Guvernul SUA este partea contractantă și va externaliza apoi lucrările către contractori, inclusiv producătorul și antreprenorul principal de avioane F-16, Lockheed Martin. Livrările aeronavelor modernizate vor avea loc între 2030 și 2038.
Lucrările de modernizare vor ridica standardul aeronavei poloneze la un nivel similar cu cel al noului F-16V Block 72, adică la modelul care se fabrică în prezent, cu tehnologii similare celor de pe F-35. Acestea includ integrarea radarului AN/APG-83 SABR cu matrice electronică activă (AESA) , care îmbunătățește semnificativ capacitățile de luptă, inclusiv detectarea țintelor dificile, cum ar fi rachetele de croazieră, arată defense24.pl.
„Trebuie să îmbunătățim capacitățile de recunoaștere, comunicarea, integrarea cu F-35, tancurile Abrams și elicopterele Apache”, a declarat ministrul Apărării Naționale, Władysław Kosiniak-Kamysz.
Polonia își modernizează flota de F-16 cu 3.800.000.000$. Ce poate face România cu avioanele ei
Avioanele de luptă poloneze vor primi, de asemenea, noi computere de misiune și legături de date îmbunătățite, permițând schimbul de informații cu alți participanți la sistemul de luptă. Nu în ultimul rând, capacitatea de apărare împotriva amenințărilor din partea apărării aeriene ostile va fi sporită datorită utilizării sistemelor de război electronic de ultimă generație.
Citește și: Atacuri ale Rusiei la granița cu România. Ce au descoperit autoritățile române după ridicarea F-16?
Modernizarea la standardul F-16V include și integrarea unor noi sisteme de armament, cum ar fi rachetele AIM-120D AMRAAM . O serie de alte sisteme esențiale pentru eficacitatea în luptă a avioanelor poloneze F-16 vor fi, de asemenea, modificate sau înlocuite. În plus, pachetul include elemente legate de suportul operațional pentru aceste aeronave, permițând o disponibilitate operațională sporită și menținerea lor în serviciu chiar și după 2040. Acestea includ depozite și rezerve de piese de schimb.
Citește și: Danemarca trimite avioane F-16 să protejeze Groenlanda de Trump. Macron condamnă ferm intențiile SUA
Cea mai mare parte a lucrărilor va fi efectuată la Uzina de Aviație Militară nr. 2 a PGZ din Bydgoszcz , unde a fost semnat contractul. Primele două aeronave urmează să fie trimise în SUA pentru testare, dar lucrările la acestea vor fi efectuate și la Bydgoszcz.
Se poate implica Aerostar Bacău?
Când toate avionele vor fi livrate, adică cele din Olanda, Norvegia și Portugalia, flota Forțelor Aeriene Române va ajunge la aproape 70 de aparate F-16, devenind astfel o forță în regiune.
FOTO Forţele Aeriene Române
Cu toate asta vorbim de versiuni mai vechi. În urmă cu peste zece ani, de exemplu, România a semnat un contract cu Portugalia pentru 12 aeronave F-16 block 15, avioane care au trecut apoi printr-un program de modernizare de tipul MLU (Mid-Life Upgrade), iar primele aeronave au ajuns în țară în 2016.
Cu toate asta aceste aeronave nu ajung la standardul F-16V Block 72. Această modernizare ar fi posibilă prin implicarea Aerostar Bacău care are deja un contract de întreținere pentru F-16 cu Lockheed Martin.