Cât costă să-ți pui stație de încărcare pentru mașina electrică acasă și de ce putere ai nevoie

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 16.06.2023 - 09:41
Cât costă să-ți pui stație de încărcare pentru mașina electrică acasă și de ce putere ai nevoie - Foto: Profimedia Images

Cum prețul kW-ului a ajuns și 3,5 lei la stațiile de încarcare publice, cea mai rentabilă și recomandată este montarea unei stații acasă. Evident, dacă ai curte sau garaj. Energia costă, plafonat, maximum 1,3 lei/kWh și invetiția nu e foarte mare, se amortizează repede.

SHARE

Cât costă să-ți pui stație de încărcare pentru mașina electrică acasă și de ce putere ai nevoie sunt două întrebări pe care și le pun majoritatea proprietarilor de mașini electrice care au curte sau garaj și vor să-și reducă la maximum costurile de deplasare. 

Mai mult, încărcarea unei mașini electrice acasă poate fi și gratuită, dacă energia provine de la panourile fotovoltaice proprii. Pentru acest lucru, există pe piață stații de încărcare care se pot cupla direct la invertorul panourilor, utilizând total sau parțial energia furnizată de acestea.

Citește și: Stațiile de încărcare pentru mașinile electrice de la Lidl merg din nou. Nu mai e gratis. Cât costă

Cât costă să-ți pui stație de încărcare pentru mașina electrică acasă

Dintr-o analiză realizată de EVconnect, companie specializată în instalarea de sisteme de încărcare  mașini electrice, împreună cu V2C, producător european de stații electrice, reiese că investiția pentru a cumpăra și instala acasă o stație cu conexiune Type 2 variază între aproximativ 950 de euro (4.800 lei) și 1.300 de euro (6.500 lei), cu tot cu montaj, în funcție de puterea stației, complexitatea lucrării, distanța dintre panoul electric și amplasamentul stației.

De exemplu, o stație de încărcare casnică, prietenoasă cu panourile fotovoltaice, cu o putere de 7,4 kW costă circa 650 de euro, iar una de 22 kW, în funcție de model, poate ajunge și la 1.300 de euro. 

Citește și: Mr Bean și-a luat mașină electrică: Mă simt înșelat. Mai bine păstrezi mașina veche pe benzină

Ce putere poate avea stația de încărcare de acasă

Instalarea unei stații de încărcare la domiciliu are câteva provocări legate de amplasament și de puterea disponibilă.

Cu toate acestea, nu are importanță că sursa de alimentare este mai mică decât puterea maximă furnizată de stație, întrucât majoritatea stațiilor electrice au posibilitatea de a fi reglate să limiteze puterea de încărcare în funcție de consumul casnic și puterea maximă contractată. 

Ce caracteristici ale stației de încărcare de acasă vă pot face viața electrică mai ușoară

În primul rând, mai ales dacă aveți panouri fotovolaice, este bine ca stația să se poată conecta la orice tip de invertor, fără dispozitive suplimentare, reducând astfel costul montajului.

Apoi, recomandarea specialiștilor este de a avea asigurați 32 de amperi. Acest lucru îl puteți vedea în contractul de furnizare a energiei electrice.

În funcție de branșamentul pe care îl aveți puteți instala o stație monofazică (7 KW) sau trifazică (22 KW), stațiile smart putând asigura inclusiv balansul de putere dinamic în funcție de curentul disponibil.

Este recomandat, de asemenea, să aveți un cablu de încărcare cât mai lung. Acest lucru vă oferă flexibilitate.

Prin urmare, stația electrică trebuie să aibă un cablu de cel puțin 5 metri lungime. Dacă aveți două mașini și o singură stație, un cablu lung vă ajută să le încărcați fără să le mai mutați.

De asemenea, un cablu lung vă ajută în viitor, în cazul în care următoarea mașină electrică are portul de încărcare amplasat diferit pe mașină față de cea pe care o aveți în prezent.

Nu în ultimul rând, stația trebuie să aibă certificat de conformitate și instalare corectă. Aceasta atestă că stațiile electrice îndeplinesc standardele de siguranță.

De asemenea, important pentru o încărcare de calitate, deci prelungirea vieții bateriei este Modul 3 de comunicare dintre stație și mașină.

Prin urmare, specialiștii recomandă să vă asigurați atunci când cumpărați o stație că aceasta comunică în mod corect cu sistemul de management al bateriei. Modul 1 și Modul 2, deși prezent în multe cazuri, nu asigură o încărcare de calitate, iar bateriile vor fi afectate pe termen lung. Modul 3 de comunicare este standardizat în Europa.

Urmărește-ne pe Google News

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te