Un român din zece nu crede în capacitatea sa de a identifica scam-urile din online
Un român din zece nu crede în capacitatea sa de a identifica scam-urile din online sau social media, iar procentul este mai mare în cazul femeilor (34% vs. 26%), conform unui studiu Revolut şi Dynata.
Studiul, realizat pe un eşantion de 1.000 de români, scoate în evidenţă că 65% dintre respondenţi sunt încrezători în măsură "foarte mare" sau "oarecum încrezători" în capacitatea lor de a identifica eventualele scam-uri online. În timp ce GenZ (18-24 de ani) şi Milenialii tineri (25-34 de ani) au cea mai mare încredere în aptitudinile lor "de detectivi de scam-uri" (80% ambele categorii), boomerii sunt mai puţin încrezători. 48% dintre ei au răspuns că nu au încredere că ar putea identifica eventualele înşelătorii online.
Un român din zece nu crede în capacitatea sa de a identifica scam-urile din online
"Datele arată că, deşi românii devin din ce în ce mai conştienţi de înşelătoriile online, încrederea în capacitatea proprie de a se apăra de escrocherii este, încă, la un nivel redus. Pe măsură ce cumpărăturile se mută din ce în ce mai mult pe platformele de socializare, escrocii devin mai pricepuţi în a imita mărcile de încredere. Cea mai bună apărare este prudenţa. Verificaţi întotdeauna adresele site-urilor, evitaţi să urmaţi link-uri către site-uri necunoscute şi plătiţi prin aplicaţii sigure şi cunoscute", a declarat Florina Moisei, country manager Revolut Bank UAB Vilnius Sucursala Bucureşti, citat într-un comunicat remis, miercuri, AGERPRES.
Datele colectate cu ocazia studiului arată că românii încep să devină mai atenţi atunci când fac cumpărături online, inclusiv de pe site-uri web sau aplicaţii de încredere (64%) şi evită să dea click pe link-urile din e-mailuri sau reclame pe reţelele sociale (36%), verificând adresa URL a site-ului web (22%). Cu toate acestea, unii respondenţi încă dau dovadă de prea multă relaxare, 4% dintre ei spunând că nu iau absolut nicio măsură de precauţie atunci când fac cumpărături online.
Citește și: Ofertă de Black Friday la shaorma. Tinerii din Cluj au stat la cozi interminabile
Potrivit sursei citate, eşantionul general relevă o piaţă extrem de echilibrată. Pentru achiziţiile lor principale, cumpărătorii sunt împărţiţi în mod egal între achiziţiile din magazin (26%) şi de pe site-uri (26%), indicând faptul că atât retailul fizic, cât şi platformele generale de comerţ electronic sunt la fel de importante. Aplicaţiile brandurilor (19%) apar ca un al treilea canal puternic pentru cumpărători.
În ceea ce priveşte descoperirea ofertelor, consumatorii se bazează în egală măsură pe două surse digitale principale: reclamele plătite din social media (35%) şi site-urile retailerilor (35%), confirmând necesitatea unei strategii de marketing digital duale.
Citește și: Cum să eviți „țepele” de Black Friday. Reducerile de 200% erau de 30 de ori mai mici
Studiul mai semnalează că femeile manifestă o înclinaţie puternică spre experienţa tradiţională, 30% alegând să cumpere din magazin, comparativ cu doar 22% dintre bărbaţi. În schimb, bărbaţii demonstrează o preferinţă mai mare pentru cumpărăturile de pe platformele de e-commerce (32%), comparativ cu 20% în cazul femeilor.
În ceea ce priveşte sursa ofertelor, femeile sunt foarte receptive la reclamele plătite în social media (38%), în timp ce bărbaţii se bazează mai mult pe site-urile retailerilor (37%) şi reclamele Google (10%). Când vine vorba de securitate, bărbaţii manifestă un comportament uşor mai precaut, arătând rate mai mari de verificare a adresei site-urilor (27% faţă de 16%) şi evitare activă a link-urilor (39% faţă de 33%) în conţinutul promoţional.