Antena 3 continuă practicile de manipulare și de dezinformare a populației, de data asta printr-o interpretare alarmistă a legii privind măsurile care s-ar putea lua odată cu instaurarea, de la începutul săptămânii viitoare, a stării de urgență anunțate, sâmbătă, de președintele Klaus Iohannis.
Șeful statului a declarat că starea de urgență va fi de la începutul săptămânii viitoare, iar autoritățile urmează să anunțe cu exactitate care vor fi măsurile legale ce urmează a fi aplicate în această perioadă.
Televiziunea controlată de condamnatul Dan Voiculescu, cunoscută pentru derapaje repatate, manipulare și dezinformare (după astfel de practici din timpul Ordonanței 13, Antena 3 și-a primit eticheta de „Antena 3, niște derbedei!”, din partea societății civile), a avut mai multe burtiere alarmiste în timpul emisiunilor de sâmbătă seară.
Ce spune legea?
În momentul de față, președintele României a anunțat că, la începutul săptămânii viitoare, va fi declanșată starea de urgenă, pe fondul pandemiei de coronavirus, declarate la nivel mondial de Organizația Mondială a Sănătății.
Conform legii, pe perioada stării de urgență, autoritățile pot lua o serie de măsuri restrictive, însă nu toate cele prevăzute de lege se aplică automat odată cu declanșarea stării de urgență. Anunțul cu privire la măsurile legale care vor fi luate în România pe perioada stării de urgență urmează a fi anunțate oficial de autorități, în acest moment neexistând un anunț clar cu privire la acestea.
Constituția are prevederi clare privind desfășurarea „stării de urgență”.
(1) Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia.
(2) Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă şi funcţionează pe toată durata acestora.
Dacă Parlamentul încuviințează această stare de urgență, cadrul legal după care vor funcționa lucrurile este dat de OUG 1/1999.
Acest ultim act normativ stabilește foarte clar faptul că „starea de asediu și starea de urgență sunt măsuri excepționale care se instituie în cazuri determinate de apariția unor pericole grave la adresa apărării țării și siguranței naționale sau a democrației constituționale ori pentru prevenirea, limitarea și înlăturarea urmărilor unor dezastre”.
Articolul 3 al OUG spune că vor fi impuse măsuri cu caracter politic, economic, social și de ordine publică, instituit în întreaga țară sau în anumite zone ori în unele unități administrativ-teritoriale, în următoarele situații:
a) existența unor amenințări la adresa siguranței naționale sau democrației constituționale, ceea ce face necesare apărarea instituțiilor statului de drept și menținerea sau restabilirea stării de legalitate;
b) iminența producerii ori producerea unor dezastre, ceea ce face necesare prevenirea, limitarea și înlăturarea efectelor acestora.
„Pe durata stării de asediu și a stării de urgență, proporțional cu gravitatea situației ce a determinat instituirea acestora și numai dacă este necesar, poate fi restrâns exercițiul unor drepturi sau libertăți fundamentale înscrise în Constituție, cu acordul ministrului justiției”, spune OUG menționată anterior.
Ordonanța de urgență spune că starea de urgență se poate impune pe o perioadă de cel mult 30 de zile.
„În raport cu evoluția situațiilor de pericol se poate trece de la starea de urgență la starea de asediu și de la starea de asediu la mobilizare sau la starea de război, cu respectarea prevederilor constituționale și ale prezentei ordonanțe de urgență”, conform actului normativ.
ecretul de instituire a stării de urgență trebuie să prevadă următoarele:
a) motivele care au impus instituirea stării;
b) zona în care se instituie;
c) perioada pentru care se instituie;
d) drepturile și libertățile fundamentale al căror exercițiu se restrânge, în limitele prevederilor constituționale și ale art. 4 din prezenta ordonanță de urgență;
e) autoritățile militare și civile desemnate pentru executarea prevederilor decretului și competențele acestora;
f) alte prevederi, dacă se consideră necesare.
Responsabilul de gestionarea măsurilor, în cazul instituirii stării de urgență, revine, în principal, Ministerului de Interne.
