Noi biruri pentru șoferii cu mașini vechi. Rovinieta, mai scumpă pentru posesorii de autoturisme

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 19.05.2023 - 23:55
Control rovinietă Foto: playtech.ro

Șoferii de autoturisme plătesc rovinieta în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și vechime.

SHARE

Este vorba despre un nou proiect legislativ care se află în dezbatere publică.

Cei care au mașini vechi vor plăti o rovinietă mai scumpă. Este un nou proiect legislativ, propus de Ministerul Transporturilor, care ar trebui să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice. 

Vechea rovinietă urmează să se aplice numai vehiculelor mai ușoare de 3,5 tone.

Ce le pregătește statul șoferilor cu mașini vechi

Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere un proiect de lege, care propune un nou sistem de calcul și de stabilire a tarifelor rutiere.

Propunerea MT face distincție între ”mașini mici” și ”camioane”, fapt care se va reflecta în modul în care va fi taxată circulația lor pe drumurile publice. Pe scurt, autoturismele vor ”plăti” pentru gradul de poluare, iar camioanele, ”la kilometru”.

Noul proiect legislativ are la bază principiul ”poluatorul plătește” și este o consecință a obligațiilor asumate de România prin PNRR, la capitolul ”transport sustenabil”, susține inițiatorul.

În momentul de față, toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România sunt obligate să plătească rovinieta, diferențierea de tarife fiind determinată exclusiv de categoria vehiculului, scrie avocatnet.ro.

Potrivit legii propuse de ministerul Transporturilor, rovinieta se va aplica vehiculelor cu o masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone.

Citește și: În ce condiții nu trebuie să plătești rovinietă pentru mașină în România. Poliția nu te amendează

Valoarea acesteia va fi stabilită pe noi criterii, diferite de cele valabile în momentul de față.

Pe lângă categoria vehiculului (existentă și până acum) au fost introduse drept criterii de diferențiere clasa de emisii poluante în care este încadrat și durata de parcurs (care include perioada de deplasare, precum și pe cea de staționare). 

Așadar, prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului. 

 Rovinieta va putea fi achiziționată pentru 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni, iar nivelul acesteia va fi stabilit prin ordin al ministrului Transporturilor.

În momentul de față, rovinieta poate fi plătită pentru una, șapte, 30, 90 de zile sau pentru un an și se aplica tuturor vehiculelor, indiferent de specificul ori caracteristicile tehnice pe care le au.

Citește și: Statul a încasat 1,5 miliarde de lei din rovinietă în anul în care a deschis 15 km de autostradă

Noua taxă pentru vehicule grele

Pentru autovehiculele cu masa mai mare de 3,5 tone, este introdus un nou concept, TollRo, care presupune că taxarea se va face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo, ce va fi stabilită ulterior. 

Noua formulă de taxare va presupune tarifarea utilizatorilor în funcție de distanța parcursă pe drumurile din România. 

TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. La fel ca în cazul rovinietei, valoarea tarifului unitar ar urma să fie stabilită prin ordin de ministru.

Citește și: Rovinietă 2023: Noile tarife pentru autovehicule. Ce amenzi riscă șoferii care circulă fără

Amenzi de până la 1.000 de lei

 Neplata rovinietei este contravenție, iar amenda aferentă va fi cuprinsă între minim dublul valorii anuale a acestui tarif și un maxim care reprezintă de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.

 În ceea ce priveste utilizatorii de vehicule grele, în cazul neachitării, vor fi obligați la plata unor tarife compensatorii cuprinse între de 100 de ori contravaloarea TollRo datorat (dar nu mai mult de 1000 lei), în cazul în care poate fi determinată distanța parcursă și 2000 lei, în cazul în care nu poate fi determinată distanța parcursă.

Propunerea legislativă nu este încă în vigoare. Proiectul de lege inițiat de Ministerul Transporturilor trebuie mai întâi aprobat de Guvern și apoi trimis la Parlament pentru dezbatere și vot. Ulterior, proiectul trebuie să fie și promulgat de Președinte și va intra în vigoare doar după ce este publicat în Monitorul Oficial.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te