Cât costă o viață: 250.000 € despăgubiri unei tinere din Bihor accidentate. Taxiul a lovit un animal

DE Alin Crișan | 27.10.2022 - 20:24
DAUNĂ TOTALĂ. În urma accidentului, autoturismul s-a transformat într-un morman de fiare pe care salvatorii ajunşi la faţa locului au trebuit să le taie ca să extragă victimele încarcerate - Foto: Ebihoreanul
DAUNĂ TOTALĂ. În urma accidentului, autoturismul s-a transformat într-un morman de fiare pe care salvatorii ajunşi la faţa locului au trebuit să le taie ca să extragă victimele încarcerate - Foto: Ebihoreanul

Victima se afla într-un taxi al cărui şofer a acroşat o căprioară, a pierdut controlul direcţiei şi s-a răsturnat. Ancheta penală a stabilit că bărbatul n-a fost vinovat, ceea ce nu exclude totuși răspunderea asiguratorului.

SHARE

Compania de asigurări Euroins România a fost obligată de Tribunalul Bihor să achite 250.000 euro unei tinere bihorence care a rămas cu o infirmitate permanentă în urma unui accident rutier mai puţin obişnuit. 

Accidentul s-a produs în dimineaţa zilei de 13 noiembrie 2017, pe DN 79 Arad - Oradea. Şoferul, un bărbat de 29 ani din Tăşnad, pornise din Timişoara la volanul unui taxi și venea spre Oradea, având în maşină două pasagere, o orădeancă de 23 ani şi o femeie de 31 ani din comuna Roşiori. 

Citește și: Ciolacu: „Dacă există probleme la rotaţia de premier din mai, ne întoarcem la votul românilor”

La ieşirea din Inand, bărbatul a lovit cu maşina o căprioară care i-a sărit în faţă, a pierdut controlul şi s-a răsturnat în şanţ. Atât şoferul, cât şi cele două pasagere de pe bancheta din spate au fost găsiţi de salvatori în stare de inconștiență, fiind transportaţi la Spitalul Clinic de Urgenţă din Oradea.

Bărbatul a scăpat cu leziuni uşoare, în schimb femeile au fost rănite grav. Orădeanca a avut nevoie de 60 de zile de îngrijiri medicale, iar tânăra din Roşiori nu şi-a revenit nici până azi.

Aceasta din urmă a suferit o ruptură de vezică, iar o mână, mai multe coaste, bazinul şi femurul piciorului drept i-au fost fracturate. Deşi a fost supusă la mai multe operaţii, medicii nu au reuşit să o pună pe picioare. Şi-a pierdut în totalitate capacitatea de muncă şi în proporţie de 70% pe cea de a se îngriji, motiv pentru care a fost încadrată în gradul II de invaliditate.

Citește și: Presa din Hexagon îl apără pe Mouratoglou în scandalul Halep: „De ce vă legați de el? E competent”

Anchetarea șoferului s-a întins pe doi ani. Expertiza tehnică a arătat că viteza maşinii la impact a fost de aproximativ 68 km/oră, iar bărbatul putea evita accidentul doar dacă ar fi circulat cu mai puţin de 22 km/oră, în condiţiile în care în zonă viteza maximă admisă era de 100 km/oră. Dosarul a fost clasat în 2019, cu motivarea că a fost „un caz fortuit”. Mai exact, nu se putea reţine vreo culpă a taximetristului.

Mamă singură a unui copil care la momentul accidentului avea 7 ani, femeia a rămas, din cauza invalidităţii, şi fără afacerea din care se întreţinea, iar ca să-şi poată plăti tratamentele a fost obligată să-şi vândă casa şi să se mute într-o locuinţă mai modestă.

Şi totuşi, cine era responsabil pentru suferinţa celor două pasagere? Dacă orădeanca nu a făcut niciun demers juridic pentru a afla răspunsul, bihoreanca din Roșiori a deschis în toamna lui 2020 un proces civil, de pretenţii, chemându-i în faţa Tribunalului atât pe şofer, cât şi pe administratorul DN 79, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pe reprezentanţii firmei Astaldi, care preluase sectorul de drum spre reabilitare, pe asiguratorul firmei de taximetrie, Ergo Asigurări, dar şi pe asiguratorul RCA al mașinii, Euroins România.

Citește și: VIDEO O femeie a fost înghițită de vie de un piton pe o plantație. Momentul descoperirii

Totodată, i-a dat în judecată pe toţi cei care aveau atribuții legale în administrarea fondului cinegetic din Inand: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Asociaţia Judeţeană a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi (AJVPS) Bihor şi Asociaţia de Vânătoare Crişana Hunting. 

Nevinovaţi

Toate instituțiile publice și private au negat orice responsabilitate pentru producerea accidentului. CNAIR şi firma de construcţii au argumentat că pe şosea erau montate indicatoare pentru a atenţiona că în zonă sunt animale sălbatice, iar Ministerul Mediului, AJVPS Bihor şi Asociația Pro Hunting au explicat că reglementările legale le obligă la despăgubiri doar în cazul daunelor provocate de animale proprietarilor de culturi agricole. 

Asiguratorul firmei de taximetrie putea achita despăgubiri derizorii, în limitele din contractul încheiat, adică maxim 1.200 lei pentru accidentele soldate cu invaliditate, 300 lei pentru cheltuieli medicale şi niciun leu pentru daunele morale. Cât despre Euroins, compania nu era dispusă să plătească nimic...

Asiguratorii să plătească

Tribunalul a fost de acord cu poziţia Ministerului Mediului şi a celor două asociaţii de vânătoare, considerând că  „este limpede că asupra unui animal sălbatic aflat în libertate nimeni nu exercită controlul şi supravegherea, pentru a dobândi calitatea de păzitor juridic”. 

Judecătorul a admis, de asemenea, şi că taximetristul nu putea fi pus la plată, din moment ce a fost găsit nevinovat, dar a decis că acest lucru nu exclude totuși responsabilitatea asiguratorilor, inclusiv a celui cu care se încheiase poliţia RCA, în condiţiile în care rănile victimei s-au produs în interiorul maşinii.

Ca urmare,  Ergo Asigurări a fost obligată la plata celor 1.500 lei, cât permitea poliţa încheiată, iar Euroins la daune materiale de 21.217 lei, reprezentând cheltuielile cu tratamentele pentru care victima a depus documente doveditoare, plus daune morale de 250.000 euro, potrivit ebihoreanul.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te