FOTO IMS-ul, primul off-roader românesc, încă muncește din greu în Columbia. Are și faruri LED

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 17.04.2023 - 10:40
IMS/Aro M461 în Columbia - Foto: Facebook
IMS/Aro M461 în Columbia - Foto: Facebook
IMS/Aro M461 în Columbia - Foto: Facebook

IMS-ul, primul off-roader românesc, produs între 1957 și 1975 la Câmpuling, și „tatăl” lui ARO, încă muncește din greu în Columbia. Nu mai are, probabil, demult mecanica originală, iar proprietarul i-a montat și faruri cu tehnologie LED.

SHARE

Dacă unii colecționează exemplarele IMS/Aro M461 care au supraviețuit, alții încă le exploatează cu succes prin cele mai dificile terenuri.

În cazul de față, un columbian folosește încă un IMS pentru a face transport de persoane între localități unde nu există drumuri asfaltate și nu se poate ajunge decât cu vehicule 4x4 performante.

Citește și: VIDEO IMS-ul, primul off-roader românesc, face de rușine mașini de teren din Vest și după 60 de ani

Întreprinderea Metalurgică de Stat (IMS) de la Câmpulung a proiectat mașina de teren IMS după GAZ 64, model pentru care, la început, producea piese de schimb. Off-roader-ul sovietic dezvoltat în timpul celui de-al doilea Război Mondial a fost făcut de ruși după celebrele Jeep-uri Willys trimise ca ajutor de SUA către URSS. Producția IMS 57 la Câmpulung a început în 1957.

Citește și: VIDEO Aro M461 facelift, prezentat la Salonul de la Paris din 1971, alături de cele mai tari mașini

Optic, IMS 57 și GAZ 64 sunt aproape identice, dar modelul românesc dispune de alte soluții tehnice. De exemplu, șasiul GAZ-ului avea lonjeroane cu profile curbe și suspensii față în sfert de arc, iar IMS, cadrul șasiului drept și arcuri cu foi.

Inițial, IMS-ul era echipat cu un motor tip Ford A, cu patru cilindri in linie, de 3.260 cmc, care dezvolta 50 de cai putere și putea atinge o viteza maxima de 80 km/h. Greutatea totala era de 2.265 kg, iar sarcina utila, de 650 kg. Cutia de viteze manuală avea patru trepte.

Apoi, IMS-ul a evoluat. Între anii 1959 și 1964 au fost produse modelele M59 A și M59 B (motor de 56 CP, viteză maximă crescută la 90 km/h și ștergătoare de parbriz eelctrice), iar în 1964 a apărut M461, cu ascpect îmbunătățit și mecanică reproiectată. Mașina a trecut la un motor pe benzină de 2.5 litri și 70 CP, care o ajuta să ajungă și la 100 km/h.

În 1965, Aro M461 a început să meargă la export, în prima fază în China și Columbia. Iar în ceea ce privește performanțele, M461 a câștigat, de exemplu, ediția din 1970 a Forests Rally (Belgia) și ediția din 1973 a Sons of Beaches (Oregon).

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te