„AirCar” a primit un certificat oficial de navigabilitate din partea Autorității de Transport din Slovacia, după ce a efectuat 70 de ore de „teste de zbor riguroase”, potrivit Klein Vision, compania din spatele „vehiculului cu două moduri de funcționare, mașină și avion”.
Zborurile de testare - care au inclus peste 200 de decolări și aterizări - au fost compatibile cu standardele Agenției Europene pentru Siguranța Aviației (EASA), a precizat luni compania într-un comunicat de presă.
„Testele de zbor provocatoare au inclus întreaga gamă de manevre de zbor și de performanță și au demonstrat o stabilitate statică și dinamică uimitoare în modul aeronavă”, a precizat compania.
Citește și: Pentagonul a emis ordinele de desfășurare în Europa de Est a 8.500 de militari
Un purtător de cuvânt al Klein Vision a declarat pentru CNN că este necesară o licență de pilot pentru a pilota vehiculul hibrid și a adăugat că firma speră ca „AirCar” să fie disponibil comercial în termen de 12 luni.
O echipă de opt specialiști a acumulat peste 100.000 de ore de convertire a conceptelor de proiectare în modele matematice care au dus la realizarea prototipului. „AirCar” este propulsat de un motor BMW de 1,6 litri și funcționează cu „combustibil vândut la orice benzinărie”, a declarat Anton Zajac, cofondator al Klein Vision, într-o declarație pentru CNN.
Citește și: Rusia face manevre cu peste 6.000 de militari în proximitatea Ucrainei şi în Crimeea anexată
Vehiculul poate zbura la o altitudine maximă de funcționare de 18.000 de metri, a adăugat Zajac.
În luna iunie, mașina zburătoare a efectuat un zbor de testare de 35 de minute între aeroporturile din Nitra și capitala slovacă Bratislava. După aterizare, aeronava s-a transformat într-o mașină și a fost condusă în centrul orașului.
„Certificarea AirCar deschide ușa pentru producția în masă a unor mașini zburătoare foarte eficiente", a declarat pilotul de test Stefan Klein, inventatorul mașinii și liderul echipei de dezvoltare.
Kyriakos Kourousis, președintele Grupului de specialiști în navigabilitate și întreținere al Societății Aeronautice Regale, a declarat pentru CNN că „nu este pentru prima dată când tipuri similare de vehicule au fost certificate”.
„Dacă societatea care este implicată în certificare, a făcut un studiu de caz, aceasta va progresa în crearea unui produs care poate ajunge pe piață", a spus Kourousis.
El a adăugat: „Este vorba despre o scară care va crea o mulțime de noi oportunități de angajare și de dezvoltare a unor noi tehnologii”.
Printre alte vehicule în curs de dezvoltare se numără PAL-V Liberty, un giroplan care se dublează ca vehicul rutier, de la compania olandeză PAL-V. Vehiculul a primit o bază de certificare completă din partea EASA, dar trebuie să finalizeze etapa finală de „demonstrație a conformității", potrivit site-ului web al firmei olandeze.