Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Ce riscă șoferii care nu își încalță mașinile adecvat

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.04.2024 - 07:53
Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Ce riscă șoferii care nu își încalță mașinile adecvat - Foto: Profimedia Images
Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Ce riscă șoferii care nu își încalță mașinile adecvat - Foto: Profimedia Images
Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Ce riscă șoferii care nu își încalță mașinile adecvat - Foto: mach1services.com
Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Ce riscă șoferii care nu își încalță mașinile adecvat - Foto: mach1services.com

Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Așa cum, probabil, nu plecați de acasă în cizme îmblănite când afară e caniculă, așa nu vă forțați norocul vara la volan cu mașina încălțată cu pneuri de iarnă. Riscurile sunt mari atât pentru șoferi, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

SHARE

Cauciucurile sunt singura legătură a autovehiculului cu drumul, indiferent de marca de mașină, tip, putere, sistem de propulsie (benzină, motorină, hybrid, plug-in hybrid sau 100% electric) sau sistem de tracțiune (față, spate ori 4x4). Am mai spus-o și o spun continuu. 

Prin urmare, așa cum vara nu vă încălțați în cizme îmblănite sau iarna în sandale, la fel, mașina are nevoie de anvelope adecvate, special concepute pentru a oferi maximum de aderență în condiții de temperaturi înalte sau joase. Pe caniculă, de exemplu, în Europa, temperatura asfaltului poate ajunge și la peste 60 de grade Celsius. Iar gumele speciale de iarnă sunt proiectate să funcționeze la sub 7 grade Celsius. 

Citește și: Atenție, șoferi! Aveți cauciucuri de iarnă sau All-Seasons „M+S”? Aruncați-le! Vor fi interzise

Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Ce riscă șoferii care nu își încalță mașinile adecvat

Lege și amendă nu există decât pentru montarea avelopelor de iarnă, în sezonul rece, dar ar trebui să existe și pentru cauciucurile de vară. Din comoditate, neglijență sau neștiință, mulți șoferi ajung să ruleze pe căldură cu pneuri de iarnă și e foarte periculos. 

Realizate din compuși chimici speciali, care își păstrează propritățile și la -25 de grade Celsius, de pildă, anvelopele de iarnă specializate sunt proiectate să ofere maximum de tracțiune pe zăpadă și gheață, aderență optimă pe zăpadă și gheață și rezistență la acvaplanare. 

Când temperaturile urcă însă, anvelopele de iarnă încep să se înmoaie. Pe la 15-20 de grade, încep să „scârțâie” la viraje sau frâne mai bruște. Iar la peste 25-30 de grade, mai ales la viteze superioare de autostradă, cauciucurile de iarnă încep să se topească și chiar să sară bucățele din ele. Și crește și riscul de explozie din cauza supraîncălzirii.

În caz de frânare de urgență ori a unei manevre de evitare, mașina „fuge” ca pe gheață, devine incontrolabilă. Sistemele elecronice de control al tracțiunii și al stabilității nu pot compensa. 

Citește și: Schimbi cauciucurile mașinii, cum și unde le depozitezi să nu se deformeze. Sfaturile specialiștilor

Specialiștii Michelin spun, de exemplu că, potrivit măsurătorilor, în cazul unei mașini încălțate vara cu anvelope de iarnă distanța de frânare la o viteză de 50 km/h crește extrem de periculos, iar pe viraje vehiculul poate derapa mult mai ușor. 

De asemenea, vara, pneurile de iarnă se uzează prematur și cresc consumul de carburant. 

Pe de altă parte, anvelopele de vară au mai puține caneluri decât cele de iarnă și benzi de rulare concepute special pentru a reduce riscul de acvaplanare. 

Cauciucurile „all-season”, care pot fi utilizate în siguranță pe tot parcursul anului, sunt o soluție de compromis pentru șoferii care nu pot sau nu doresc să se complice, atât din motive practice, cât și financiare, dar nu se pot bate de la egal la egal cu anvelopele speciale de vară sau de iarnă. Trebuie ținut cont și de tipul mașinii, și de stilul de condus.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te