Prețul total al licitației a fost anunțat la 293 de milioane de lei, fără TVA. Iar livrările sunt de așteptat să fie finalizate în al 4-lea trimestru al anului 2023.
Karsan a câștigat licitația cu modelul e-ATA 12. Pe locurile următoare s-au clasat producătorii BMC Truck&Bus, Solaris și Mercedes-Benz.
Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020. Licitația poate fi contestată în termen de 10 zile.
Șase producători de autobuze electrice s-au bătut pentru București
La sfârșitul lunii iulie, primarul Capitalei, Nicușor Dan, a anunțat că „a fost finalizată etapa de depunere a ofertelor în cadrul procedurii de achiziție a unui număr de 100 de autobuze electrice și a infrastructurii de încărcare necesară acestora, pentru modernizarea transportului public în comun din Capitală.
Au fost depuse 6 oferte:
1) BMC TRUCK & BUS
2) SOLARIS BUS & COACH sp. z. o. o.
3) KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S
4) MERCEDES-BENZ TRUCKS & BUSES ROMANIA SRL
5) NEW KOPEL CAR IMPORT
6) Asocierea dintre OTOKAR EUROPE FILIALA BUCUREŞTI (Leader) și Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S.
Conform caietului de sarcini, în primul an de la semnarea contractului vor fi livrate 34 de autobuze, restul de 66 urmând să fie livrate anul următor.
Noile autobuze electrice vor sunt din gama de 12 metri lungime și vor avea autonomie de minim 200 km între două încărcări succesive, tracțiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare e Energiei Electrice (SRSEE), baterii de acumulatori, podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, trei uși duble și aer condiționat.”
Karsan e-ATA 12, autobuzul electric care va intra în dotarea STB
e-ATA 12, autobuzul 100% electric de 12 metri lungime dezvoltat de KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S este animat de un motor cu o putere de 250 kW și, în funcție de cerințe, poate fi dotat cu șapte tipuri de baterie. În cazul celei mai mari, de 449 kWh, autonomia ajunge până la 450 de kilometri.
Karsan e-ATA este un autobuz din categoria „M3”, clasa I, cu podea joasă. Dispune, printre altele, de suspensie pe aer cu nivelare electronică, în funcție de înclinrea laterală, sistem de frânare cu ABS și ASR, dar și sistem de frânare regenerativ, care recuperează energia pierdută la frânare, faruri LED și sistem de climatizare.
Autobuzul are o capacitate de circa 89 de pasageri, din care 40 pe scaune, 12,22 metri lungime, 2,55 metri lățime și o înălțime de 3,25 metri. Greutatea autovehiculului este de 19 tone.
Ce modele de autobuze electrice au pierdut licitația PMB în fața Karsan e-ATA
BMC TRUCK & BUS produce autobuze diesel în România, lângă București, la Ciorogârla. În baza unui parteneriat cu constructorul chinez ZTE, BMC a realizat recent un prototip de autobuz electric și este gata să înceapă producția de serie a modelului EuroBUS Diamond Electric Powered by ZTE. Ca dealer de autobuze electrice ZTE, BMC TRUCK & BUS a câștigat mai multe licitații de autobuze electrice în orașe precum Craiova, Focșani, Constanța, Brăila, Slobozia sau Alexandria.
La Suceava, de exemplu, BMC TRUCK & BUS a câștigat licitația de autobuze electrice de 12 metri cu un model ZTE. Acestea au 79 de locuri și sunt dotate cu camere video, afișaj electronic, sistem de locație AVL, climatizare, sistem de numărare a călătorilor, rampă pentru persoanele cu dizabilități. În materie de performanțe, ele se bazează pe un pachet de acumulatori de 340 kW, care ar trebui să asigure o autonomie de minimum 250 kilometri. Garanția este de 15 ani pentru motorizare și de 10 ani pentru acumulatori.
Polonezii de la SOLARIS BUS & COACH puteau livra în București modelul de autobuz electric Urbino 12 Electric. Standard, acesta dispune de un motor cu o putere de 300 kW. În ceea ce privește capacitatea bateriei și autonomia, pe site-ul producătorului scrie că „depinde de cerințe”.
MERCEDES-BENZ TRUCKS & BUSES ROMANIA SRL a venit cu eCitaro, versiunea electrică a deja binecunoscutului și apreciatului model de autobuz Citaro. eCitaro este pus în mișcare de două motoare electrice cu o putere totală de 250 kW. Grupuri de șase, opt, zece sau doisprezece baterii pot fi integrate, distribuite pe plafon și în spatele eCitaro. Cu o capacitate maximă a bateriei și o capacitate totală de 292 kWh (NMC Nivel 1), autobuzul rigid realizează o autonomie de până la 200 de kilometri.
NEW KOPEL CAR IMPORT aduce autobuze electrice BYD, fabricate în China. Autobuze BYD eBus de 12 metri lungime funcționează deja, de exemplu, în Constanța sau Buzău. Are două motoare de 150 kW fiecare și poate fi echipat cu o baterie de până la 343 kWh, care oferă o autonomie de maximum 300 de kilometri cu o încărcare.
Asocierea dintre OTOKAR EUROPE FILIALA BUCUREŞTI (Leader) și Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S., adică turcii care au furnizat în București autobuzele Otokar Kent C, a propus autobuzul electric de 12 metri lungime e-Kent C.
Acesta dispune de o putere maximă de 340 kW. e-KENT C este alimentat de baterii litiu-nichel-mangan-cobalt-oxid de la Webasto. Pot fi instalate până la zece baterii care au o capacitate totală de stocare de până la 350 kWh. Autonomia autobuzului electric poate depăși 300 de kilometri, în funcție de topografie și profilul de utilizare.