Wizz Air a fost condamnată la plata a 400 de euro pentru anularea zborului pentru care un ieșean cumpărase bilet. Argumentele companiei, care a invocat forța majoră, au fost respinse pe rând de judecători.
Cum a încercat o mare companie aeriană să scape de plata unei compensații după ce a anulat o cursă
u creionul în mână, ei au calculat timpul pe care îl avusese la dispoziție compania, dacă ar fi vrut într-adevăr să rezolve problema.
Ieșeanul cumpărase bilet pentru zborul Wizz Air din 20 decembrie 2021, de pe ruta Dortmund-Iași. Zborul a fost anulat, iar pasagerul a cerut despăgubiri. Acestea i-au fost acordate de AirAdvisor International Inc., care a cerut apoi banii de la Wizz în instanță.
Conform Regulamentului CE 261/2004, pasagerii au dreptul la o compensație cuprinsă între 250 și 600 de euro, în funcție de lungimea zborului, în cazul curselor anulate.
Operatorii aerieni sunt scutiți de plata compensației doar în cazul apariției unor împrejurări excepționale care nu au putut fi evitate în pofida tuturor măsurilor posibile, ori dacă operatorul anunță anularea zborului cu cel puțin două săptămâni înainte sau cu cel puțin o săptămână înainte, dacă oferă o redirecționare care ar permite pasagerului să ajungă la destinația dorită cu cel mult două ore de întârziere.
Nu fusese cazul, zborul Dortmund-Iași fiind anulat fără vreo notificare prealabilă și reprogramat pentru a doua zi.
În apărarea sa, Wizz Air a invocat tocmai faptul că intervenise o împrejurare excepțională. Concret, avionul în care ar fi trebuit să se afle ieșeanul opera pe ruta Iași-Dortmund-Lviv-Dortmund-Iași.
Avionul plecase din Lviv, dar nu putuse ateriza la Dortmund din cauza condițiilor meteo nefavorabile.
În ziua respectivă, din cauza ceții, vizibilitatea orizontală în intervalele orare 14.50-16.20 și 17.50-18.20 fusese mai mică de 300 de metri, sub minimul permis de sistemul de balizaj al aeroportului.
Aterizarea nefiind posibilă, avionul fusese redirijat spre Bonn. Nu putuse reveni la Dortmund pentru că echipajului îi expirase timpul de serviciu. De aici, și anularea intempestivă a zborului spre Iași.
Magistrații Judecătoriei nu au fost convinși de argumentele Wizz Air, obligând compania să plătească despăgubirile de 400 de euro, plus cheltuieli de judecată în valoare de 1.024 lei. Sentința a fost contestată în fața Tribunalului.
Aici, reprezentanții Wizz Air au precizat că existaseră intervale de timp în care s-ar fi putut ateriza la Dortmund, dar aeronava nu putea fi obligată să survoleze aeroportul ore în șir, în așteptarea unei „ferestre”.
Nici soluția aducerii unei alte aeronave nu era aplicabilă. Wizz Air dispune de 153 de aeronave, dar acestea operează pe 190 de aeroporturi. Folosirea ca rezervă a unei alte aeronave care avea zbor programat din Dortmund ar fi afectat circuitul acesteia.
Nu se putea spune nici că pasagerii nu ar fi fost informați și nu ar fi primit asistență. Ei primiseră vouchere pentru masă și li s-a oferit posibilitatea de a beneficia de asistență din partea companiei. Unii însă nu se folosiseră de acest drept.
Citește mai multe pe Ziarul de Iași.