marți 21 octombrie
EUR 5.0890 USD 4.3632
Abonează-te
Newsweek România

Câte cinematografe mai există în România? Top 7 cele mai vizionate filme românești din istorie

Data publicării: 21.09.2025 • 08:00
Amza Pellea în „Mihai Viteazul” - Foto: Studiourile Buftea
Amza Pellea în „Mihai Viteazul” - Foto: Studiourile Buftea
Sală cinema Scala
Sală cinema Scala
Cinema Patria
Cinema Patria

Poate că mulți se întreabă câte cinematografe mai există în România? Și dacă lumea mai intră în ele, dată fiind expansiunea serviciilor de streaming în țara noastră și dispariția sălilor de cinema „de stat”. Și oare care sunt cele mai vizionate filme românești din istorie?

Cândva, cinematografele erau un punct de atracție în orașele țării, dar și în zona rurală, acolo unde existau. Era una dintre puținele bucurii ale românilor, chiar dacă, în general, calitatea producțiilor difuzate era discutabilă.

Dar a merge la cinema era un eveniment social, un prilej de întâlnire cu prietenii ori de petrecere a unei dupa-amieze ori seri în mod plăcut.

Pentru că în domeniu nu exista concurență, cinematograful fiind singura posibilitate - cu excepția casetelor video date pe sub mână pe la jumătatea anilor 80, de a viziona un film mai deosebit decât cele difuzate de televiziunea națională de stat.

Cîte cinematografe mai există oare în România și câți spectatori mai dau bani pe un bilet ca să intre în ele?

În 5 județe nu mai există cinematografe active

Practic, cu câteva excepții, în România nu mai există cinematografe de stat, ele fiind afaceri private și fiind concentrate, în marea lor majoritate, în complexe comerciale de tip mall.

Conform unei analize prezentate de culturaladuba.ro, la nivel teritorial, în anul 2022, în cinci județe ale României nu mai existau cinematografe active: Giurgiu, Ilfov, Olt, Sălaj și Tulcea.

Citește și: Premieră la Cluj-Napoca: Experiență cinematografică premium IMAX® cu Laser și un open-air cinema

De asemenea, în mediul rural, la ora actuală, infrastructura cinematografică este total absentă, nimic nemailuând locul vechilor cămine culturale unde, adesea, se întindea și un ecran pentru proiecția de filme sătenilor.

În plus, numărul mediu de spectatori la proiecția unui film a fost de 16,1, ceea ce înseamnă un grad mediu de ocupare de numai 9,1%.

Cel mai probabil, gradul redus de ocupare este cauzat de numărul foarte mic de spectatori la proiecțiile din timpul săptămânii, în special din prima parte a zilei.

Dacă vorbim de spectatori, haideți să vedem car este lista primelor șapte cele mai vizionate filme românești din istorie, așa cum apar în statistica făcută de Centrul Național al Cinematografiei (CNC), disponibilă pe cnc.ro.

Sala cinematografului Scala din București, un interior atât de cunoscut pentru multe generații de spectatori - Foto: romaniafilm.ro

Am ales primele șapte, pentru că doar atâta e numărul peliculelor care au depășit 10 milioane de spectatori de la lansarea lor în cinenematografe.

Absolut toate au fost realizate înainte de 1990, ba chiar înainte de 1980, când, cum spuneam, sala de cinema rămăsese una dintre puținele distracții ale românilor.

Top 7 cele mai vizionate filme românești în cinematografe:

1) Nea Mărin miliardar (1978) - regia Sergiu Nicolaescu - 14,645 milioane spectatori;

2) Păcală (1974) - regia Geo Saizescu - 14,644 miioane;

3) Mihai Viteazul (1971) - regia Sergiu Nicolaescu - 13,340 milioane;

4) Dacii (1967) - regia Sergiu Nicolaescu - 13,135 milioane

5) Neamul Șoimăreștilor (1965) - regia Mircea Drăgan - 13,051 milioane;

6) Tudor (1963) - regia Lucian Bratu - 11,411 milioane;

7) Columna (1968) - regia Mircea Drăgan - 10,508 milioane.

După cum se observă, cel mai de succes regizor român a fost și a rămas Sergiu Nicolaescu, prezent chiar cu 3 filme în primele patru locuri, urmat de Mircea Drăgan, cu două pelicule în primele șapte poziții.

Citește și: Mall Moldova din Iași: parcare pe acoperiș, unică în regiune, și cinematograf 4DX

Revenind la problema cinematografelor, tot conform CNC, care furnizează anual un raport, în România existau, la nivelul anului 2024, 108 cinematografe cu 473 de săli cu o capacitate totală de peste 83.000 de locuri. 

De asemenea, cinematografele din țară au înregistrat anul trecut peste 11,2 milioane de spectatori, în scădere cu 14,2% comparativ cu 2023.

Cinema Patria, nu cu multă vreme înainte de a deveni o amintire - Foto: fest.ro

Datele publicate de CNC arată că București a înregistrat anul trecut 3,5 milioane de spectactori, în scădere cu 15,3% comparativ cu 2023. Cu alte cuvinte, 31,2% dintre biletele de cinema au fost vândute în București.

Urmează alte trei orașe cu peste 600.000 de spectactori și cu scăderi chiar mai mari decât cele înregistrate în Capitală: Constanța (-14%), Cluj-Napoca (-18%) și Timișoara (-19%), în timp ce Brașov ocupă locul 5 cu 541.000 de spectactori și o scădere cu 13%. 

Clasamentul pe orașe include doar spectactorii din cinematografele de tip multiplex, fără să ia în calcul cinematografele cu un singur ecran și cinematografele de artă.

De altfel, cinematografele cu mai multe ecrane, de tip Multiplex, însumează circa 94% din numărul total al spectatorilor, adică aproape toată piața filmelor ce  rulează în săli de cinema.

Astfel, lanțul de cinematografe Cinema City a avut 6,99 de milioane de spectatori, ceea ce reprezintă o cotă de piață de 62,4%, întrucât are de departe cea mai mare rețea națională: 28 de cinematografe cu 255 de săli. Urmează în top lanțurile Cineplexx (10%) și Happy Cinema (3,4%).

Cinema City Cotroceni a fost cinematograful cu cei mai mulți spectactori: aproape 920.000 de bilete vândute. Podiumul este completat de Cineplexx Băneasa (600.000 de spectactori) și Cinema City ParkLake (415.000 de spectatori), se mai arată în raportul CNC.

Citește și: Planurile pentru cinema Tineretului mor de bătrânețe? Licitația pentru refacerea clădirii

În plus, datele indică faptul că, la numai un an după ce revenise aproape de nivelurile de dinainte de pandemie, piața cinematografelor a înregistrat în 2024 cel mai slab rezultat din ultimul deceniu, dacă nu luăm în calcul perioada 2020-2021, cea a pandemiei.

Scăderea interesului pentru vizitele la cinema poate avea mai multe explicații, dar cea mai importantă este concurența puternică reprezentată de serviciile de streaming, care au devenit tot mai populare pe măsură ce numeroși furnizori și-au lansat operațiunile în România după startul dat de Netflix în ianuarie 2016

Mai multe articole din secțiunea Actualitate

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră