Mai exact cea din Cantemir (IS-2). Alte două staţii sunt defecte de aproape un an (IS-1 Podu de Piatră şi IS-3 Oancea-Tătăraşi), şi încă nu ştie nimeni când vor fi puse din nou în funcţiune.
O singură stație monitorizează aerul în Iași
“Nu avem contract de mentenanţă”, ni s-a transmis de la Mediu. Totodată, metalele grele, care sunt şi cele mai periculoase, nu se mai măsoară nicăieri. Ca urmare, deşi respirăm un aer tot mai poluat, mai nou nici nu prea mai ştim cât este acesta de periculos.
În tot judeţul sunt 6 staţii de monitorizare, arată Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Iaşi într-un răspuns pentru „Ziarul de Iaşi”, dar din rapoartele lor aflăm că sunt mai mereu „pe avarii”: Astfel, în aprilie, pe lângă cele două staţii (IS-1 şi IS-3) care au fost închise din motive tehnice, nici staţiile IS-5 Tomeşti şi IS-6 Bosia-Ungheni nu au funcţionat, pentru că analizoarele au fost defecte. O altă staţie este în Aroneanu (IS-4).
În acest timp, pe lângă PM10 şi PM2,5 (particule asociate cu boli cardiace sau pulmonare), alţi inamici invizibili care nu se mai măsoară în Iaşi de luni de zile pândesc de după staţii: benzen, toluen sau metale grele, care pot provoca la rândul lor printre cele mai grave boli.
„Compuşi cancerigeni care, dacă sunt în concentraţii mari, iar expunerea populaţiei este prelungită (spre exemplu, pietonii care rămân mult timp lângă bulevardele intens circulate, pe refugiul de aşteptare a autobuzelor sau tramvaielor) pot produce disconfort şi afecţiuni grave, în cazuri extreme”, susţine cercetătorul şi profesorul Silviu Gurlui, cadru didactic la Facultatea de Fizică a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.
Pentru că situaţia trenează, am solicitat de la APM Iaşi o explicaţie. Răspunsul lor, pe scurt: nu se pot face reparaţii la staţii pentru că nu există un contract de mentenanţă.
„Estimăm să fie repuse în funcţiune cât de curând staţiile închise din motive tehnice. Până atunci, începând cu data de 01.06.2023, în zona Podu de Piatră se va monitoriza calitatea aerului cu autolaboratorul APM Iaşi. (…) Intervenţiile şi reparaţiile depind de existenţa unui contract de service încheiat la nivel central şi de resursele financiare disponibile. În cazul defecţiunilor apărute ce nu pot fi remediate de APM Iaşi ca operator local (defecţiuni ce necesită service autorizat), APM Iaşi notifică Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului şi solicită intervenţie specializată sau alocare bugetară, după caz. La nivel de MMAP este în curs de contractare serviciul de mentenanţă care va asigura reparaţiile în cadrul reţelei de monitorizare”, a fost răspunsul transmis de APM Iaşi.
În paralel, deşi în aprilie au funcţionat doar două staţii din şase în tot judeţul, instituţia a ieşit zilele trecute cu un comunicat în care arată că nu au fost depăşite valorile maxim admise pentru niciunul dintre poluanţii monitorizaţi în acea lună.
În lunile de iarnă, spre comparaţie, în municipiul Iaşi s-au înregistrat valori şi de trei până la cinci ori mai mari pentru PM10 şi PM2,5 faţă de normele admise. Explicaţia este simplă: refacerea vegetaţiei a mai „subţiat” acum poluarea din oraş, dar mai este cale lungă până ca ieşenii să poată trage liniştiţi aerul în piept, spune şi cercetătorul Silviu Gurlui.
Citește mai multe pe Ziarul de Iași.