „sticlă de cola” a caroseriei modelului Stinger. Linia plafonului se ridică treptat, îngustând ramele geamurilor către partea din spate a automobilului și oferindu-i o prezență mai sportivă când este privit din lateral.
Proporțiile modelului K5 sunt esențiale pentru atitudinea sa sportivă. În timp ce înălțimea automobilului a fost coborâtă cu 20 mm (la 1.445 mm), lungimea totală a fost extinsă cu 50 mm (la 4.905 mm), lățimea cu 25 mm (la 1.860 mm) și ampatamentul cu 45 mm (la 2.850 mm). Mai lungă, mai joasă și mai lată ca niciodată, comportamentul modelului K5 pe drum este transformat într-unul de mare stabilitate și cu o implicare maximă a șoferului.
În plus față de linia distinctivă care se desfășoară de-a lungul caroseriei modelului K5, automobilul oferă și o interpretare modernă a marginii cromate a geamurilor care a împodobit sedan-urile premium de-a lungul istoriei lor. Întinzându-se înapoi de la baza montantului ”A” și peste marginea superioară a ramelor geamurilor, unifică designul lateral și posterior, făcând o buclă în jurul bazei lunetei din spate și înapoi în jurul celeilalte părți, adăugând un aspect mai pronunțat plafonului său de tip fastback.
Acoperit de această sclipire de crom, spatele modelului K5 prezintă, de asemenea, o nouă semnătură de lumini, înlocuind blocurile de lumini de sine stătătoare ale predecesorului său cu noi lumini pe timp de zi cu tehnologie LED, care se întind pe toată lățimea capacului portbagajului spate. Lumina în formă de linie punctată, care se întinde de-a lungul haionului scoate în evidență forma „bătăilor inimii” regăsită și la blocurile optice față, în timp ce o formă subtilă de „coadă de rață” se îmbină cu designul sportiv al părții inferioare a spoiler-ului și designul țevilor de eșapament duble, cromate.
Habitaclu cu design orientat către șofer
Cu un design elegant, cu layout minimalist, interiorul noului K5 oferă șoferului și pasagerilor un loc liniștit în care să-și petreacă timpul. Interiorul futurist, orientat către șofer este echipat cu o serie de materiale plăcute la atingere, în timp ce simetria orizontală crează un sentiment de spațiu și armonie.
Forma largă a planșei de bord se caracterizează prin integrarea ultimei versiuni a sistemului de infotainment Kia, prezentând limbajul de design de ultimă generație pe care brandul îl va adopta pe viitoarele modele. Înlocuind display-ul sistemului infotainment integrat în suprafața planșei de bord a modelelor anterioare, noul model oferă un display mai mare al sistemului infotainment care este fizic atașat ceasurilor de bord situate în fața șoferului. Pe anumite modele, sistemul touchscreen de 10.25 inch se află alături de noul display de bord digital de 12.3 inch, oferind informații clare chiar sub linia vizuală de urmărire a drumului de către șofer.
Tehnologiile suplimentare sunt integrate subtil în interiorul modeluli K5, fiind disponibil și un sistem ambiental de lumini (Mood Lighting System), care emite o lumină ambientală discrete din fețele de uși și din sistemul de încărcare wireless al telefonului.
De asemenea, modelul K5 poate fi dotat cu un sistem audio BOSE cu 12 difuzoare, pentru a oferi o experință audio captivantă.
În funcție de piața de comercializare, noul interior al modelului K5 poate dispune de o tapițerie din stofă, piele sintetică și piele naturală, într-o gamă variată de scheme într-un singur ton sau în două tonuri de culori. Planșa de bord este finisată într-o serie de suprafețe cu aspect metalic sau din lemn, pentru a oferi o apariție și un efect mai sofisticate, în funcție de specificațiile automobilului.
Motoare Smartstream, transmisii noi și tracțiune integrală
Noul K5 este disponibil într-o gamă de sisteme de propulsie ”Smartstream” noi, dezvoltate de Kia, și, în premieră, cu un nou sistem de tracțiune integrală AWD.
Pentru clienții din America de Nord și piața locală Kia din Coreea de Sud, este disponibil un nou motor ”Smartstream” de 1.6 litri T-GDi, cu noua tehnologie CVVD (Continuously Variable Valve Duration). În loc să opereze pe o perioadă fixă, sistemul CVVD reglează durata de deschidere a supapelor în funcție de condițiile de condus, îmbunătățind atât performanța motorului la turații mici sau medii cât și eficiența consumului de combustibil. Motorul T-GDi de 1.6 litri oferă o putere de vârf de 180 CP la 5.500 rpm, livrând un cuplu de 265 Nm între 1.500 - 4.500 rpm.
