Nu doar gunoiul e scump. Sectorul 1 plătește de 18 ori mai mult pentru deszăpezire decât Cluj

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 04.07.2021 - 13:46
Sectorul 1 plătește de 18 ori mai mult pentru dezăpezire decât Cluj. Foto Inquam Photos/Alexandru Bușcă

Contractul pe 25 de ani încheiat de Primăria Sectorului 1, când primar era Andrei Chiliman, și Romprest, modificat prin 11 acte adiționale, este dezavantajos pentru locuitori nu doar în privința colectării gunoiului, ci și a dezăpezirii.

SHARE

O analiză comparativă între prețurile plătite pentru dezăpezire de Timișoara, Oradea și Sectorul 1 din București arată că tariful pe kilometru pătrat a fost în Sectorul 1, în 2020, un an cu ierni ușoare, fără prea multă zăpadă, de 3,04 ori mai mare decât în Oradea și de 5,95 ori mai mare decât la Timișoara. 

Diferența vine în condițiile în care cele trei localități au un număr aproape identic de locuitori și un nivel aproape similar de dezvoltare. Mai mult, nu sunt diferențe relevante de climă. 

Și în Timișoara și Oradea deszăpezirea este realizată de operatori privați. Doar că la Timișoara contractul a fost încheiat pe 4 ani, iar la Oradea pe 8 ani. 

Primăria Sectorului 1 București a delegat salubrizarea către Romprest în 2008 pentru 25 de ani, perioadă la care s-a ajuns prin prelungiri introduse prin cele 11 acte adiționale semnate între 2008 și 2019, când primar era deja Daniel Tudorache.

Așadar, chiar și la acest capitol, cele două orașe din vest stau mai bine decât Sectorul 1: s-au angajat la durate de contracte de 6, respectiv de 3 ori mai scurte decât în București.

Citește și: Scandalul gunoiului din Sectorul 1: Armand a publicat contractul cu Romprest pe site-ul primăriei

La suprafață mai mică, costuri mai mari pentru deszăpezire pentru Sectorul 1

Sectorul 1 are o populație similară cu a Oradei, dar o suprafață de două ori mai mică. 

Costul anual al deszăpezirii în Sectorul 1, pentru un kilometru pătrat, ajunge la 131.000 de lei. Prețul plătit de Primăria Timișoara pentru deszăpezire în cadrul contractului din 2021 a scăzut față de anul anterior de la 3,4 milioane lei cu TVA la numai 1,49 milioane lei cu TVA.

Prin urmare, per total, Sectorul 1 plătește de 3 ori mai mult decât la Oradea și de aproape 7 ori mai mult ca la Timișoara pentru anul 2021.

Comparația merge și mai departe: raportat la suprafață, Timișoara plătește deszăpezirea pe kilometru pătrat de 13,58 ori mai puțin ca Sectorul 1.

Citește și: Un sfert de veac de salubritate la Sectorul 1

La suprafață mai mică, costuri mai mici pentru deszăpezire pentru Cluj

Cluj-Napoca și Sectorul 1 din București au populații, bugete și nivel de dezvoltare similare. Suprafața Clujului este de trei ori mai mare ca a Sectorului 1, dar, cu toate acestea, Primăria clujeană plătește de 18,37 ori mai puțin pentru salubrizare și deszăpezire decât o face Sectorul 1.

Ponderea salubrizării stradale și a deszăpezirii în bugetul Sectorului 1 este de 10,1%, față de numai 1,43% la Cluj.

Clujul a delegat salubrizarea stradală și deszăpezirea către doi operatori privați, pe 8, respectiv 5 ani. 

În București, tarifele percepute de Romprest, în Sectorul 1, pentru 25 de ani, sunt mai mari decât cele din Cluj-Napoca la toate cele 10 servicii. Diferențele încep de la 30% și merg până la 1.182%. Diferența medie este 358% (preț de 4,58 ori mai mare în Sectorul 1 decât la Cluj-Napoca), arată analiza comparativă.

Costurile anuale cu salubrizarea stradală și deszăpezirea în Cluj-Napoca se ridică, potrivit contractelor, la 25 milioane lei fără TVA. În Sectorul 1, facturile de salubrizare stradală și de deszăpezire prezentate de operator în 2020 (excluzând serviciile prestate de terți: eliminare, concasare, sortare, tratare) se ridică la 174 milioane lei fără TVA, de 7 ori mai mult decât la Cluj.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.