UE face un pas important în lupta contra celor două mari monopoluri ale abuzului, spolierii, totalitarismului și propagandei pe internet: Google și Facebook. Corporații care au făcut mai mult rău publicisticii și libertății de expresie și de gândire în ultimii ani decât toate guvernele și regimurile autoritare, combinat. (Și, da, ne referim aici și la fructuoaa colaborare între Google și regimul chinez în dezvoltarea unor mai eficiente instrumente de monitorizare și cenzură a cetățenilor).
Revenind însă la ce s-a întâmplat în Parlamentul European: aceste două entități (nu doar ele, dar în principal ele au fost vârful de lance) au distrus practic modelul publicistic clasic în toată lumea. Structura financiară și modelul economic din spatele platformelor și revistelor și publicațiilor tradiționale au fost pur și simplu destructurate.
Fluxul de venituri din circulație, reclame etc. a fost acaparat de acești provideri. Producătorii de conținut și substanță -autorii - au fost pur și simplu puși cu spatele la zid. Drepturile de autor - așa cum știu toți cei care au cât de cât de a face cu publicstica profesională contemporană - au devenit o glumă în noul sistem.
Provideri de servicii și instrumente precum cei doi monopoliști mai sus citați circulă continuu material publicistic fără însă că să își asume responsabilitățile de drepturi de autor față de producătorii de conținut. Mii de publicații, mii de publiciști s-au văzut pur și simplu scoși din joc, de acest abuz imens. Un abuz strigător la cer.
Citește comentariul integral al lui Paul Dragoș Aligică pe platforma de dezbateri Marginalia