„Dacă îmi permiteți…”, a încercat Arafat să se explice, însă Vela nu l-a lăsat: ”Nu vă permit!”.
„Un copil putea să moară din organizări de acest gen, subiective. Mor oameni în România din cauza asta. Ce-ați făcut timp de 20 de ani?”, a spus ministrul de Interne, care din nou nu l-a lăsat pe Arafat să se apere. “Nu, nu-mi răspundeți, că știu ce ați făcut“, a declarat Vela.
Până la urmă Raed Arafat a invocat faptul că nu există suficienți piloți care să poată pilota elicopterele SMURD.
„Și ce așteptați? Angajați piloți. Spuneți de ce aveți nevoie și faceți”, i-a răspuns Marcel Vela.
Ministrul de Interne n-a fost mulțumit nici când Arafat i-a arătat că piloții au nevoie de 1000 de ore de zbor de pregătire.
„Și în câți ani acumulează un pilot 1000 de ore? (…) În 4 ani? De când conduceți SMURD, domnule Arafat? De mai mult de patru ani, nu? De ce nu ați format piloți în tot acest timp? Acum 8 ani, acum 12 ani?“, a reacționat Vela.
Până la urmă, ministrul de Interne a părut să accepte că situația nu a depins de Arafat, care a spus că nu a avut buget pentru piloți. „A, asta e altceva. Spuneți așa, că n-a existat sprijin“, a spus Marcel Vela.
Reacţia ministrului a venit în contextul în care o fetiţă de 11 ani, rănită grav la cap în urma unui accident produs sâmbătă în staţiunea Băile Govora, a fost transferată la un spital din Capitală cu ambulanţa, chiar dacă în apropiere a fost trimis un elicopter SMURD, care după 10 minute de la aterizare ar fi părăsit zona pe motiv că se întuneca afară.
Întrebat în videoconferinţă de Marcel Vela de ce elicopterele SMURD nu zboară şi noaptea, şeful Inspectoratului General de Aviaţie, Cătălin Paul Dache, a răspuns: "Elicopterele SMURD zboară şi noaptea, doar că o fac în anumite condiţii. Nu pot ateriza în locuri necunoscute, nemarcate, întrucât nu este legal, dar zburăm noaptea. La Vâlcea nu era un loc marcat, nici la Băile Govora şi nici pe traseul pe care ar fi oprit ambulanţa. Dacă intervenţia ar fi presupus intrarea în noapte, elicopterul nu ar mai fi putut ateriza sau decola în acele condiţii. Bazele Târgu Mureş şi Bucureşti sunt desemnate ca baze pentru operarea misiunilor de noapte, dar doar pentru misiuni de la aerodrom la aerodrom certificate pentru noapte şi acoperă toată ţara. (...) Nu mai puteam decola pe timp de noapte. Decolarea ca şi aterizarea în locurile necertificate se face la vedere şi în condiţiile în care nu aveam în vedere obstacolele era periculos şi nu este legal".
În acest context, ministrul de Interne a anunţat că va trimite Corpul de control la Vâlcea, pentru ca pe viitor să nu se mai repete situaţii precum cea în care s-a aflat fetiţa de 11 ani.
"Din punctul meu de vedere a fost o dezorganizare evidentă şi la Vâlcea o să trimit Corpul de control - pe ore, pe timp şi cine a greşit şi care sunt cauzele. Pe viitor nu mai doresc să se repete asemenea situaţii jenante, cu risc major, să se piardă o viaţă şi, dacă salvez viaţa unui copil sau a unui român, îmi asum orice risc pentru a lua măsuri coercitive pentru cei care nu şi-au îndeplinit sarcinile. (...) Nu ne jucăm cu vieţile oamenilor, nu facem doar paradă la televizor, PR grozav, ce bine organizăm noi salvarea oamenilor şi sâmbătă era să moară un copil din neglijenţă sau proastă organizare să zic pe româneşte. Vă ordon domnule Arafat, toate centrele universitare medicale - Târgu Mureş, Cluj, Iaşi, Constanţa, Craiova, Timişoara - să poată zbura spre ele sau de la ele şi noaptea elicopterele SMURD. (...) În 2020 toată ţara să fie sub acoperirea SMURD pe zbor de noapte", a afirmat Vela.