EURO 20-20=0. Guvernul știa că va urma un eșec

DE Mihai Duță | Actualizat: 26.01.2019 - 11:49

Promisă de Ponta, prinsă în Programul de Guvernare al PSD, linia de metrou care ar fi trebuit să lege Aeroportul Henri Coandă de oraș nu se va mai realiza.

SHARE

Guvernul PSD știa, încă din 2015, de acest eșec. Linia de metrou a fost o condiție obligatorie pentru ca Bucureștiul să organizeze partide la Euro 2020. 

În septembrie 2014, UEFA a anunțat că Bucureștiul va organiza partide de la Campionatul European din 2020. Una dintre principalele cerințe ale forului european a fost ca autoritățile locale și centrale să construiască o conexiune de transport directă și rapidă de la aeroport către centrul orașului și, implicit, spre Arena Națională.

Ponta: vom depăși termenul impus de UEFA

Autoritățile de la București au decis că oportună este construirea unei linii de metrou care să lege Gara de Nord de Aeroportul Otopeni. Deși aveau șase ani pentru a finaliza acest proiect, lucrările nici măcar nu au început, autoritățile punând România în situația jenantă de a nu-și respecta o promisiune asumată. În martie 2015, guvernul Ponta ne asigura că România o va respecta.

Citește dosarul integral „Euro20-20=0”

PSD a umilit Europa și la fotbal

Stadionul Steaua

Stadionul Giulești – Valentin Stănescu

Stadionul național Arcul de Triumf

Lucrările nu sunt urmărite pe etape

PROMISIUNI. Dragnea promitea, în Programul de Guvernare al PSD, o infrastructură de transport modernă pentru Euro 2020

Fostul premier Victor Ponta scria, în 2015, că linia de metrou spre aeroport nu va fi finalizată

„Pe Bucureşti – Otopeni, în acest moment, suntem în situaţia în care am avea o soluţie adevărată, să facem metrou Gara de Nord - Otopeni. Eu cred că ne va ieşi în următoarea lună toată documentaţia necesară, mai ales că acolo există şi proiect“, afirma ministrul Transporturilor de la acea oră, Ioan Rus.

Câteva luni mai târziu, în același an, guvernul Ponta redacta o ordonanță de urgență în care recunoștea că nu va putea finaliza linia de metrou pentru care depusese garanții la UEFA că va fi realizată pentru Euro 2020. „Modificarea la Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene“ conține o informație esențială. Licitația este necesară pentru a suplimenta fondurile destinate lucrărilor ce vor fi întreprinse de Metrorex: „ținând seama că sursele de finanţare alocate în anul 2015 sunt extrem de reduse, fapt ce conduce implicit la întârzierea demarării lucrărilor la Magistrala 6 – Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, depăşind astfel termenul de punere în funcţiune a acestui obiectiv în anul 2020 - cerinţă impusă de U.E.F.A“, admite Ponta în document.

Dragnea bagă metroul în „Programul de guvernare“

PSD vine la guvernare în decembrie 2016. Liviu Dragnea promite că va dezvolta infrastructura de transport și în vederea Euro 2020.

„Modernizarea şi dezvoltarea transportului trebuie abordate plecând de la principiul asigurării siguranţei şi securităţii. România trebuie să se alăture în acest domeniu infrastructurii europene şi mondiale ţinând cont de nevoile specifice românilor. Ne dorim ca în viitor, prin infrastructura dezvoltată, să ajutăm economia, turismul, sportul prin competiţiile în care România este angrenată (Campionatul European de Fotbal), de a avea o legătură rapidă între oraşele României cu Europa şi întreaga lume“, se promite în „Programul de Guvernare“.

Cabinetele PSD nu au făcut decât să tărăgăneze acest angajament.

În 17 iulie 2017, se publică în Monitorul Oficial „Hotărârea nr. 496/2017 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național «legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă - Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai-Otopeni)»“.

În documentul semnat de fostul premier Mihai Tudose se spune că „sumele individuale se virează de către Ministerul Transporturilor, în termen de cel mult 30 de zile de la data solicitării acestora, într-un cont bancar deschis pe numele Societății de Transport cu Metroul București Metrorex - S.A. la dispoziția proprietarilor de imobile, pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere“.  Suma necesară exproprierii este în valoare de 62 milioane de lei. Iar eșecul este teribil. La trei ani de la asumarea acestui proiect în fața forului fotbalistic european, România nu avea la dispoziție nici măcar terenul necesar construcției.

Linia de tren trebuia finalizată anul trecut

În fața acestor realități, autoritățile au trebuit să admită eșecul. În vara anului trecut, primarul sectorului 1, Daniel Tudorache, arăta că „nu cred că vom avea o linie de metrou care să lege Capitala de Aeroportul Otopeni până la optimile Campionatului European de Fotbal ce se vor disputa la București“.