„Pentru aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și a măsurilor prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgență, autoritățile civile și militare au următoarele atribuții și răspunderi:
a) să întocmească planurile de acțiune și planurile de ridicare graduală a capacității de luptă, în conformitate cu ordinele și instrucțiunile proprii;
b) să dispună depunerea temporară a armelor, munițiilor și materialelor explozive aflate asupra populației și să procedeze la căutarea și ridicarea lor; la încetarea măsurii excepționale, acestea vor fi înapoiate celor în drept să le dețină; să dispună închiderea temporară a societăților care comercializează arme și muniții și să instituie paza acestora;
c) să limiteze sau să interzică circulația vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore și să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulație;
d) să efectueze percheziții oriunde și oricând este nevoie;
e) să efectueze razii;
f) să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfășurarea adunărilor publice, a manifestațiilor sau marșurilor;
g) să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgență persoanele a căror prezentă nu se justifică;
h) să dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe direcțiile și în zonele stabilite și să țină evidența acestora;
i) să protejeze informațiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass-media; informațiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgență, cu excepția celor referitoare la dezastre, se dau publicității numai cu avizul autorităților militare; mijloacele de comunicare în masă, indiferent de natura și de forma de proprietate; sunt obligate să transmită; cu prioritate, mesajele autorităților militare, la cererea acestora;
j) să dispună închiderea temporară a unor stații de distribuire a carburanților, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice;
k) să suspende temporar apariția sau difuzarea unor emisiuni ale posturilor de radio ori de televiziune;
I) să asigure paza militară a sediilor autorităților publice centrale și locale, a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, de radio și de televiziune, precum și a unor agenți economici sau obiective de importanță națională; când situația impune, dispun oprirea temporară a alimentării cu gaze, energie și apă potabilă, după caz;
m) să dispună raționalizarea alimentelor și a altor produse de strictă necesitate;
n) să emită ordonanțe militare;
o) să interzică circulația rutieră, feroviară, maritimă, fluvială și aeriană pe diferite rute;
p) dreptul de a ordona unităților Ministerului de Interne competente să efectueze rețineri pe timp de 24 de ore. Arestarea persoanei reținute se poate face pe baza mandatului dat de procurorul delegat”, arată Articolul 20 al OUG 1/1999.
Ce a făcut Antena 3
Antena 3 a selectat din lege o serie de musuri care ar putea fi aplicate pe perioada stării de urgență și a rulat, sâmbătă seară, mai multe burtiere pe ecran în care anunța că „Alimentele s-ar putea raționaliza de luni”, „Circulația în unele zone s-ar putea interzice”, „Pe perioada stării de urgență se vor face razii”.
Chiar și dacă s-a folosit, în unele cazuri, „s-ar putea”, mesajele transmise pe burtierele îngălbenite de la Antena 3 pot duce la accentuarea panicii în rândul populației, tocmai pe fondul stării tensionate referitoare la gestionarea crizei coronavirusului.
În lipsa unui anunț clar al autorităților române cu privire la măsurile legale care vor fi luate pe perioada stării de urgență, astfel de mesaje alarmiste din mass-media pot crește și mai mult starea de tensiune în rândul populației.
Organizația ActiveWatch a semnalat, sâmbătă seară, derapajele de la Antena 3 și a scris, pe pagina de Facebook: „Iresponsabilitate la Antena 3, care, transformă starea de urgență într-un spectacol grotesc, cu burtiere panicarde.
Precizăm că autoritățile nu au anunțat măsurile ce vor fi activate odată cu decretarea stării de urgență. În situații de acest tip speculațiile nu contribuie la informarea populației, ci doar la alimentarea unor comportamente iraționale”.
Reacția autorităților
Sâmbătă seară, secrertarul de stat Raed Arafat a reacționat, pe pagina sa de Facebook, transmițând un mesaj în care demontează scenariile prezentate de Antena 3, dar și la alte informații false care circulă, în prezent, în spațiul public.
„În urma anunţului domnului Preşedinte despre declararea stării de urgenţă, au început speculaţiile, mesajele de panică şi mai ales mesajele care pot determina un anumit comportament al populaţiei. Au apărut afirmaţii în mass media cum că alimentele vor fi raţionalizate sau că circulaţia va fi închisă ... etc.
Au apărut filmări regizate de persoane care iau situaţia în glumă arătând cum fuge un individ îmbrăcat în alb după un alt individ.
Mass media, cei care postează pe reţelele de socializare şi fiecare dintre noi ca cetăţeni responsabili va trebui să adoptăm o atitudine civică responsabilă. Declararea stării de urgenţă este menită să ajute, să sprijine şi în nici un caz să creeze probleme. Acest subiect nu trebuie speculat şi nici politizat. Este nevoie să fim solidari şi să avem încredere unii în ceilalţi”, a scris Raed Arafat.
Pe de altă parte, și Traian Berbeceanu, consilier al ministrului de Interne, a scris, pe pagina sa de Facebook: „Starea de urgență are menirea de a ajuta populația, de a vă proteja sănătatea, de a salva vieți în cele din urmă.
În același timp, știrile false și interpretările rău intenționate nu fac decât să îngreuneaze situația, să ne îndepărteze, pe noi toți, de la atingerea obiectivului firesc: limitarea contaminării și stoparea răspândirii noului coronavirus.
Nu este adevarat că alimentele vor fi raționalizate, nu este adevărat că țara va fi blocată și mai ales este falsă ideea potrivit căreia, declararea stării de urgență ar putea să genereze abuzuri ale autorităților. Mass media, în mod special, cei care aleg să își exprime părerile prin intermediul rețelelor sociale, în particular, au datoria de a prezenta obiectiv, calm și realist situația. Iar dumneavoastră trebuie să aveți încredere în mesajele, indicațiile, solicitările și recomandările autorităților!”