În funcție de piața de comercializare, celelalte motoare disponible includ fie motorul de 2.0 litri MPI (multi-point injection) ce oferă 152 CP și un cuplu de 192 Nm, fie motorul de 2.0 litri cu tehnologia CVVL (Continuously-Variable Valve Lift), ce oferă 160 CP și un cuplu de 196 Nm sau motorul de 2.5 litri GDi (194 CP și 246 Nm).
În plus, noua versiune de echipare K5 GT - disponibilă în America de Nord - este propulsată de motorul performant de 2.5 litri T-GDi cu o putere de 290 CP și un cuplu de 422 Nm. Motorul de 2.5 litri T-GDi este capabil de a propulsa modelul K5 GT de la 0 la 100 km/h în aproximativ 6.6 secunde. La fel de puternic pe cât este de eficient, motorul dispune de noua generație a sistemului integrat de management termic Kia, menținând temperatura ideală de funcționare grație unui sistem de răcire inteligent al blocului motor și cilindrilor. În plus, motorul dispune de noul sistem dual-injection, schimbând între sistemul MPI la viteze reduse, GDi la viteze ridicate și o combinație între cele două, în funcție de condițiile de operare.
La fel ca generațiile anterioare ale modelului K5, vor fi disponibile și sisteme de propulsie hibride.
Toate motoarele sunt cuplate la o transmisie cu șase sau opt trepte de viteze, în dotarea standard, în timp ce motoarele de 2.5 litri T-GDi sunt disponibile cu noua transmisie Kia cu dublu ambreiaj în baie de ulei și opt trepte de viteză (8DCT). Proiectată să ofere caracteristicile de schimbare lină a treptelor de viteză ale transmisiei automate convenționale, transmisia 8DCT contribuie la îmbunătățirea eficienței consumului de combustibil față de transmisia automată cu opt trepte de viteză 8AT, în funcție de modul de operare.
Noul K5 oferă o experiență de condus personalizată, datorită sistemului său de selectare a modului de condus (Drive Mode Select system), care permite șoferilor să adapteze în timpul rulării accelerația și caracteristicile direcției și schimbările treptelor de viteză. Modurile de rulare ‘Smart’, ‘Comfort’, ‘Eco’, ‘Sport’ și ‘Custom’ permit șoferilor să maximizeze alternativ eficiența consumului de combustibil, să perfecționeze experiența de manevrabilitate sau să îmbunătățească răspunsul automobilului la comenzile șoferului.
Sisteme avansate de asistență a șoferului și parcare automata de la distanță
K5 se mândrește cu o serie de sisteme active și pasive de siguranță și asistență a șoferului, protejând ocupanții și alți participanți la trafic în timpul călătoriilor. Sistemele de asistență avansată a șoferului (ADAS - Advanced Driver Assistance Systems) oferit de Kia ajută la reducerea pericolelor și stresului în timpul condusului.
În funcție de piața de comercializare și de specificațiile automobilului, gama sistemelor de asistență a șoferului disponibilă pe noul Kia K5 include sistemul de asistență la evitarea coliziunii frontale (FCA - Forward Collision-avoidance Assist), sistemul de monitorizare a obiectelor în punctul mort (BVM - Blind-spot Collision-avoid Assist) cu sistemul de vizualizare în jurul automobilului (SVM - Surround View Monitor) și sistemul de asistare a evitării coliziunii în punctul mort (BCA - Blind-spot Collision-avoid Assist), sistemul Smart Cruise Control (SCC) sau sistemul Navigation-based SCC (NSCC), sistemul de asistare la părăsirea benzii de rulare (LFA - Lane Following Assist), sistemul de atenționare al atenției șoferului (DAW - Driver Attention Warning și sistemul de asistare la condusul pe autostradă (HDA - Highway Driving Assist).
Sistemul Lane Following Assist (LFA) dezvoltat de Kia este o tehnologie autonomă de nivel 2 care controlează direcția în funcție de automobilele din față. LFA folosește o cameră video pentru a monitoriza marcajelor rutiere și a menține automobilul pe banda sa. Sistemul controlează accelerația, frânele și direcția, folosind senzori radar pentru a menține o distanță sigură față de automobilul din față.
Noul K5 este, de asemenea, primul automobil Kia disponibil cu noul sistem inteligent de asistență la parcare (RSPA), controlat de la distanță, care permite șoferilor să-și deplaseze automobilul în mod autonom în față și în spate. Acest lucru este conceput pentru a facilita intrarea și ieșirea din automobil în locuri de parcare strâmte, sau dacă un alt șofer parchează prea aproape pentru a accesa oricare dintre uși.
Modelul K5 este echipat cu nouă airbag-uri, dar și cu o serie de sisteme electronice de siguranță a automobilului. Toate modelele K5 sunt echipate în dotarea standard cu sistemul de management al stabilității (VSM - Vehicle Stability Management), ce ajută șoferii să mențină controlul automobilului în timpul frânării și în viraje.