Autoritățile au încercat să se replieze și să caute o soluție alternativă. Astfel a apărut ideea unei linii de tren din Gara de Nord la aeroport. Cum o parte era deja construită, autoritățile ar fi trebuit să mai realizeze doi kilometri și un pasaj pe sub Drumul Național 1. Deși avea termen de finalizare 2018, abia în ianuarie 2019, a fost prezentat spre aprobare un studiu de fezabilitate.

Ministerul Transportilor recunoaște că nu are nici măcar caiet de sarcini pentru achiziția lucrărilor de proiectare și execuție. Doar organizarea licitației, declararea câștigătorilor și contestațiile se vor întinde pe durata a cel puțin un an. Cum Ministrul Transporturilor vrea să impună un termen de execuție de 12 luni, este clar că linia de tren până la aeroport nu va fi realizată în timp util pentru Euro 2020.

Absolut hilar este anunțul Ministerului Transporturilor: „În eventualitatea în care procedura de achiziţie a Proiectării şi Execuției nu va fi contestată, este posibil ca acest proiect să fie finalizat până la începerea Campionatului European de Fotbal (Euro 2020)“. Primul care a anunțat că va contesta construcția liniei de tren este puternicul om de afaceri Ion Țiriac, cu interse imobiliare în zonă.

Cine e vinovat

UEFA a elaborat un document de aproape 200 de pagini în care comunică modul în care fiecare oraș gazdă trebuie să pregătească Europenele din 2020. UEFA spune că guvernul și autoritățile locale (ambele PSD, în cazul României) trebuie să își asume termenele și obiectivele.

„Rolul guvernului și al autorităților. Sprijin total și implicarea proactivă a autorităților competente responsabile de siguranța și securitatea internă în țara gazdă vor fi indispensabile pentru asigurarea unei funcționări bune a UEFA EURO 2020... Fiecare candidat trebuie să se asigure că autoritățile relevante din țara sa furnizează o garanție scrisă care să confirme că vor lua toate aceste măsuri“.

Ce a cerut UEFA

„Eficiența sistemului de transport al țării gazdă va fi esențială pentru succesul UEFA EURO 2020. Toate facilitățile de transport din orașul gazdă (inclusiv aeroporturile, căile ferate și rețelele rutiere) vor trebui integrate cu facilitățile de la eveniment.

Stadioanele naționale trebuie să fie bine conectate la hub-urile de transport public. Trebuie să fie asigurat accesul la drumurile principale și la autostrăzi, inclusiv rutele către cel mai apropiat aeroport... Legătura aeroportului cu stadionul ar trebui să se afle în centrul unui plan special UEFA 2020 privind mobilitatea orașelor. El trebuie să includă, de asemenea, căi de acces spre toate celelalte centre-cheie ale turneelor, precum hotelurile și alte zone de cazare“, se arată în documentul mai sus citat. Bucureștiul nu a implementat nicio măsură suplimentară în materie de mobilitate.

Ca și în 2014, când a câștigat dreptul de a organiza partide la Campionatul European din 2020, Bucureștiul asigură legătura cu aeroportul exclusiv prin autobuze, mijloace de transport extrem de lente și care fac minim 15 stații (din Piața Unirii, potrivit RATB).

Eșecul altora, norocul României

În mod normal, prin nerealizarea unei legături rapide și directe de transport între oraș și aeroport, Bucureștiul ar fi trebuit să piardă dreptul de a organiza partide la Euro 2020. Norocul României este că UEFA a retras, deja, dreptul de a organiza partide la Euro pentru alte două orașe: Cardiff și Bruxelles. Încă unul probabil ar fi prea mult.

Stadionul Ferencz Puskas din Budapesta va fi terminat cu șase luni înainte de turneul european

În ianuarie 2019, Bruxelles-ul a fost eliminat dintre orașele care găzduiesc partide din cadrul Euro 2020. Motivul a fost reprezentat de faptul că nu au existat garanții că noul Eurostadium va fi gata la timp pentru organizarea partidelor din Euro 2020. 

Ulterior, Cardiff a pierdut posibilitatea de a organiza partide la Euro 2020 în locul orașului Bruxelles. Astfel, Wembley va prelua partidele pierdute de Bruxelles și apoi de Cardiff.   

Baku este pregătit de cinci ani pentru evenimentul fotbalistic

În schimb, Budapesta este în grafic. Hungary Today a anunțat că „stadionul Fedrencz Puskas va fi terminat complet până la finalul anului 2019“. Construcția stadionului a început în anul 2016 prin demolarea completă a vechii arene.

Alt oraș organizator, Baku avea deja, în anul 2015, un stadion de 68.000 de locuitori, finalizat în proporție de 95%.

Citește dosarul integral „Euro20-20=0”

PSD a umilit Europa și la fotbal

Stadionul Steaua

Stadionul Giulești – Valentin Stănescu

Stadionul național Arcul de Triumf

Lucrările nu sunt urmărite pe etape

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.